Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13 | 1 | 149-166

Article title

ETHICS IN QUALITATIVE RESEARCH INVOLVING STREET CHILDREN

Content

Title variants

PL
ETYKA W JAKOŚCIOWYCH BADANIACH ANGAŻUJĄCYCH DZIECI ULICY

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Research involving children renders numerous doubts, problems, and questions. Furthermore, many of such issues remain unresolved. On the other hand, research involving children can be a fascinating adventure into their word. They are very useful, and help to create relations between adults and children, and what is more help children without big interference in their private life. In this article, I reflect upon the research process* from the perspective of research ethics and ethical issues concerning children. My aim is to delve into difficulties, but also opportunities that accompany the researchers working with children. The article aims to inspire researchers who want to conduct research involving children. It shows how to cope with some ethical issues which researchers may face.
PL
Badania prowadzone wśród dzieci dostarczają wiele wątpliwości, problemów i pytań. Niestety, wiele takich problemów pozostaje nierozwiązanych. Z drugiej strony badania z udziałem dzieci mogą być fascynującą przygodą w ich świat. Są bardzo pożyteczne, gdyż pomagają tworzyć relacje między dorosłymi a dziećmi, gdy nie ingerują zanadto w ich życie prywatne. W poniższym artykule dokonuję refleksji nad procesem badawczym* z perspektywy etyki i problemów etycznych dotyczących dzieci. Moim celem jest zagłębianie się w trudności, ale także w możliwości towarzyszące badaczom pracującym z dziećmi. Artykuł może być inspiracją dla wszystkich, którzy chcą prowadzić badania z udziałem dzieci. Artykuł pokazuje, jak radzić sobie z niektórymi kwestiami etycznymi, które mogą spotkać badacza angażującego dzieci w badania.

Contributors

  • Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku

References

  • Alderson, P., Morrow, V. (1995). The ethics of research with children and young people: A practical handbook. London: SAGE Publication Ltd.
  • Bauman, Z .(1996). Etyka ponowoczesna. Warszawa: PWN.
  • Bielecka, E. (2005). Streetworking Teoria i praktyka. Warszawa: Pedagogium.
  • Bochner, A., Ellis, C. (1999). Which way to turn? Journal of Contemporary Ethnography, 28(5), 465–499. DOI: 10.1177/089124199129023613
  • Brzezińska, A. I., Appelt, K. (2013). Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne. Forum Oświatowe, 2(49), 13–29.
  • Butler, I., Williamson, H. (1994). Children Speak: Children, Trauma and Social Work. London: Longman.
  • Convention on the Rights of the Child. Retrieved from: https://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
  • Davis, J., Hill, M., Tisdall, K., Prout, A. (eds.)(2006). Children, young people and social inclusion: Participation for what? Bristol: The Policy Press University of Bristol.
  • Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (1994). The SAGE Handbook of Qualitative Research. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE Publications, Inc.
  • Dziemianowicz-Nowak, M. (2006). Kiedy miejsca już nie ma. Rodzinne praktyki wykluczenia. In: M. Mendel (editor), Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Gordon, T. (1991). Wychowanie bez porażek. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
  • Graham, A., Powell, M., Taylor, N., Anderson, D., Fitzgerald, R. (2013). Ethical Research Involving Children (ERIC). Florence: UNICEF Office of Research – Innocenti.
  • Grodin A., Glantz L. H. (1994). Children as research subjects: Science, ethics and law. New York: Oxford University Press
  • Gurycka, A. (1989). Podmiotowość w doświadczeniach wychowawczych dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Hill, M. (2005). Ethical Considerations in Researching Children’s Experiences. In: S. Greene, D. Hogan (eds.), Researching Children’s Experiences (61–86). London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE.
  • Kołak, W. (2003). Dzieci ulicy w Polsce i na świecie. Nasz Animator, 1(37), 8–10.
  • Krzychała, S.(2004). Społeczne przestrzenie doświadczenia: metoda interpretacji dokumentarnej. Wrocław: Wydaw. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
  • Lisek-Michalska, J. (2012). Ethical aspects of focus group interview involving children and young people. Acta Universitatis Lodziensis, 42, 33–61.
  • Maciejewska-Mroczek, E., Reimann, M. (2016). How children give assent or dissent. (Im)balance of power and informed assent in the research with children. Przegląd Socjologii Jakościowej, 4(12), 42–55.
  • Mickelson, A., Roslyn, A. (2000). Children on the streets of Americas: Globalization, homelessness education in Brazil, Cuba and the United States. London, UK: Routledge.
  • Morrow, V., Richards M. (1996). The ethics of social research with children: An overview. Children and Society, 10(2), 90–105. DOI: 10.1002/(SICI)1099-0860(199606)10:2<90::AID-CHI14>3.0.CO;2-Z
  • National Children’s Bureau. Retrieved from: https://www.scie-socialcareonline.org.uk/ncb-guidelines-for-research-with-children-and-young-people/r/a11G00000017uPCIAY
  • Olszewska-Baka, G. (2000). Dzieci ulicy. Problemy. Profilaktyka. Resocjalizacja. Białystok: Wyd. ERBE.
  • Punch, S. (2002). Research with children. The same or different from research with adults? Childhood, 9, 321–341. DOI: 10.1177/0907568202009003005
  • Polish Sociological Association (2012). Sociologist’s Code of Ethics. Retrieved from: https://pts.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks.pdf
  • Thomas, N., O’Kane, C. (2001). Children’s participation in review and planning meetings when they are looked after in middle childhood. Child & Family Social Work, 4(3), 221–230. DOI: 10.1046/j.1365-2206.1999.00112.x
  • Vaele, A. (2005). Creative Methodologies in Participatory Research with Children In: S. Greene, D. Hogan (eds.), Researching Children’s Experience (253–272). Los Angeles, London, New Delhi: SAGE. DOI: 10.1177/0907568210364666
  • Warming, H.(2011). Getting under their skins? Accessing young children’s perspectives through ethnographic fieldwork. Childhood, 18, 39–53.
  • Wiles, R., Coffey, A., Robinson, J., Heath, S. (2011). Anonymisation and visual images: issues of respect, ‘voice’ and protection. International Journal of Social Research Methodology, 15(1), 41–53. DOI: 10.1080/13645579.2011.564423
  • World Health Association. Declaration of Helsinki. Retrieved from: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/
  • Zdanowicz-Kucharczyk, K. (2012). Codzienność uliczna z perspektywy dziecka. Elbląg: Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna.
  • Zwiernik, J. (2012). Mosaic approach in research on experiencing ordinary life by children in institutions of early care and education. Przegląd Badań Edukacyjnych. 15(2), 159–176. DOI: 10.12775/PBE.2012.001

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1e4c8fc5-09b1-44bc-b59a-87dd27aa9653
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.