Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 66 | 10: Glottodydaktyka | 147-163

Article title

Lekcje jpjo z cudzoziemcami pokolenia Y. Nauczyciel, trener czy coach językowy?

Title variants

EN
Lessons of Polish to Foreigners of Generation Y. Teacher, Trainer or Language Coach?

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł porusza problematykę związaną z nauczaniem języka polskiego jako obcego w inwestorskich firmach zagranicznych. Globalizacja i idąca w ślad za nią mobilność zawodowa powodują konieczność uczenia się języków nie mających mocy ekonomicznej. Nauczyciel JPJO ma do czynienia z zatrudnionymi w firmach cudzoziemcami – przedstawicielami Pokolenia Y, bardzo często pochodzącymi z innych kultur. Ludzie znani jako „Pokolenie Y” wzrastające w dobie technologii informatycznych i szybkiego dostępu do wiedzy są świadomymi uczestnikami nauki języka polskiego. W artykule zostaje przybliżona problematyka językowej dydaktyki korporacyjnej od strony cech i potrzeb uczącego się JPJO cudzoziemca, przedstawiciela Pokolenia Y, a także i nauczyciela języka polskiego, który zmienia swoją kwalifikację zawodową na trenera/coacha, stając się usługodawcą oferującym rozwój praktycznych umiejętności językowych w zakresie nauczania JPJO.
EN
The article focuses on problems associated with teaching Polish as a foreign language (PFL) to employees of foreign companies investing in Poland. Globalization and job mobility, made necessary learning languages that do not have the so called economic power. Teacher of Polish deals with foreign employees – representatives of Generation Y of the other cultures. People known as „Generation Y”, growing in the era of informatic technologies and rapid access to knowledge appear as competent participants of Polish courses. We see, if the existing civilization, culture and development differences point the diversity of the global Generation Y, still the mentioned Generation has a common dimension – the command of digital technology, Internet and social media.. This article approximates problems of language teaching Polish in international corporations from characteristics and needs of the foreign learner of PFL a representative of Generation Y, to the experience of qualified Polish language teacher, who changes qualification to a professional trainer or a coach for doing services of developing practical language skills.

Contributors

References

  • Akbaba-Altun S., 2006, Complexity of Integrating Computer Technologies into Education in Turkey, „Educational Technology & Society” 9 (1), p. 176-187.
  • Brooks N., 1964, Language and Language Learning, New York.
  • Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.
  • Engin D., 2013, Generation „Y” in Turkish context: Multiple foci research, “International Journal of Business and Management Studies” V, No 1.
  • Komorowska A., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
  • Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., 1998, Psychologia wychowawcza, Warszawa.
  • Sajenczuk M.E., 2015, Relokacja, mobilność, indywidualizacja jako czynniki mające wpływ na zmianę podejścia i wprowadzanie innowacji w nauczaniu dorosłych cudzoziemców jpjo i kpjo na przykładzie współpracy z Cartus Intercultural & Language Solutions, z korporacjami łódzkimi i kierunkiem Gender Studies na UŁ, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego – tradycje i innowacje, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin 2015, s. 347-364.
  • Smolbik-Jęczmień A., 2013, Rozwój kariery zawodowej przedstawicieli pokolenia X i Y w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy” nr 36, s. 228-238.
  • Trendak O., 2013, Dobry nauczyciel, czyli kto?, „Języki Obce w Szkole” nr 3, s. 59-64.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1a04c4ed-ba15-44c3-ac4e-615ed076a32a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.