Merian C. Cooper, współreżyser i producent "King Konga" z 1932 r., walczył jako pilot ochotnik w wojnie polsko-bolszewickiej i dostał się do niewoli rosyjskiej. W Rosji spędził dziewięć miesięcy. Dziennikarska plotka, która niedawno zrobiła pewną karierę w obcej i polskiej prasie, głosi, że zetknięcie się Coopera z estetyką radziecką, a zwłaszcza z późniejszym projektem nigdy nie wybudowanego Pałacu Rad zwieńczonego gigantyczną figurą Lenina, zainspirowało scenę z King Kogiem na szczycie Empire State Building. Niestety jest to tylko mit, który nie znajduje potwierdzenia w faktach. Przed powstaniem filmu nie było jeszcze w ZSSR stalinowskich, socrealistycznych wieżowców, a pierwszy projekt Pałacu Rad w formie wysokiej wieży ze statuą na szczycie pojawił się dopiero w 1934 r. Autor artykułu stawia jednak w konkluzji inną tezę: być może to właśnie film Coopera zainspirował późniejsze wizje Pałacu Rad.
EN
Merian C. Cooper, co-director and producer of "King Kong" from 1932, fought as a volunteer pilot in the Polish-Bolshevik War and was taken prisoner by the Russians. He spent nine months in Russia. A rumour recently made popular in foreign and Polish press has it that Cooper’s encounter with the Soviet aesthetics, especially with the project of the never completed Palace of the Soviets topped with a giant statue of Lenin, inspired the scene with the King Kong at the top of the Empire State Building. Unfortunately it is a myth that is not supported by the facts. Before the film was made, there were no sky scrapers built in the Soviet, Stalinist, socialist-realist style. The first draft of the Palace of the Soviets in the form of a high tower with a statue on top appeared only in 1934. This leads the author of the article to a different conclusion: perhaps it was Cooper’s movie that inspired later visions of the Palace of the Soviets.