Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 2(71) |

Article title

CZAS, BIOGRAFIA I BADANIA BIOGRAFICZNE – RÓŻNORODNOŚĆ KONTEKSTÓW W ANDRAGOGICZNEJ PERSPEKTYWIE

Authors

Content

Title variants

EN
Time, biography and biographical research – a variety of contexts in andragogical perspective

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Autorka podejmuje namysł nad czasem, w szczególności w odniesieniu do badań andragogicznych realizowanych w podejściu biograficznym. Krótko prezentuje fenomen czasu w refleksji naukowej. Ukazuje historyczny kontekst badań biograficznych za granicą i w Polsce, w szczególności w andragogice, w tym realizowanych przez łódzką szkołę badań andragogicznych. Ukazuje też perspektywę czasu w odniesieniu do fenomenu biografii z jej kontekstem społeczno-kulturowym oraz indywidualnym. Sugeruje ważność podłużnych badań nad czasem w biografii.
EN
The author reflects on time, in particular in relation to andragogical research carried out with biographical approach. She presents briefly the phenomenon of time in academic reflection. She shows the historical context of biographical studies abroad and in Poland, particularly in andragogy, including those carried out by the Łódź School of Andragogical Research. The author also demonstrates the perspective of time in relation to the phenomenon of biography with its social and cultural as well as individual contexts. She suggests the importance of longitudinal research on time in biography.

Year

Issue

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki

References

  • Aduszkiewicz A. (2004) [red.], Słownik filozofii, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa.
  • Bergson H. (2001), Pamięć i życie, Wydawca De Agostini Polska Sp. z o.o., Warszawa.
  • Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 39–53.
  • Buhler Ch. (1999), Bieg życia ludzkiego, PWN, Warszawa.
  • Całek A. (2013), Biografia naukowa: od koncepcji do narracji Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, PWN, Warszawa.
  • Czerniawska O. (1992), Czas i jego wymiary, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Refleksje nad starością – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne Oddział w Łodzi, Zakład Oświaty Dorosłych Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Czerniawska O. (1999), Wymiar czasu a przeżywanie starości, „Ethos”, nr 47, s. 76– 83.
  • Czerniawska O. (red.), (2011), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno--Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
  • Czerniawska O., Juraś-Krawczyk B. (red.), (2001), Podróże jako projekt edukacyjny, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.Dominice P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
  • Dubas E. (1988), Potrzeby edukacyjne osób starszych, Łódź (maszynopis pracy doktorskiej).
  • Dubas E. (1994), Wykorzystanie wywiadu narracyjnego i metody biograficznej w badaniach potrzeb edukacyjnych ludzi dorosłych, [w:] M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, Lublin – Radom.
  • Dubas E. (1997), Perspektywa przyszłościowa w relacjach osób starszych – biograficzny kontekst życia, [w:] M. Dzięgielewska (red.), Przygotowanie do starości, Wydawca Zakład Oświaty Dorosłych Uniwersytu Łódzkiego, Łódź.
  • Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Dubas E., Czerniawska O. (red.), (2002), Drogi edukacyjne i ich biograficzny wymiar, Wydawnictwo: Instytut Technologii Eksploatacji, Warszawa.
  • Dubas E., Griese H.M. (red.), (1998), Europa jako temat jakościowych badań pedagogicznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Dubas E., Świtalski W. (red.), (2011), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z (własnej) biografii, tom 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Dubas E., Świtalski W. (red.), (2011), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, tom 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), (2014), Biografia i badanie biografii. Biografie edukacyjne – wybrane konteksty, tom 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Dyczewski L. (1994), Ludzie starzy i starość w społeczeństwie i kulturze, Wydawnictwo KUL, Lublin.
  • Jagodzińska M. (2008), Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania, Wydawnictwo HELION, Gliwice.
  • Kamiński A. (1974), Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej, [w:] R. Wroczyński, T. Pilch (red.), Metodologia pedagogiki społecznej, Wrocław.
  • Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.
  • Konieczna-Woźniak R. (2011), Znaki czasu starości, [w:] A. Fabiś, M. Muszyński (red.), Społeczne wymiary starzenia się, Biblioteka Gerontologii Społecznej, tom 4, Bielsko-Biała.
  • Kvale S. (2004), InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.
  • Landy-Tołwińska J. (1968), Od samouctwa do samokształcenia, PWN, Warszawa.
  • Maruszewski T. (2001), Psychologia poznania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Maruszewski T. (2005), Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Minos G. (1995), Historia starości od antyku do renesansu, Oficyna Wydawnicza Volumen Wydawnictwo Marabut, Warszawa.
  • Nikola U. (2006), Filozofia, Wydawnictwo Świat Książki, Warszawa.
  • Reboul H. (1992), Starzenie się – projekt życia, [w:] Rozumieć proces starzenia się, aby lepiej organizować pomoc dla ludzi starszych, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne Oddział w Łodzi, Łódź.
  • Schutze F. (1983), Biographieforschung und narratives Interview, „Neue Praxis”, nr 3.
  • Steuden S. (2011), Psychologia starzenia się i starości, PWN, Warszawa.
  • Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa.
  • Szczepański J. (1970), Metoda dokumentów autobiograficznych w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  • Szczepański J. (1974), Die biographische Methode, [w:] R. Koenig (red.), Handbuch der empirischen Sozialforschung, tom 4, Stuttgart.
  • Szymańska D. (1998), Niemcy i Polacy – sąsiedzi w Europie. Dyskusja grupowa na temat obrazu Polski przeprowadzona wśród studentów z Hanoweru, [w:] Dubas E., Griese H.M. (red.), Europa jako temat jakościowych badań pedagogicznych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Timoszyk-Tomczak C., Bugajska B. (2012), Przyszłościowa perspektywa czasowa w starości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Trzuskowski A. (1993) (red.), Edukacja dorosłych w sytuacji przemian na tle porównawczym, Łódź.
  • Wnuk-Olenicz M. (2012), Drogi edukacyjne słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku, Wrocław (maszynopis pracy doktorskiej).
  • Woźnicka E., Kierkuś-Iwanicka K. (2011), Czas nocy – bezsenność jako przestrzeń samorozwoju generacji C, [w:] O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
  • Zimbardo P., Boyd J. (2009), Paradoks czasu, PWN, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1a85cd71-b82b-40bb-b928-399d6ed6f471
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.