PL EN


2015 | 3 | 25-42
Article title

The Influence of Aristotelianism, Epicureanism, Cynicism, and Stoicism on Human Life in the Early Church

Authors
Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This article deals with the issue of ancient Greek models of life proposed by Aristotle, Epicurus and the Stoics. The author tries to describe how and which of these models were assimilated by Christian society during the first centuries and which were rejected. The purpose of this article is to show how important Aristotle’s, the Stoics and Epicurus’ philosophy was for Christians in the advancement of the Christian lifestyle among the Greek societies. Understanding the development of theology in the early Greek Church requires knowledge of the ideals and values that shaped the thinking and behavior of people before they heard about the Gospel of Jesus.
Contributors
  • The Pontifical University of John Paul II in Krakow, Poland
References
  • Aristotle, De virtutibus et vitiis.
  • Aristotle, Eudemian Ethics.
  • Aristotle, Metaphysics.
  • Aristotle, Nicomachean Ethics.
  • Aristotle, Rhetoric.
  • Baron A., Cultura animi w myśli greckiej (platonizm, arystotelizm, epikureizm, stoicyzm, medio- i neoplatonizm), in: Prace Komisji Filologii Klasycznej PAU, nr 46, ed. S. Stabryła, PAU, Wydział Filologiczny, Kraków 2015, 95–129.
  • Baron A., Spór o Pawła, spór o człowieka czy spór o Boga? Refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, Kraków 1999.
  • Baron A., Świętość a ideały człowieka, Kraków 2013.
  • Baron A., Pietras H., Chrześcijaństwo, in: Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Kraków 2008, p. 447–521.
  • Bollack J., La pensée du Plaisir, Épicure: textes moraux, commentaires, Paris 1975.
  • Clement of Alexandria, The Stromata.
  • Diogenes Laertius, Vitae philosophorum.
  • Epicurus, Epistula ad Menoeceum.
  • Erler M., Epicurus as deus mortalis: Homoiosis Theoi and Epicurean Self-cultivation, in: D. Frede, A. Lacks (pub.), Tradition of Theology: Studies in Hellenistic Theology, its Background and Aftermath, Leiden-Boston-Köln 2002, p. 159–182.
  • Festugière A. J., Epicure et ses dieux, Paris 1946, chapter IV La religion d’Epicure.
  • Hadot P., Porphyre et Victorinus, Paris 1968.
  • Krąpiec M., Struktura bytu. Charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, [in:] idem, Dzieła, t. V, RW KUL, Lublin 2000.
  • Makowski P., Dynamis. Metafizyczne pojęcie możności i jego rola w filozofii praktycznej Arystotelesa, An Online Journal of Philosophy, Demetrios nr 33 (September 2012).
  • O’Keefe T., Action and responsibility, in: Epicurus: His Continuing Influence and Contemporary Relevance, (pub.) D. R. Gordon, D. B. Suits, C. Graphic Arts Press 2003.
  • Paciorek A., „Poznanie Boga” i „prawo wypisane w sercu” – jaśniejsze strony egzystencji świata pogan według Rz 1–2, in: nt a religie, Lublin 2012, p. 193–197.
  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. III, Lublin 1999, t. III, p. 177–281.
  • Sinko T., Zarys historii literatury greckiej, Warszawa 1959, t. II.
  • Souilhé J., Étude sur le terme dynamis: dans les dialogues de Platon, thèse complémentaire présentée à la Faculté des lettres de l’Université de Poitiers, Paris, Alcan, 1919, reprint L. Tarán, New York 1987.
  • Szoka A., Salustios z Emezy i ostatnie wzmianki o filozofach cynickich w V–VI wieku, in: U schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze 12 (2013) p. 103ss.
  • Warren J., Facing Death: Epicurus and His Critics, Oxford 2006.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-1e2a6455-d9d0-4389-8b02-51df837745de
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.