Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 3(35) | 67-78

Article title

Monitorowanie jako element bezpieczeństwa przewozów towarów niebezpiecznych – koncepcja systemu

Content

Title variants

EN
Monitoring as component of safety of dangerous goods transportation—system concept

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Przewóz towarów transportem drogowym utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie. Zjawisko to poza pozytywnymi aspektami dla gospodarki niesie ze sobą również negatywne i kosztowne skutki, szczególnie w zakresie przewozu ładunków niebezpiecznych. Towary te, ze względu na swój charakter, stwarzają duże zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz ludzi. Zasady nadzoru transportu tych towarów są regulowane przez właściwe dokumenty normatywne i wytyczne zatwierdzone w Unii Europejskiej i w Polsce. Pomimo zaostrzonych środków bezpieczeństwa bardzo często dochodzi do zdarzeń niepożądanych o negatywnych skutkach społecznych, środowiskowych i finansowych. Stan ten wymusza podejmowanie działań mających na celu minimalizację ryzyka przewozu i zwiększenie jego bezpieczeństwa. Jednym z takich działań jest wprowadzenie monitorowania ładunku od odbiorcy do nadawcy. Na rynku dostępne są systemy monitorowania pojazdów, które wykorzystują systemy nawigacji satelitarnej. Ich celem jest m.in. określenie lokalizacji pojazdów, kontrola paliwa czy zabezpieczenie pojazdów przed kradzieżą. Niestety, nie zapewniają one zintegrowanego monitorowania, uwzględniającego wieloaspektowość zagadnienia, a przede wszystkim wpływu stanu psychofizycznego kierowcy na wartość ryzyka, jak również skutków działań terrorystycznych, które w obecnych czasach nabrały istotnego znaczenia. W artykule przedstawiono koncepcję zintegrowanego systemu, uwzględniającego aktualny stan rozwiązań w tym zakresie. Przesłanki budowy systemu, zasady jego funkcjonowania, przepływ informacji pomiędzy uczestnikami oraz rolę czynnika ludzkiego w systemie, a także korzyści płynące z jego implementacji omówiono na przykładzie przewozu LNG. Zwrócono też uwagę na skutki społeczno-ekonomiczne funkcjonowania systemu jako elementu niezbędnego do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w przewozie towarów o właściwościach szczególnie niebezpiecznych.
EN
Carriage of goods by road continues to remain at a high level. This phenomenon, apart from positive aspects for the economy, has also negative and costly consequences, especially in the transport of dangerous goods. These goods, due to their nature, pose a serious threat to the environment and human health. The rules of transport supervision of such goods regulated by relevant standard documents and guidelines approved in the European Union and in Poland. Despite the increased security measures, adverse events with negative social, environmental and financial consequences often occur. This situation requires action in order to minimise the risk of carriage and improve its safety. One of such actions is the introduction of load monitoring from the recipient to the sender. Vehicle tracking systems are available on the market that use satellite navigation systems. Their purpose is, among others, to determine vehicle location, fuel control or anti-theft protection. Unfortunately, they do not provide integrated monitoring which takes into account the multifaceted nature of the problem and, above all, the psychophysical assessment of the driver and its impact on minimising risk as well as minimising the effects of terrorist acts. The paper presents the concept of an integrated system that takes into account the current state of solutions in this area. The premise of the system development, its functioning, information flow between its participants and the role of the human factor in the system as well as the benefits of its implementation are discussed, the example being LNG transport. Furthermore, attention has also been drawn to the socio-economic implications of the functioning of the system as an essential element for increasing the level of safety in the carriage of particularly dangerous goods.

Year

Issue

Pages

67-78

Physical description

Dates

published
2017-09-30

Contributors

  • Politechnika Warszawska. Wydział Transportu
  • Politechnika Warszawska. Wydział Transportu

References

  • Antonowicz, M., Syryjczyk, T., Faryna, P. (red.). (2015). Biała księga: kolejowy transport towarowy 2015 [online, dostęp: 2017-07-26]. Warszawa: Forum Kolejowe – Railway Business Forum. Dostępny w Internecie: http://www.rbf.net.pl/pliki/file/RBF_BK_KTT_FINAL.pdf.
  • Bęczkowska, S. (2014). Ocena i minimalizacja ryzyka w drogowym transporcie towarów niebezpiecznych. Praca doktorska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
  • Bęczkowska, S., Grabarek, I., Choromański, W. (2013). Model oceny ryzyka w drogowym transporcie towarów niebezpiecznych – wybrane zagadnienia. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, 96, 77–87.
  • Bęczkowska, S., Grabarek, I. (2011). Znaczenie ergonomicznej jakości układu kierowca–cysterna–otoczenie w kształtowaniu bezpieczeństwa przewozów. W: E. Górska (red.). Współczesne i przyszłe wyzwania ergonomii (s. 143–153). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. ISBN 9788393098316.
  • Bęczkowska, S., Grabarek, I. (2012a). Analysis of factors determining ergonomic conditions of driver’s workplace and safety in transport of dangerous goods. Archives of Transport, 24(3), 297–306.
  • Bęczkowska, S., Grabarek, I. (2012b). Czynnik ludzki w ocenie ryzyka w transporcie towarów niebezpiecznych. Technika Transportu Szynowego, 9, 1–10.
  • Evans, G.W., Karwowski, W. (1986). A perspective on mathematical modeling in human factors. W: W. Karwowski, A. Mital (eds.). Applications of Fuzzy Set Theory in Human Factors (s. 3–28). Amsterdam: Elsevier. ISBN 9781483294360.
  • Jamroz, K., Smolarek, L. (2012). Analiza wpływu zmęczenia kierowców na ryzyko wypadków na drogach krajowych. Drogownictwo, 4, 121–126.
  • Jamroz, K., Smolarek, L. (2013). Driver fatigue and road safety on Poland’s national roads. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 19(2), 297–309.
  • KGP. (2014). Wypadki drogowe w Polsce w 2013 roku [online, dostęp: 2017-05-20]. Warszawa: Komenda Główna Policji. Dostępny w Internecie: http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html.
  • Kopczewski, R., Nowacki, G., Krysiuk, C. (2016). Projekt struktury funkcjonalnej systemu bezpieczeństwa przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. Autobusy, 10, 45–52.
  • Mamdani, E.H., Gaines, B.R. (eds.). (1981). Fuzzy Reasoning and Its Applications. London: Academic Press. ISBN 0124677509.
  • Martorell, S., Soares, G.C., Barnett, J. (2014). Safety, Reliability and Risk Analysis: Theory, Methods and Applications. Boca Raton: CRC Press. ISBN 9781482266481.
  • Materiały informacyjne Gaz System, www. gazsystem.pl [dostęp: 2017-05-20].
  • Matthews, G., Desmond, P.A., Neubauer, C., Hancock, P.A. (eds.). (2012). Handbook of Operator Fatigue. Burlington, VT: Ashgate Publishing Company. ISBN 9780754675372.
  • NIK. (2012). Wykonywanie zadań przez administrację publiczną w zakresie bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych: informacja o wynikach kontroli [online, dostęp: 2017-05-20]. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli. Dostępny w Internecie: https://www.nik.gov.pl/plik/id,3552,vp,4524.pdf.
  • Raport badań stateczności bocznej cystern Transportowego Dozoru Technicznego. (2017).
  • Rutkowski, L. (2017). Metody i techniki sztucznej inteligencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301157319.
  • Statystyki UE. (2017), www.eurostat.eu [dostęp: 2017-05-20].
  • Szarata, A. (2013). Modelowanie podróży wzbudzonych oraz tłumionych zmianą stanu infrastruktury transportowej. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
  • Szopa, T. (2016). Niezawodność i bezpieczeństwo. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. ISBN 9788378145554.
  • Yager, R.R., Filev, D.P. (1995). Podstawy modelowania i sterowania rozmytego. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. ISBN 8320419093.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1b5a3fd1-cebf-4fed-82b1-b157db743c0b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.