Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 9 | 290-300

Article title

UCZENIE SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH W FORMIE E-LEARNING. ANALIZA PORÓWNAWCZA WARUNKÓW UCZENIA SIĘ OSÓB WYBIERAJĄCYCH NAUKĘ NA DWÓCH RODZAJACH PLATFORM

Content

Title variants

EN
Learning a foreign language through e-learning. A comparative analysis of learning conditions and learners from two types of educational platforms

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cel badań. Celem analizy jakościowej było porównanie dwóch rodzajów kursu języka obcego e-learning: kursu języka hiszpańskiego na platformie Duolingo i kursu typu MOOC Basic Spanish 1: Getting started pod względem warunków uczenia się. Badanie ilościowe zrealizowano w celu porównania osób wybierających kurs na wspomnianych dwóch rodzajach platform pod względem poziomu samooceny globalnej, samooceny językowej oraz motywacji do nauki języków. Metodologia. Jako kryteria analizy jakościowej przyjęto dwanaście zasad dobrych praktyk w edukacji językowej zaproponowanych przez Browna (2002); to jest: (1) automatyzacja, (2) uczenie się ze zrozumieniem (ang. meaningful learning), (3) antycypacja nagrody, (4) motywacja wewnętrzna, (5) strategiczna inwestycja, (6) językowe ego (ang. language ego), (7) samoocena, (8) podejmowanie ryzyka, (9) relacja język – kultura, (10) wpływ języka ojczystego, (11) interjęzyk (ang. interlanguage) oraz (12) kompetencja komunikacyjna. W badaniu ilościowym wzięło udział 261 uczących się języka hiszpańskiego, którzy utworzyli dwie grupy badawcze: grupę użytkowników platformy Duolingo oraz grupę użytkowników kursów typu MOOC na platformie edX, FutureLearn i Udemy. Zostali oni poproszeni o wypełnienie trzech kwestionariuszy w wersji elektronicznej (SES Rosenberga, kwestionariusz do badania samooceny językowej oraz kwestionariusz do badania motywacji do nauki języków obcych autorstwa Noels, Clément i Pelletier (2001)). Do analizy wyników wykorzystano test t-Studenta oraz test niezależności chi-kwadrat. Wyniki. Analiza kursu języka hiszpańskiego na platformie Duolingo oraz kursu typu MOOC na platformie edX wykazała, że Duolingo w większym stopniu spełnia kryteria automatyzacji, antycypacji nagrody oraz samooceny, a kurs MOOC ma przewagę w zakresie uczenia ze zrozumieniem, włączania kultury w naukę języka, balansu pomiędzy językiem obcym a językiem ojczystym oraz kompetencji komunikacyjnej. Analiza ilościowa nie wykazała istotnych różnic pomiędzy grupami w zakresie samooceny globalnej. Osoby uczące się na platformie Duolingo miały za to wyższą samoocenę językową od osób uczących się na kursach MOOC. Grupy różniły się również pod względem wskazywanych motywacji do nauki. Wnioski. Analiza jakościowa ujawniła różnice pomiędzy dwoma implementacjami e-learningu, a także ich braki. Materiał językowy bywa odarty z kontekstu i przekazywany w zmechanizowany sposób (Duolingo) lub kurs w niewystarczający sposób motywuje i utrwala zdobytą wiedzę (edX). Zmienną pośredniczącą w badaniu ilościowym mógł być wiek badanych, gdyż 49,2% grupy uczących się na kursach typu MOOC stanowiły osoby w wieku powyżej 61 roku życia.
EN
Objectives. The objective of this study was to compare two types of foreign language e-learning courses: the Spanish course on Duolingo and the Spanish MOOC course on edX Basic Spanish 1: Getting started, in terms of the learning conditions provided by each course. The quantitative analysis of learners was conducted in order to compare learners from the two types of courses mentioned above in terms of global self-esteem, language self-esteem and motivation. Methods. The twelve principles for good practice in language education proposed by Brown (2002) were used as criteria of qualitative analysis: (1) automaticity, (2) meaningful learning, (3) the anticipation of reward, (4) intrinsic motivation, (5) strategic investment, (6) language ego, (7) self-confidence, (8) risk taking, (9) the language-culture connection, (10) the native language effect, (11) interlanguage, (12) communicative competence. 261 Spanish learners participated in the quantitative part of the study. They were divided into two groups: Duolingo users and MOOC users from the edX, FutureLearn and Udemy platforms. Participants were asked to complete three questionnaires online (Rosenberg’s SES, language self-esteem questionnaire and motivation for language learning scale by Noels, Clément and Pelletier (2001)). The data was analyzed with Student’s t-test and chi-square test of independence. Results. The evaluation of the Spanish course on Duolingo and Spanish MOOC course on edX revealed that Duolingo is more effective in providing learner automaticity, the anticipation of reward and self-confidence, whereas the MOOC course has an advantage in meaningful learning, the language – culture connection, the native language effect and communicative competence. The quantitative analysis of learners’ characteristics indicated significant differences between the groups. Learners from Duolingo had higher language self-esteem than learners from the MOOC courses. Significant differences in motivation were also obtained. Conclusions. The qualitative analysis revealed differences in the implementation of e-learning, as well as its drawbacks. Language material happens to be non-contextual and served in a repetitive manner (as seen on Duolingo). Some online courses fail to keep learners motivated and their knowledge sustainable (as seen on edX). Age could have a mediating effect on the results due to a fact that 49,2% of MOOC group were people above age 61.

Year

Issue

9

Pages

290-300

Physical description

Contributors

  • Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego ul. Ingardena 6, 30-060 Kraków

References

  • Bell, B. S., Federman, J. E. (2013). E-learning works - exactly how well depends on its unique features and barriers. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED541918.pdf
  • Brown, H. D. (2002). English language teaching in the “post-method” era: Toward better diagnosis, treatment, and assessment. W: J. C. Richards, W. A. Renandya (red.). Methodology in language teaching: An anthology of current practice, (s. 9-18). Cambridge University Press.
  • Collins, R. L. (1996). For better or worse: The impact of upward social comparison on self-evaluations. Psychological Bulletin, 119(1), 51.
  • Conole, G. (2014). A new classification schema for MOOCs. The International Journal for Innovation and Quality in Learning, 2(3), 65-77.
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining gamification. Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments. (9-15). ACM.
  • Enkin, E., Mejías‐Bikandi, E. (2017). The effectiveness of online teaching in an advanced Spanish language course. International Journal of Applied Linguistics, 27(1), 176-197.
  • European Commision. (2014). Improving the effectiveness of language learning: CLIL and computer assisted language learning.
  • Felix, U. (2003). Teaching languages online: Deconstructing the myths. Australasian Journal of Educational Technology, 19(1).
  • Golonka, E. M., Bowles, A. R., Frank, V. M., Richardson, D. L., Freynik, S. (2014). Technologies for foreign language learning: a review of technology types and their effectiveness. Computer Assisted Language Learning, 27(1), 70-105.
  • McLaughlin, B. (1990a). "Conscious" versus "unconscious" learning. TESOL Quarterly. 24, 617-634.
  • Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47.
  • Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2008). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej "Academica".
  • Nicholson, P. (2007). A history of e-learning. W: B. Fernández-Manjón, J. M. Sánchez-Pérez, J. A. Gómez-Pulido, M. A. Vega-Rodríguez, J. Bravo-Rodríguez (red.). Computers and education (s. 1-11). Dordrecht: Springer.
  • Noels, K., Clément, R., Pelletier, L. (2001). Intrinsic, extrinsic, and integrative orientations of French Canadian learners of English. Canadian Modern Language Review, 57(3), 424-442.
  • Orth, U., Trzesniewski, K. H., Robins, R. W. (2010). Self-esteem development from young adulthood to old age: a cohort-sequential longitudinal study. Journal of personality and social psychology, 98(4), 645.
  • Richards, J. C., Renandya, W. A. (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge University Press.
  • Robins, R. W., Trzesniewski, K. H. (2005). Self-esteem development across the lifespan. Current Directions in Psychological Science, 14(3), 158-162.
  • Salcedo, C. S. (2010). Comparative analysis of learning outcomes in face-to-face foreign language classes vs. language lab and online. Journal of College Teaching & Learning, 7(2), 43-54.
  • Settles, B., Meeder, B. (2016). A trainable spaced repetition model for language learning. Proceedings of the 54th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (Volume 1: Long Papers) (1848-1858).
  • Suppes, P. (1966). The uses of computers in education. Scientific American, 215(3), 206-223.
  • Szmigielska, B. (2011). Edukacja w dwóch światach offline i online. Kraków: WiR PARTNER.
  • Szpitalak, M., Polczyk, R. (2012). Efekt wzmocnionej autoafirmacji–wzrost odporności na dezinformację wskutek autoafirmacji wzmocnionej pozytywną informacją zwrotną. Studia Psychologiczne, (3), 63-75.
  • Thalheimer, W. (2017). Does eLearning work? What the scientific research says! http://willthalheimer.typepad.com/files/does-elearning-work-full-research-report-final.pdf
  • Welsh, E. T., Wanberg, C. R., Brown, K. G., Simmering, M. J. (2003). E‐learning: emerging uses, empirical results and future directions. International Journal of Training and Development, 7(4), 245-258.
  • Yan, Z., Hao, H., Hobbs, L. J., Wen, N. (2003). The psychology of e-learning: A field of study. Journal of Educational Computing Research, 29(3), 285-296.
  • Zhao, Y. (2003). Recent developments in technology and language learning: A literature review and meta-analysis. CALICO Journal, 7-27.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-19bee73b-1efc-47db-8fdc-7e7d2d133aae
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.