Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2014 | 40 | 2a | 291-313

Article title

Studenci Uniwersytetu Zielonogórskiego jako odbiorcy współczesnej sztuki

Content

Title variants

EN
University of Zielona Gora students as the receivers of contemporary art

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia wyniki badań empirycznych z początku 2011 roku, dotyczących uczestnictwa w kulturze studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jedna grupa badanych studentów została do badania wylosowana, druga dobrana celowo spośród studentów pedagogiki, a trzecią stanowili studenci Wydziału Artystycznego – muzycy i plastycy, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniu. Za wskaźniki uczestnictwa w kulturze przyjęto uczęszczanie do kina, teatru, filharmonii, na koncerty muzyki popularnej (rockowej) oraz czytanie książek. Studenci najliczniej chodzą do kina, dość często na koncerty muzyki popularnej. Zdecydowanie rzadziej chodzą do teatru, a sporadycznie do filharmonii. Sprawdzano, jakie cechy (płeć, sytuacja materialna, pozostawanie w związku, wykształcenie matki i ojca) różnicują uczestnictwo w kulturze. Znacząca różnica dotyczy czytelnictwa – studentki częściej niż studenci sięgają po książki (80 % do 68 %). Drugim wątkiem zaprezentowanym w artykule jest sposób postrzegania współczesnych, kontrowersyjnych dzieł sztuki bądź działań artystycznych. Studenci dzielą się niemalże na trzy równoliczne grupy, takich którzy uznają pełną swobodę artystów do tworzenia, takich którzy uznają pewne dzieła/działania za przejaw sztuki, ale nie potrafią ich osobiście zaakceptować. Trzecia grupa to studenci, którzy kontrowersyjnym dziełom/działaniom w ogóle odmawiają miana sztuki.
EN
The paper presents the results of empirical research conducted at the beginning of 2011 concerning the participation of University of Zielona Góra students in culture. One group of the examined students was randomly chosen, the other was selected deliberately among the students of pedagogy, and the third group included the students of the Faculty of Arts – musicians and visual artists who agreed to participate in the research. The following indicators of participation in culture were adopted: going to the cinema, theatre, concert hall, pop music concerts (rock) and reading books. Students most often go to the cinema and relatively often to pop music concerts. They definitely rarely go to the theatre and only occasionally to the concert hall. It was checked what characteristics (sex, financial situation, being in a relationship, education of parents) differentiate participation in culture. A significant difference applies to reading – female students (80%) more often read books than male students (68%). Another exception presented in the article is the way of perceiving contemporary and controversial pieces of art or artistic activities. Students are divided into almost three equal groups: those who recognize the artistic freedom, those who recognize certain works/activities as a manifestation of art but cannot accept them personally, and those who refuse the name of art to controversial pieces of art/ activities.

Journal

Year

Volume

40

Issue

2a

Pages

291-313

Physical description

Contributors

References

  • Adamczuk L., (RED.) (1988), Aktywność kulturalna Polaków, Warszawa.
  • Baumgarth Ch. (1978), Futuryzm, Warszawa.
  • CBOS (2012), Komunikat z badań „Aktywności i doświadczenia Polaków w roku 2011”, oprac. Michał Feliksiak.
  • Giermanowska E. (2001), Między karierą a bezrobociem, [w:] Normalka i normalność. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań współczesnej młodzieży, red. B. Fatyga, A. Tyszkiewicz, UW, Warszawa.
  • Jawłowska A., Pawlik W., Fatyga B, (RED.) (2012), Style życia, wartości, obyczaje: stare tematy, nowe spojrzenia, Warszawa.
  • Kłoskowska (1972), Społeczne ramy kultury, Warszawa.
  • Kongres Kultury (2009) – raport http://www.kongreskultury.pl/title,Raport\_o\_stanie\_i\_zroznicowaniach\_kultury\_miejskiej\_w\_Polsce,pid,357.html
  • Matuchniak-Krasuska A. (1988), Gust i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Matuchniak-Krasuska A. (1999), Publiczność wobec metafory plastycznej: o recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza, Łódź.
  • Mianowska E. (2012), Uniwersytet Zielonogórski na rynku edukacyjnym. Analiza wyników rekrutacji na Wydział Pedagogiczny w latach 2002/03-2010/11, [w:] „Rocznik Lubuski” tom 38, cz. 2. s. 279-304.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (2011), Budżet czasu studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego A.D. 2011, [w:] Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami, red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Narkiewicz-Niedbalec E. (2013), Uczestnictwo studentów Uniwersytetu Zielonogórskiego w kulturze, [w:] „Rocznik Lubuski”, tom 39, cz. 1.
  • Richter H. (1986), Dadaizm, Warszawa.
  • Sułkowski S. (1972), Powieść i czytelnicy, Warszawa.
  • Tyszka A. (1971), Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa.
  • Stefanowska M. (1988), Odbiorcy kultury – deklaracje i rzeczywistość: (studium metodologiczne o weryfikacji danych), Łódź.
  • Tatarkiewicz W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa.
  • Tyszka A. (1987), Interesy i ideały kultury. Struktura społeczna i udział w kulturze, Warszawa.
  • Uczestnictwo w kulturze w 1985 roku (1987), Materiały statystyczne nr 45, GUS, Warszawa.
  • Zasacka Z. (2009), Nastoletni czytelnicy: podobieństwa i dystanse, Elbląg.
  • Zasacka Z. (2011), Czytanie dla przyjemności – jego miejsce w czasie zabawy nastolatków, [w:] Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami, red. E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1cdc7f2a-257f-4516-9818-945c8174b22e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.