PL EN


2013 | 8 | 7-26
Article title

Audyt komunikacyjny w przedsiębiorstwie – nowy przedmiot zainteresowania lingwistyki

Title variants
EN
Communication Audit in a Company: A New Field of Interest of Linguistics
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
This article aims to give an overview of research into communication audits in companies conducted since 1954. It begins by discussing the role of communication and communicative rules in companies, and exploring the meaning of the term ‘communication audit'. It goes on to discuss the documents that present guidelines and procedures for carrying out communication audits. It attempts to define the meaning of the term ‘communication audit' from a linguistic point of view. The article finishes with a research perspective on the linguistic exploration of communication audits.
Year
Issue
8
Pages
7-26
Physical description
Dates
published
2013
Contributors
  • Uniwersytet Warszawski
References
  • BARGIELA-CHIAPPINI, F./ C. NICKERSON/ B. PLANKEN (red.) (2007), Business Discourse. New York.
  • BONACCHI, S. (2011a), Höflichkeitsausdrücke und anthropozentrische Linguistik. Warszawa.
  • BONACCHI, S. (2011b), Anthropozentrische Kulturologie: einige Überlegungen zu Grundannahmen und Forschungspraxis anhand der Analyse von Komplimenten, (w:) F. Grucza/ P. Zimniak/ G. Pawłowski (red.) (2011), Die deutsche Sprache, Kultur und Literatur in polnisch-deutscher Interaktion. Warszawa, 33–52.
  • BONACCHI, S. (2012), Interkulturelle Kommunikation, Dialog- und Konfliktforschung: Einige Bemerkungen zum Forschungsgegenstand, zu den Erkenntniszielen und Untersuchungsmethoden der anthropozentrischen Kulturologie, (w:) G. Pawłowski/ M. Olpińska-Szkiełko/ S. Bonacchi (red.), Mensch – Sprachen – Kulturen. Warszawa, 35–49.
  • BORMANN, E.G./ W.S. HOWELL/ R.G. NICHOLS/ G.L. SHAPIRO (1971), Kommunikation in Unternehmen und Verwaltung. Die interpersonelle Kommunikation in der modernen Organisation. München.
  • BOTHAAND, H./ J.A. BOON (2003), The Information Audit: Principles and Guidelines, (w:) „Libri” 53, 23–38.
  • BRECKLE, M. (2005), Deutsch-schwedische Wirtschaftskommunikation. In Schweden ist die Kom- munikation weicher. Frankfurt/M. etc.
  • CAMPBELL, M. (2009), Communications Skills for Project Managers. New York etc. CampusManagement 2 (2003), Frankfurt/Main, Campus Verlag.
  • CHARLES, M. (2009), The Ascent of Communication: Are We on Board? (w:) L. Louhiala-Salmi- nen/ A. Kankaanranta (red.), The Ascent of International Business Communication. Helsinki, 9–23.
  • CHARLES, M./ R. MARSCHAN-PIEKKARI (2002), Language Training for Enhanced Horizontal Communication: A Challenge for MNCs (w:) Business Communication Quarterly, 65/2, 9–29.
  • Definicja audytu wewnętrznego, Kodeks etyki oraz Międzynarodowe standardy praktyki zawodowej audytu wewnętrznego. Tłumaczenie na język polski. Polish language translation (2012), The Institute of Internal Auditors [http://www.iia.org.pl/images/stories/Definicja_Kodeks_Stan- dardy_pl_en_2013_FINAL.pdf, pobrano 14.04.2013].
  • DOWNS, C.W./ A.D. ADRIAN (2004), Assessing Organizational Communication. Strategic Com- munication Audits. New York.
  • EMMANUEL, M. (1985), Auditing Communication Practices, (w:) C. Reuss/ R. DiSilvas (red.) Inside Organisational Communication. New York.
  • ELLIS, D./ R. BARKER/ S. POTTER/ C. PRIDGEON (1993), Information audits, communication audits and information mapping (w:) International Journal of Information Management, 13/2, 134–151.
  • Gabler Wirtschaftslexikon K-R (2004), wyd. 16. Wiesbaden.
  • GOLA, T. (2011), Nothing is so simple that it cannot be misunderstood. Warsztaty PMDays Platforma Szkoleniowa prowadzone przez Pana Tomasza Gola z Project Management Institute w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (22 listopada 2011 roku).
  • GOLDHABER, G.M. (1977), Rebuttal of Sincoff/Goyer Critique of the ICA Audit, (w:) The Journal of Business Communiation, 15, Fall, 63–64.
  • GOLDHABER, G.M./ P.D. KRIVONOS (1977), The ICA Communication Audit: Process, Status and Critique, (w:) The Journal of Business Communiation, 15, Fall, 41–56.
  • GREENWALD, D. (2010), Social Media: Changing the World of Business Communication, (w:) Proceedings of the 75th Annual Convention of the Association for Business Communication, October 27-30, 2010 – Chicago. Illinois.
  • GRUCZA, F. (1989), Język a kultura, bilingwizm a bikulturyzm: lingwistyczne i glottodydaktyczne aspekty interlingwalnych i interkulturowych różnic oraz zbieżności, (w:) F. Grucza (red.), Bilin- gwizm, bikulturyzm, implikacje glottodydaktyczne. Warszawa, 9–49.
  • GRUCZA, F. (1992a), Kulturowe determinanty języka oraz komunikacji językowej, (w:) F. Grucza (red.), Język, kultura – kompetencja kulturowa. Warszawa, 9–70.
  • GRUCZA, F. (1992b), O komunikacji międzyludzkiej – jej podstawach, środkach, rodzajach, płasz- czyznach, składnikach i zewnętrznych uwarunkowaniach, (w:) W. Woźniakowski (red.), Modele komunikacji międzyludzkiej, Warszawa, 9–30.
  • GRUCZA, F. (2000), Kultur aus der Sicht der Angewandten Linguistik, (w:) H. Dieter Schlosser (red.), Sprache und Kultur. Forum Angewandte Linguistik 38. Frankfurt/M. etc., 17–29.
  • GRUCZA, F. (2010), Od lingwistyki wyrazu do lingwistyki tekstu i dyskursu: o wielości dróg rozwoju lingwistyki i kryteriów jego oceny, (w:) A. Waszczuk-Zin (red.), Lingwistyka stosowana – języki specjalistyczne – dyskurs zawodowy. Warszawa, 13–56.
  • GRUCZA, S. (2008), Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa.
  • GRUCZA, S. (2010a), Główne tezy antropocentrycznej teorii języków, (w:) Lingwistyka Stosowana – Applied Linguistics – Angewandte Linguistik. 2, 41–68.
  • GRUCZA, S. (2010b), Specyfika uczenia języków specjalistycznych w świetle antropocentyrcznej teorii języka, (w:) A. Waszczuk-Zin (red.), Lingwistyka stosowana – języki specjalistyczne – dyskurs zawodowy. Warszawa, 107–130.
  • GRUCZA, S. (2013), Lingwistyka języków specjalistycznych, Warszawa. (= Studi@ Naukowe 5) [http://portal.uw.edu.pl/en/web/snikla/tomy-serii, pobrano 7.02.2013].
  • Handelsblatt Wirtschaftslexikon. Das Wissen der Betriebswirtschaftslehre. Band 6. (2006), Stuttgart, Schäffer-Poeschel Verlag.
  • Handelsblatt Wirtschaftslexikon. Das Wissen der Betriebswirtschaftslehre. Band 11. (2006), Stutt- gart, Schäffer-Poeschel Verlag.
  • HARGIE, O./ D. TOURISH (red.) (2000), Handbook of Communication Audits for Organisations. London.
  • HARGIE, O./ D. TOURISH/ N. WILSON (2002), Communication Audits and the Effects of Increased Information: A Follow-up Study, (w:) The Journal of Business Communiation, 39/4, October, 414–436.
  • International Standards for the Professional Practice of Internal Auditing (Standards) (2012), The Institute of Internal Auditors [https://na.theiia.org/standards-guidance/Public%20Documents/ IPPF%202013%20English.pdf, pobrano 14.04.2013].
  • ISO 19011:2011(E) Guidelines for auditing management systems, Geneva.
  • JAKOBS, E.-M. (2008), Unternehmenskommunikation. Arbeitsfelder, Trends, Defizite, (w:) S. Niemeier/ H. Diekmannshenke (red.), Profession & Kommunikation 49. Frankfurt/M., 13–31.
  • KALISKI, B.S. (red.) (2001), Encyclopedia of Busine$$ and Finance, Volume 1. New York etc.
  • KELLER, R. (2009), Die Sprache der Geschäftsberichte: Was das Kommunikations-verhalten eines Unternehmens über dessen Geist aussagt, (w:) Ch. Moss (red.), Die Sprache der Wirtschaft. Wies- baden, 19–44.
  • KLEINBERGER GÜNTHER U. (2003), Kommunikation in Betrieben. Wirtschaftslinguistische Aspekte der innerbetrieblichen Kommunikation. Bern.
  • Komunikaty Rady Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk Nr 2 (15) (2004), Warszawa.
  • LUHMANN, N. (1987), Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Frankfurt/M.
  • MAKI, M.SH./ ST. SHIMOTSU/ TH.A. AVTGIS/ N. KIMBLE/ L. LILLY/ A. PETROVICH/ D. WARD (2009), International Communication Association Audit: An Exploratory Investigation into Trait or State, (w:) Human Communication, Vol. 12, No. 4, 383–401 [http://www.uab.edu/ Communicationstudies/humancommunication/120403_Maki.pdf, pobrano 15.01.2013].
  • MENZ, F./ H.K. STAHL (2008), Handbuch Stakeholderkommunikation. Grundlagen – Sprache – Praxisbeispiele. Berlin.
  • MOTZEL, E. (2010), Projektmanagement Lexikon. Referenzwerk zu den aktuellen nationalen und internationalen PM-Standards, 2. wyd. Weinheim.
  • MÜLLER, A.P. (2008), Aufgabenfelder einer Linguistik der Organisation, (w:) F. Menz/ A.P. Müller, (red.) (2008), Organisationskommunikation. Grundlagen und Analysen der sprachlichen Inszenierung von Organisation, München, 17–46.
  • ODIORNE, G.S. (1954), An Application of the Communications Audit, (w:) Personal Psychology, Vol. 7, Issue 2, June, 235–243 [http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1744-6570.1954. tb01596.x/pdf, pobrano 7.02.2013].
  • PMBOK A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) (2009), wyd. 4., polskie. Warszawa.
  • POTOCKI, A./ R. WINKLER/ A. ŻBIKOWSKA (2011), Komunikowanie w organizacjach gospodarczych. Warszawa.
  • REID, M./ G. CROY/ ST. WEARING (2009), The Integrated Pre-Visit Communication Audit: a user guide. Australia (Gold Coast, Queensland) [http://www.sustainabletourismonline. com/159/pre-visit-communication/the-integrated-pre-visit-communication-audit-a-user-guide, pobrano 17.07.2013].
  • REEVES, N./ C. WRIGHT (1996), Linguistic Auditing: A Guide to Identifying Foreign Language Communication Needs in Corporations. Clevedon.
  • SINCOFF, M.Z./ R.S. GOYER (1997), Communication Audit Critique: The Researcher’s Perspective (w:) The Journal of Business Communiation, 15, Fall, 57–63.
  • SMELTZER, L. (1993), Emerging questions and research paradigms in business communication, (w:) Journal of Business Communication, 30, 181–198.
  • SPE = Słownik Pojęć Ekonomicznych. Biznes 9. Warszawa 2007, PWN.
  • TOURISH, D./ O. HARGIE (2000a), Communication and organisational success, (w:) O. Hargie/ D. Tourish (red.) Handbook of Communication Audits for Organisations. London, 3–21.
  • TOURISH, D./ O. HARGIE (2000b), Auditing communication to maximise performance, (w:) O. Hargie/ D. Tourish (red.) Handbook of Communication Audits for Organisations. London, 22–42.
  • WIIO, O.A./ G.M. GOLDHABER/ M.P. YATES (1980), Organizational Communication Research: Time for Reflection? Some Conclusions from Audit and Network Studies in Different Countries, (w:) D. Nimmo (red.), Communication Yearbook 4. An Annual Review Published by the Inter- national Communication Association. United States of America, International Communication Association.
  • WINKLER, R. (2008), Zarządzanie komunikacją w organizacjach zróżnicowanych kulturowo. Kraków.
  • WINKLER, R. (2010), Audyt komunikacyjny – wymiar wewnętrzny, (w:) A. Stabryła (red.), Systemy controllingu, monitoringu i audytu. Kraków, 119–126.
  • WOLF, G. (2010), Der Business Discourse. Effizienz und Effektivität der unternehmensinternen Kommunikation. Wiesbaden.
  • ZAJĄC, J. (2013), Specjalistyczna komunikacja multikulturowa i multilingwalna w korporacjach globalnych, Warszawa (= Studi@ Naukowe 5) [http://portal.uw.edu.pl/en/web/snikla/tomy-serii, pobrano 7.02.2013].
  • Źródła internetowe:
  • GAAS: http://www.aicpa.org/Research/Standards/AuditAttest/DownloadableDocuments/AU-00150. pdf [pobrano 14.04.2013]
  • SAS: http://www.aicpa.org/Research/Standards/AuditAttest/Pages/SAS.aspx [pobrano 14.04.2013]
  • Strategic Communication Management: https://www.melcrum.com/SCM [pobrano 18.04.2013]
  • Journal of Communication Management: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=1363-254x [pobrano 18.04.2013]
  • Zielona księga KOM(2010) 561: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=en&lng1=en,pl&lng2=bg,cs,da,de,el,en,es,et,fi,fr,hu,it,lt,lv,mt,nl,pl,pt,ro,sk,sl,sv,&val=525379:cs [pobrano 11.05.2013]
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2080-4814
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-19a609c3-b29c-4833-bb32-ae2d3284bbfc
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.