PL EN


2014 | 45 | 157-164
Article title

Poetyka muzyczności według Mallarmégo

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Szkicując tło aspiracji muzycznych symbolizmu, wyrażonych m.in. przez Verlaine’a czy Valéry’ego, artykuł omawia poglądy estetyczne Stéphane’a Mallarmégo, który upatrywał w muzyce środek do stworzenia idealnego dzieła poetyckiego. Według mistrza symbolistów ideał muzyczności zasadzał się na słowie, a jego punktem dojścia miała być muzyka ciszy i tekst-partytura. Analiza kilku utworów poetyckich oraz poematów prozą Mallarmégo pokazuje funkcję instrumentu w procesie uduchawiania poezji. Muzyka jako metafora zanikania i nieobecności pozwala tworzyć poezję czystą, opartą na doświadczeniu intelektualnym. Prymat języka poetyckiego nad dźwiękiem wyraża się w symbolicznej muzyce słów, którą ilustruje postać świętej Cecylii („Święta”), a której zdaje się zaprzeczać idea dramatu muzycznego w ujęciu Wagnera.
Year
Issue
45
Pages
157-164
Physical description
Contributors
author
  • Instytut Romanistyki, Wydział Neofilologii, Uniwersytet Warszawski
References
  • Baudelaire, Charles. „Richard Wagner et Tannhäuser à Paris ”. Œuvres complètes. Paryż: Gallimard, 1975, s. 1208-1215.
  • Bernard, Suzanne. Mallarmé et la musique. Paryż: Nizet, 1959.
  • Ghil, René. Traité du verbe. Paryż: Nizet, 1978.
  • Guichard, Léon. La musique et les lettres au temps du wagnérisme. Paryż: PUF, 1963.
  • Hejmej, Andrzej. „Tekst-partytura Michela Butora (Dialogue avec 33 variations de Ludwig van Beethoven sur une valse de Diabelli)”. Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej. Kraków: Universitas, 2008. 247-280.
  • Mallarmé, Stéphane. Correspondance. Paryż: Gallimard, 1965.
  • Mallarmé, Stéphane. „Demon analogii”. Tłum. Adam Ważyk. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 68-70.
  • Mallarmé, Stéphane. „Firankę nagle w nic rozwiało…”. Tłum. Mieczysław Jastrun. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 55.
  • Mallarmé, Stéphane. „Kryzys wiersza” (fragment). Tłum. Ewa Dorota Żółkiewska. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 83-90.
  • Mallarmé, Stéphane. „Książka narzędziem duchowym”. Tłum. Ewa Dorota Żółkiewska. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 90-92.
  • Mallarmé, Stéphane. „Popołudnie fauna”. Tłum. R. Matuszewski. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 44-46.
  • Mallarmé, Stéphane. „Skarga jesienna”. Tłum. Adam Ważyk. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 66-67.
  • Mallarmé, Stéphane. „Święta”. Tłum. Mieczysław Jastrun. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 47.
  • Mallarmé, Stéphane. „Zjawienie”. Tłum. Adam Ważyk. Mallarmé. Wybór poezji. Red. Adam Ważyk, Warszawa: PIW, 1980. 31.
  • Mallarmé, Stéphane. „Hérésies artistiques”. Œuvres complètes. Red. Henri Mondor i G.-Jean Aubry, Paryż: Gallimard, 1945. 257-260.
  • Mallarmé, Stéphane. „Magie”. Œuvres complètes. Red. Henri Mondor i G.-Jean Aubry, Paryż: Gallimard, 1945. 399-400.
  • Mallarmé, Stéphane. „Symphonie littéraire”. Œuvres complètes. Red. Henri Mondor i G.-Jean Aubry, Paryż: Gallimard, 1945. 261-265.
  • Marchal, Bernard. Lire le Symbolisme. Paryż: Dunod, 1993.
  • Mauclair, Camille. L’Art en Silence. Paryż: Société d’éditions littéraires et artistiques, 1901.
  • Richard, Jean-Pierre. L’Univers imaginaire de Mallarmé. Paryż: Seuil, 1961.
  • Tibi, Laurence. La Lyre désenchantée. Instrument de musique et la voix humaine dans la littérature française du XIXe siècle. Paryż: Honoré Champion, 2003.
  • Śniedziewski, Piotr. Mallarmé – Norwid. Milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2008.
  • Verlaine, Paul. Wybór poezji. Warszawa: PIW, 1980.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-1a838d7a-98ae-4435-be68-dd99dd5cc98d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.