Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 2 | 20-31

Article title

Jak konsumpcja stała się osią naszej tożsamości

Content

Title variants

EN
How consumption became the central point of our identity

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem artykułu jest nakreślenie przemian modelu konsumpcji i ich wypływu na sposób budowania tożsamości. Podjęto w nim próbę poszukiwania początków zjawiska konsumpcji. Odniesiono się do analiz G. McCrakena, który twierdzi, iż początki rozwoju społeczeństwa konsumpcyjnego można odnaleźć w szesnastowiecznej Anglii, i N. McKendricka, który upatruje narodzin społeczeństwa konsumpcyjnego w osiemnastowiecznej Anglii. Ponadto analizie zostały poddane główne mechanizmy i czynniki wpływające na rozwój społeczeństwa konsumpcji celem ukazania, jak owe zmiany modyfikują oczekiwania i sposób konstruowania tożsamości jednostki. Podjęty został także wątek starego i nowego typu konsumpcji, a mianowicie „patyny” i „mody”.

Keywords

Year

Issue

2

Pages

20-31

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu

References

  • Baudillard J. (2000). The System of Object. London-New York: Verso.
  • Bell D. (1998). Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa: WN PWN.
  • Bogunia-Borowska M., Śleboda M. (2003). Globalizacja i konsumpcja – dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas.
  • Chaney D. (1996). Lifestyles. London: Rutledge.
  • Czerwiński M. (1976). Pojęcie stylu życia i jego implikacje. W: A. Siciński (red.) Styl życia. Koncepcje i propozycje. Warszawa: PWN.
  • Dauglas M., Isherwood B. (1979). The World of Good: Thowards an Anthropology of Consumption, London: Allen Lane.
  • Debord G. (1998). Społeczeństwo spektaklu. Gdańsk: Słowo/obraz/terytoria.
  • Featherstone M., Van Raaij F., Schwartz S. H., Bilsky W. (2001). Zachowania konsumenta. W: M. Lambkin, G. Foxall, F. Van Raaij, B. Heilbrunn (red.) Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie. Warszawa: WN PWN.
  • Godzic W. (1996). Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej. Kraków: Rabid.
  • Jacyno M. (1997). Iluzje codzienności teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
  • Kłoskowska A. (1990). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. Wstęp do wydania polskiego. W: P. Bourdieu, J.- C. Passeron. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: WN PWN.
  • Kołakowski L. (2005). Obecność mitu. Warszawa: Prószyński i S-ka.
  • Krajewski M.(1997). Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego. Kultura i Społeczeństwo, 3.
  • Łagoda J. (2002). Zbiór obcych czy efemeryczna wspólnota. Refleksje nad typem człowieka w kontekście kultury konsumenckiej. W: W. Godzic, A. Fulińska, M. Filiciak (red.) Kultura popularna. Kraków: Rabid.
  • Makowski G. (2003). Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Trio.
  • McCraken G. (1988). Culture and Consumption – New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities. Bloomington: Indiana University Press.
  • McKendrick N., Brewer J., Plumb J. H. (1982). The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth Century England. Bloomington: Indiana University Press.
  • Poynor R. (2001). Obey the Giant. Life in Image World. London: August.
  • Ritzer G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.
  • Ritzer G. (2003). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.
  • Simmel G. (1980). Filozofia mody. W: S. Magala (red.) Simmel. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  • Strinati D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
  • Veblen T. (1998). Teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Wyd. Literackie Muza.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-197c36dd-1df4-465e-9228-78e8ee95ef41
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.