Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 9(2) "Film w działaniu" | 151-161

Article title

Rola nagrań wideo w badaniu ontogenezy mowy w środowisku mono- i bilingwalnym

Authors

Content

Title variants

EN
The Role of Video Recordings in the Research of Speech Ontogenesis in a Mono- and Bilingual Environment

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia techniki nagrań audio-wideo, które stają się współcześnie jednym z podstawowych narzędzi w badaniu rozwoju systemu językowego dziecka w środowisku monolingwalnym i bilingwalnym. Autorka opisuje biografię językową, jako metodę badania nabywania kompetencji językowych. Jak twierdzi W. Miodunka (2016) – w trakcie procesu badawczego należy stosować zasady otwartości, dobrej komunikacji i naturalności. Cechy te, zdaniem autorki artykułu, można osiągnąć poprzez użycie kamery w procesie obserwacji dziecka. Omówiono również zasady, których należy przestrzegać podczas korzystania z nagrań wideo, co może być niezwykle cenną informacją dla kolejnych badaczy tego zagadnienia. Następnie autorka skupiła się na technice zapisu powstałego materiału badawczego na przy kładzie analizy rozwoju języka dwojga dzieci dwujęzycznych i dwojga dzieci jednojęzycznych.
EN
The article presents the audio – video techniques that nowadays are the basic tools for the study of the child’s language development. These techniques could be used for mono and bilingual children. The author describes a “language biography” as one of the methods for the acquisition of language competence. According to W. Miodunka (2016), the “language biography” as a research method should include the following characteristics: openness, natural, and excellent communication. These features could be accomplished by using a camera during everyday activities. Additionally, the article presents the principles of recording videos for research purposes that could be valuable information for other studies. Thereafter, the author shows the technique to transcribe recordings based on the language development study of two bilingual and two monolingual children.

Contributors

author
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

References

  • Cieszyńska Jagoda. 2006. Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków.
  • Cieszyńska Jagoda. 2010. Dwujęzyczność – rozumienie siebie jako Innego. W Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – metoda krakowska. J. Cieszyńska, M. Korendo, Z. Orłowska-Popek (red.). Kraków. 18–36.
  • Cieszyńska Jagoda. 2011. Wczesna diagnoza i terapia zachowań autystycznych. Metoda krakowska. Kraków.
  • Cieszyńska Jagoda. 2013. Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Kraków.
  • Cieszyńska Jagoda. 2017, Jak kształtować dwujęzyczność zrównoważoną. Biografia językowa Julii (w druku).
  • Kurcz Ida. 2010. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa.
  • Łuczyński Edward. 2002. „Fleksja języka polskiego z punktu widzenia ontogenezy mowy”. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego 58. 157–165.
  • Łuczyński Edward. 2010. Akwizycja gramatyki języka polskiego. Psychologia Rozwojowa nr 1. 9–18.
  • Miodunka Władysław. 2003. Bilingwizm polsko-portugalski w Brazylii. W stronę lingwistyki humanistycznej. Kraków.
  • Miodunka Władysław. 2016. Biografia językowa jako jedna z metod badania dwujęzyczności. W Bilingwizm polsko-obcy dziś. Od teorii i metodologii badań do studiów przypadków. R. Dębski, W. Miodunka (red.). Kraków. 49–87.
  • Peal Elizabeth, W. Lambert. 1962. “The relation of bilingualism to intelligence”. Psychological Monographs, General and Applied 76. 1–23.
  • Pilch Tadeusz, T. Bauman 2001. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa.
  • Roy Deb, Vosoughi S., M. Goodwin, B. Washabaugh. 2012. A portable audio/video recorder for longitudinal study of child development. In Proceedings of the 14th ACM International Conference on Multimodal Interaction (ICMI ’12). ACM, New York. 193–200. http://www.ted.com/talks/deb_roy_the_birth_of_a_word/transcript?language=pl [dostęp: 20.01.2017].
  • Slobin Dan. 1980. Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki. W Badania nad językiem dziecka. Wybór tekstów. G.W. Shugar, M. Smoczyńska (red.). Warszawa. 398–452.
  • Smoczyńska Magdalena. 1972. „Przyswajanie form deklinacji rzeczownikowej przez dzieci w wieku przedszkolnym”. Psychologia Wychowawcza z. 5. 515–524.
  • Smoczyńska Magdalena. 1985. Badania nad rozwojem języka dziecka. Warszawa.
  • Smoczyńska Magdalena. 1997. Przyswajanie systemu gramatycznego przez dziecko. W Rozwój poznawczy i językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej. H. Mierzejewska, M. Przybysz-Piwkowa (red.). Warszawa.
  • Tomasello Michael. 1999. Kulturowe źródła ludzkiego poznania. J. Rączaszek (przeł.). Warszawa.
  • Zarębina Maria. 1994. Język polski w rozwoju jednostki. Gdańsk.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1b13362f-d4ce-4fd4-a1cf-2f9bc7d14b05
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.