Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 25 | 165-180

Article title

Cicha rewolucja edukacyjna – tradycyjne misje uniwersytetów pod presją nowych potrzeb i oczekiwań społecznych

Content

Title variants

EN
A silent educational revolution – traditional university missions under the pressure of new social needs and expectations

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This article aims to show the changes in higher education under the pressure of new social needs and expectations. The essential perspective for viewing these changes is the transformation of the field of work, which has to do with the knowledge economy and the dynamics of technological progress. Discussing these issues is the basis for addressing the evolution of education systems and critical strategies oriented towards acquiring new skills to pursue new career paths relevant to the changes. In this context of change, lifelong learning is positioned as a global civilizational requirement and a measure of educational adequacy, which can be linked to the personalization of education and an increased individual responsibility for educational and career paths. These considerations provide the foundation for presenting the guiding idea of this article, which looks at the clash of different conceptions of the modern university and examines the search for an answer to the question of how to link the autonomy of universities and the freedom of research, which is so important for the identity of universities, with the increasing pressure of market expectations and career-building, as well as how to combine traditional academic culture with corporate culture. The article presents different positions on this issue. As an example of the changes, the spread of micro-credentials and the consequences of their application in areas which are critical for university identity are presented.
PL
Celem artykułu jest ukazanie zmian zachodzących w szkolnictwie wyższym pod naporem nowych potrzeb i oczekiwań społecznych. Podstawową perspektywą oglądu tych zmian są przeobrażenia w obszarze pracy, co ma związek z gospodarką opartą na wiedzy i dynamiką postępu technologicznego. Omówienie wspomnianych zagadnień jest podstawą do podjęcia problemu ewolucji systemów edukacji i kluczowych strategii zorientowanych na zdobycie nowych umiejętności umożliwiających realizację ścieżek kariery zawodowej, adekwatnych do zachodzących przeobrażeń. W tym kontekście usytuowany został fenomen całożyciowego uczenia jako wymóg cywilizacyjny na globalną skalę oraz idea adekwatności edukacyjnej, którą powiązać można z personalizacją kształcenia i zwiększoną indywidualną odpowiedzialnością za przebieg ścieżki edukacyjnej i kariery zawodowej. Wszystkie te analizy stanowią podbudowę do przedstawienia przewodniej myśli tego artykułu dotyczącej ścierania się różnych koncepcji nowoczesnej uczelni i do poszukiwania odpowiedzi na pytanie o to, jak powiązać autonomię uczelni i swobodę prowadzenia badań naukowych budujących tożsamość uniwersytetów z narastającą presją oczekiwań rynku i budowania kariery zawodowej, jak połączyć tradycyjną kulturę akademicką z kulturą korporacyjną. W artykule przedstawione zostały różne stanowiska w tej kwestii. Jako przykład zachodzących zmian zostało pokazane upowszechnianie mikrokredencjałów i konsekwencje ich zastosowań w różnicowaniu stanowisk w kluczowych dla tożsamości uniwersytetu kwestiach.

Year

Volume

25

Pages

165-180

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Zawodowego

References

  • Alheit, P. (2009) Całożyciowe uczenie się i kapitał społeczny. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4(48), 7-23.
  • Altbach, A., Reisberg, L. i Rumley, L. (2009) Trends in Global Higher Education. Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO 2009 World Conference on Higher Education.
  • Aoun, J.E. (2017) Robot-proof higher education in the age of artificial intelligence. Cambridge: The MIT Press.
  • Baker, D.P. (2009) The Invisible Hand of World Education Culture: Thoughts for Policy Makers.
  • W: G. Sykes, B. Schneider i D.N. Plank (red.) Handbook of Education Policy Research. New York, London: Routledge, 958-969.
  • Brzeziński, J.M. (2004) O osobliwościach uniwersyteckiego kształcenia. W: W. Ambrozik i K. Przyszczypkowski (red.) Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 52-60.
  • Carnevale, A.P., Gulish, A. i Strohl, J. (2018) Educational Adequacy in the Twenty-First Century.
  • The Century Foundation [online]. Dostępny na: https:tcf.org/content/report/educationaladequacy-twenty-first [17.06.2019].
  • Commision on Creating the Next in Education, Georgia Tech. Commitment #2040 (2018) Deliberate Innovation Lifetime Education. Final Report [online]. Dostępny na: https://provost.gatech.edu/sites/default/files/documents/deliberate_innovation_lifetime_education.pdf [29.06.2019].
  • Dellarocas, Ch. (2018) Higher Education in a World Where Students Never Graduate, Inside Higher Ed. [online]. Dostępny na: https://inside-highered.com/node/7108 [9.07.2019].
  • Drozdowski, R. i Flis, M. (2015) Strategie dydaktyki uniwersyteckiej. Nowatorstwo czy rutyna, „Bildung” czy tylko przekaz informacji? Relacja mistrz – uczeń. W: P. Sztompka i K. Matuszek (red.) Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 113-127.
  • European Centre for Development of Vocational Training (Cedefop) (2022) Microcredentials for labour market education and training: first look at mapping microcredentials in European elabour – market – related education, training and learning: take-up, characteristics and functions. Luxemburg: Publications Office [online], 87. Dostępny na: https:// cedefop.europa. eu/files5587_en.pdf [23.01.2023].
  • Georgia Tech, Office of Provost [online]. Dostępny na: https://provost.gatech.edu/discoveringdrivers-change-higher-education-executive-summary [7.09.2021].
  • Global Higher Education Experts (2020) The Recent Rise of Micro-Credential [online]. Dostępny na: https://www.qs.com/the-recent-rise-of-micro-credentials/ [7.09.2021].
  • Marody, M. (2015) O społecznym zakorzenieniu kultury uniwersytetu. W: P. Sztompka i K. Matuszek (red.) Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 135-140.
  • Marody, M. i Lewicki, L. (2010) Przemiany ideologii pracy. W: J. Kochanowicz i M. Marody (red.) Kultura i gospodarka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 85-128.
  • McKinsey Global Institute (2017) Jobs Lost, Jobs Gained: Workforce Transitions in a Time of Automation [online]. Dostępny na: https://www.mckinsey.com/~/media/ BAB489A30B724BECB5DEDC41E9BB9FAC.ashx [28.09.2018].
  • Melosik, Z. (2009) Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Kraków: Impuls.
  • Ministerstwo Edukacji i Nauki (2022) Zarządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 lutego 2022 r. w sprawie powołania Zespołu doradczego do spraw mikropoświadczeń w obszarze szkolnictwa wyższego [online]. Dostępny na: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-resortowe/powolanie-zespolu-doradczego-do-spraw-mikroposwiadczen-w-obszarze-35988269 [12.06.2023].
  • Rada Unii Europejskiej (2022) Zalecenie Rady z dnia 22 czerwca 2022 r. w sprawie europejskiego podejścia do mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zatrudnialności [online]. Dostępny na: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022H0627(02) [14.10.2022].
  • Rosa, M. i Wanat, L. (2013) Paradoks uniwersytetu III generacji – instytucja versus wspólnota akademicka? W: D. Burawski (red.) Uniwersytet trzeciej generacji. Stan i perspektywy rozwoju. Poznań: Europejskie Centrum Wsparcia Przedsiębiorczości, 13-23.
  • Smith, P. (2018) Free – Range Learning in the Digital Age. The Emerging Revolution in College, Career and Education. New York: Select Books.
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2018) Całożyciowe uczenie się jako idea edukacyjna, polityka, strategie działań i zmieniający się krajobraz rzeczywistości. Studia Edukacyjne, 51, 23-39.
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2021a) Uniwersytety wobec przemian pracy i globalnej kultury edukacyjnej. Od University Lifelong Learning (ULLL) do Lifelong Learning Universities ( LLLU). Teologia i Moralność, 16, 1(29), 43-59.
  • Solarczyk-Ambrozik, E. (2021b) Dorosły uczeń w świecie cyfrowej transformacji i nowym ekosystemie uczenia się. Colloquium, 4(44), 221-234.
  • Stęchły, W. i Chmielecka, E. (2021) Czym są microcredentials? Rozmowy przy drugiej kawie. Gazeta SGH [online]. Dostępny na: https://gazeta.sgh.waw.pl/konferencje-debaty-spotkania/rozmowy-przy-drugiej-kawie-czym-sa-microcredentials? [10.06.2023].
  • Sztompka, P. (2015) Uniwersytet współczesny: zderzenie dwóch kultur. W: P. Sztompka i K. Matuszek (red.) Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 17-33.
  • Thomas, D. i Brown, J.S. (2011) A New Culture of Learning. Cultivating the Imagination For a World of Constant Change. Create Space Independent Publishing Platform.
  • Twardowski, K. (2011) O dostojeństwie Uniwersytetu. Poznań, Uniwersytet Poznański MCMXXXIII. Reprint oryginalnego wydania z 1933. Poznań: Wydawnictwo UAM.
  • UNESCO (2021) Moving towards a common language on microcredentials. UNESCO Webinar [online]. Dostępny na: https://en.unesco.org/sites/default/files/common-language-micro--credentials-webinar-cn.pdf [7.12.2021].
  • Usher, R., Bryant, I. i Johnston, R. (1997) Adult Education and Postmodern Challenge. Learning Beyond the Limits. London, New York: Routledge.
  • World Economic Forum (2018) Towards Reskilling Revolution. A Future Jobs for All [online]. Dostępny na: http://www3.weforum.org/docs/WEF_FOW_Reskilling_ Revolution.pdf [7.12.2018].
  • World Economic Forum (2020) The Future Work is Here [online]. Dostępny na: https://www. weforum.org/agenda/2020/05/the-future-of-work-is-here-5-ways-to-reset-labour-marketsafter-coronavirus-recovery [16.12.2020].
  • World Economic Forum (2023) Future of Jobs Report [online]. Dostępny na: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future-ofJobs_2023.pdf [14.06.2023].
  • Woźnicki, J. (2015) Uniwersytet jako kreacja instytucjonalna ambicji twórców i oczekiwań interesariuszy – w kierunku zmiany nieniszczącej. W: P. Sztompka i K. Matuszek (red.) Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 227-236.
  • Zintegrowany System Kwalifikacji, Czym jest ZSK? [online]. Dostępny na: https://kwalifikacje.edu.pl/czym-jest-zsk/ [23.05.2023].
  • Zuziak, W. (2015) O powinnościach uniwersytetu. W: P. Sztompka i K. Matuszek (red.) Idea uniwersytetu. Reaktywacja. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 55-67

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2084-2740

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-19bb1beb-7372-4b3b-b824-ac5903335cef
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.