Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | 2(73) | 153-162

Article title

Okres PRL-u w dziennikach Haliny Semenowicz

Authors

Content

Title variants

EN
The period of PRL in Poland in Halina Semenowicz’s diaries

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Myślenie o czasie, jego znaczeniach i możliwościach przeżywania jest potrzebne po to, aby w wyniku tych rozważań wzbogacić rozumienie człowieka, świata i kultury, a tym samym stworzyć dodatkową szansę rozwoju osobowości człowieka i ludzkiej kultury. Istnieją różnorodne kategorie czasu, sposoby jego rozumienia i odczuwania. W zależności od tego na czym koncentrujemy nasze myśli, uczucia lub działania, jawią się przed nami odmienne koncepcje i kształty czasu. Tekst ukazuje, na tle koncepcji czasu i jego edukacyjnych walorów, obraz życia w okresie PRLu, jaki zapisała na kartach kalendarzy Halina Semenowicz – prekursorka wykorzystania technik Celestyna Freineta w polskiej edukacji.
EN
Thinking about time, its meanings and possibilities of living is a very needed as these considerations enrich the understanding of the human world and culture and thus create additional opportunity for the development of human personality and culture. There are various categories of time, ways of understanding and perceiving it. Focus of our thoughts, feelings and actions presents us with different concepts and shapes of time. The text shows the concept of time and its educational values based on life during the communist regime, described on the pages of calendars written by Halina Semenowicz - precursor of the use of Celestine Freinet’s techniques in Polish education.

Year

Issue

Pages

153-162

Physical description

Contributors

author
  • Wydział Nauk Pedagogicznych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

References

  • Borowik I. (1990), Charyzma a codzienność. Studium wpływu religii na życie codzienne, Wydawnictwo Miniatura, Kraków.
  • Dzięgielewska M. (2007), Czas w życiu człowiek dorosłego, [w:] Juraś-Krawczyk B. (red.), Wybrane obszary badawcze andragogiki, Wydawnictwo WSH-E w Łodzi, Łódź, s. 109-120.
  • Krajewski M. (1976), Czas społeczny, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Kubler G. (1970), Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Łukaszewski W. (1984), Szanse rozwoju osobowości, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Marks K. (1980), Płaca, cena i zysk, Wydawnictwo Książka i Wiedza, Warszawa.
  • Michalski K. (1978), Heidegger i filozofia współczesna, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Pawełczyńska A. (1986), Czas człowieka, Ossolineum, Wrocław.
  • Pawluczuk W. (1978), Żywioł i forma. Wstęp do badań empirycznych nad kulturą współczesną, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Pineau G. (1995), Czas i edukacja permanentna, [w:] Lengrand P. (red.), Obszary permanentnej samo edukacji, Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, Warszawa, s. 89-109.
  • Rogowski Ł., Skrobacki R., Mroczkowska D. (2010), Codzienność w kryzysie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.
  • Tarkowska E. (red.) (1996), O czasie, politykach i czasie polityków, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa.
  • Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (2014), Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Semenowicz H. (1979a), Dziennik. [rękopis]
  • Semenowicz H. (1981b), Dziennik. [rękopis]
  • Semenowicz H. (1982c), Dziennik. [rękopis]
  • Semenowicz H. (1984d), Dziennik. [rękopis]
  • Semenowicz H. (1986e), Dziennik. [rękopis]
  • Semenowicz H. (1988f), Dziennik. [rękopis]
  • Szwech A. (2012a), Obszary uczenia się przez całe życie w dziennikach Haliny Semenowicz, „Rocznik Andragogiczny”, s. 264-271.
  • Szwech A. (2014b), Rok 1981 w dzienniku Haliny Semenowicz – przesłanie dla teraźniejszości, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 15, s. 99-109.
  • Szyszkowska M., Spotkania w salonie, Warszawa 1998.
  • Żarnowski J. (2008), Dzienniki Marii Dąbrowskiej jako źródło wiedzy o historii, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1, s. 27-45.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1b1d0a85-c869-4f58-a3f9-e929c01e7d65
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.