Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 45(4) | 77-90

Article title

Etyczne i ekonomiczne konsekwencje oferty biur rachunkowych w pakiecie usługi rachunku bankowego

Content

Title variants

EN
Ethical and economic implications for an accounting office that offers bundled services with a bank account

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cel: Zawód księgowego jako zawód zaufania publicznego wiąże się z przestrzeganiem norm etycznych i prawnych. Księgowy, oferując na rynku swoje usługi, powinien mieć na względzie dobro interesariuszy sygnowanych umów, a ze względu na specyfikę prowadzonej działal-ności ustawicznie podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i być gwarantem niezależności. Celem artykułu jest zbadanie etycznych i ekonomicznych skutków współpracy biur ra-chunkowych z bankami oferującymi usługi księgowe w pakiecie z rachunkiem bieżącym dla przedsiębiorstw. Metodyka/podejście badawcze: Przedmiotem badania jest umowa współpracy biura rachunkowego z bankiem w ramach oferowanych przez bank usług łączonych rachunku bieżącego w pakiecie z księgowością. Dla celów analizy wykorzystano następujące metody ba-dawcze: analizę literatury przedmiotu, studium przypadku rozpatrywanego w kontekście teorii interesariuszy R.E. Freemana oraz metody dedukcji i syntezy. Wyniki: Na podstawie analizowanej umowy stwierdzono znaczną nierówność pomiędzy korzyściami i obowiązkami poszczególnych jej sygnatariuszy. Zwrócono także uwagę, jakie implikacje niesie za sobą podpisanie umowy o tym kształcie dla innych uczestników rynku. Oryginalność/wartość: Artykuł stanowi element dyskusji na gruncie naukowym i prak-tycznym na temat zagrożeń natury etycznej i ekonomicznej, jakie mogą wynikać z podpisa-nia umowy współpracy między biurem rachunkowym a instytucją rynku finansowego w kształcie zaproponowanym przez bank.
EN
Purpose: The profession of accountant as a profession of public trust is related to observing ethical and legal standards. In the course of his work, an accountant who offers his services on the market should consider the interests of the stakeholders of signed contracts, and due to the nature of his business, he should constantly improve his professional qualifications and guarantee independence. The aim of the article is to examine the ethical and economic effects of cooperation between an accounting office and a bank that bundles accounting services with a current account. Methodology/approach: The analysis focuses on the cooperation agreement between the accounting office and the bank as part of the current account services offered by the bank that come bundled with accounting. For the analysis, the following research methods were used: analysis of the scientific literature in the field of accounting and economics, case study considered in the context of Freeman, and methods of deduction and synthesis. Findings: Based on the analyzed agreement, a significant inequality was found between the benefits and obligations of individual signatories. Attention is also paid to the implica-tions of signing an agreement of this type for other market participants. Originality/value: The article is part of a scientific and practical discussion on the ethical and economic risks associated with signing a cooperation agreement between an account-ing office and a financial market institution in the form proposed by the bank.

Contributors

  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, Katedra Ekonomii

References

  • Agburu J., Anza C., Akuraun S. (2017), Effect of outsourcing strategies on the performance of small and medium scale enterprises (SMEs), “Journal of Global Entrepreneurship Re-searchˮ, 7, s. 1–34. https://doi.org/10.1186/s40497-017-0084-0.
  • Bałasiewicz M. (2010), Konkurencyjność przedsiębiorstw. Metody badania. Case study, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Bergant Ž. (2021), Accountancy, Ethics and Sustainable Development, [w:] Accountancy and Social Responsibility, ed. M. La Torre, Palgrave Macmillan, Cham, s. 148–168.
  • Breunig R., Bakhtiari S. (2013), Outsourcing and Innovation: An Empirical Exploration of the Dynamic Relationship, “The B.E. Journal of Economic Analysis & Policyˮ, 13, s. 395–418. https://doi.org/10.1515/bejeap-2012-0016.
  • Buczkowska A. (2011) Etyka zawodu księgowego w świetle krajowych i międzynarodowych regulacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki Finansowe. Ubezpieczeniaˮ, 668 (41), s. 45–54.
  • Burawoy M. (1998), The Extended Case Method, “Sociological Theoryˮ, 16 (1), s. 4–33. https://doi.org/10.1111/0735-2751.00040.
  • Cahyaningtyas F., Ningtyas M.N. (2020), The Use of Outsourced Accounting Service and Its Impact on SMEs Performance, “Journal Of Accounting And Business Educationˮ, 4 (2), DOI: https://doi.org/10.26675/Jabe.V4i2.8641,http://journal2.um.ac.id/index.php/jabe/ar-ticle/view/8641.
  • Chluska J., Sikora E. (2018), Etyka zawodowa w rachunkowości a sukces rynkowy przed-siębiorstwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszysty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicachˮ, 374, s. 7–19.
  • Cullinan C.P., Zheng X. (2017), Accounting outsourcing and audit lag, „Managerial Auditing Journalˮ, 32 (3), s. 276–294, https://doi.org/10.1108/MAJ-03-2016-1349.
  • Fill, C., Visser E. (2000), The Outsourcing Dilemma: A Composite Approach to the Make or Buy Decision, “Management Decisionˮ, 38, s. 43–50, https://doi.org/10.1108/EUM0000 000005315.
  • Freeman R.E. (1994), The Politics of Stakeholder Theory: Some Future Directions, “Business Ethics Quarterlyˮ, 4 (4), s. 409–421.
  • Guragai B., Hunt N., Neri M., Taylor E. (2015), Accounting Information Systems and Ethics Research: Review, Synthesis, and the Future, “Journal of Information Systemsˮ, 31, 150828090439001, https://doi.org/10.2308/isys-51265.
  • Harrison J.S., Wicks A.C. (2014), Stakeholder Theory, Value and Firm Performance, “Business Ethics Quarterlyˮ, 23 (1), s. 97–124.
  • Horisch J., Freeman R.E., Schaltegger S. (2014), Applying Stakeholder Theory in Sustain-ability Management: Links, Similarities, Dissimilarities, and a Conceptual Framework, “Organization & Environmentˮ, 27 (4), s. 328–346.
  • Juchno R., Kaszubski R. (2001), Outsourcing w działalności bankowej, „Glosaˮ, 6, s. 5–21.
  • Marcinkowska E., Sawicka J. (2015), Przebieg procesu outsourcingu usług księgowo-po-datkowych i jego wpływ na współpracę między podmiotami, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicachˮ, 225, s. 170–179.
  • Maziarczyk A. (2020), Wpływ outsourcingu na produktywność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarno-wieˮ, 1(45), s. 41–52. https://doi.org/10.25944/znmwse.2020.01.4152.
  • Mazurkiewicz G. (2015), Dylematy etyczne w rachunkowości – jako efekt problemów współ-czesnej gospodarki światowej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiegoˮ, 890 (120), s. 67–78.
  • Ojo K.O. (2020), Implementation of accounting outsourcing in the enterprise information space, “Economics and Financeˮ, 8 (3), s. 10–22.
  • Ostrowska E. (2007), Zróżnicowany rozwój sektora finansowego w Polsce, [w:] Ossowski J. (red.), Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe: charakterystyka, rozwój, otoczenie, Fundacja na Rzecz Polskich Związków Kredytowych – Instytut Stefczyka, Sopot, s.
  • Pizło W. (2009), Studium przypadku jako metoda badawcza w naukach ekonomicznych, „Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesuˮ, XI (5), s. 247–251.
  • Woodcock R. (2009), Globalization from Genesis to Geneva. A Confluence of Humanity. Trafford Publishing, Bloomington, IN.
  • Żuraw P. (2012), Kodeks Zawodowej Etyki w Rachunkowości w procesie zarządzania polskimi przedsiębiorstwami, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczymˮ, 15 (1), s. 121–130.
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, Dz.U. 2014 poz. 616.
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, Dz.U. z 2009 r., nr 62, poz. 508 − uchylony 8 sierpnia 2014 r.
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. 2021 poz. 217.
  • Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów deregulowanych, Dz.U. 2014 poz. 768.
  • Kodeks zawodowej etyki w rachunkowości. Uchwała nr 18 XIX Krajowego Zjazdu delegatów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z dnia 23 czerwca 2007 r. w sprawie zasad etyki zawodowej, www.skwp.pl (dostęp 6.06.2021).
  • Raport KPMG, Outsourcing usług księgowych, prawnych i podatkowych w firmach w Polsce, maj 2018, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2018/05/raport-outsourcing-uslug-ksiegowych-prawnych-i-podatkowych-w-firmach-w-polsce.html (dostęp 6.06.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1dbd7883-1c09-4acc-b56d-7537c7ddd3cd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.