Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 10 | 2 | 7-13

Article title

Skutki niepowodzeń edukacyjnych uczniów szkół zawodowych

Content

Title variants

EN
The consequences of students’ failures in vocational education

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule poruszono wciąż istniejące zjawisko niepowodzeń edukacyjnych uczniów szkół zawodowych, a ściślej – przedstawione zostały skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz środki zapobiegające niepowodzeniom edukacyjnym. Przybliżono zarys historyczny badań nad tym zagadnieniem. Omówiono oddziaływanie niepowodzeń edukacyjnych na losy życiowe i zawodowe jednostki w kontekście wymogów współczesnego świata, rynku pracy. Wskazano ponadto środki zaradcze, jakie powinny być podjęte, aby ograniczyć występowanie niepowodzeń edukacyjnych u uczniów szkół zawodowych.
EN
The article discusses a continuous phenomenon of students’ failures in vocational education and presents the consequences of such failures and remedies for preventing them. It further presents the historical background of the researched problem. The effects of educational failures in students’ lives and their professional careers in the ever changing labour market are also shown together with the preventative measures that should be taken in order to limit the number of failures.

Year

Volume

10

Issue

2

Pages

7-13

Physical description

Dates

published
2016

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

References

  • Bronk A., Wiśniewski Z., Wojdyło-Preisner M. (2014), Ryzyko długotrwałego bezrobocia w Polsce. Diagnoza i metody zapobiegania. Wydawca Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
  • Denek K. (1998), Powodzenia i niepowodzenia szkolne w kontekście badań, W: J. Łysek (red.), Niepowodzenia szkolne. Oficyna Wydaw. „Impuls”, Kraków, s. 24–33.
  • Fatyga B., Tyszkiewicz A., Zieliński P. (2001), Skala i powody wypadania uczniów z systemu edukacji w Polsce. Raport z badań odpadu szkolnego na terenie 32 gmin, Warszawa, www.vocane.edu.pl/badania/isp/, (data dostępu: 7.01.2006).
  • Filipczuk H. (1985), Zapobiegamy trudnościom i niepowodzeniom szkolnym. IWZZ, Warszawa.
  • Karpińska A. (1999), Drugoroczność. Pedagogiczne wyzwanie dla współczesności. Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie, Białystok.
  • Karpińska A. (2005), Niepowodzenia szkolne – edukacyjnym preferendum, W: Cz. Kupisiewicz i in. (red.), Drogi i bezdroża polskiej oświaty w latach 1945–2005. Próba wybiórczo-retrospektywnego spojrzenia. WSUPiZ, Warszawa, s. 161–165.
  • Karpińska A. (2013), Niepowodzenia edukacyjne – renesans myśli naukowej. Trans Humana Wyd. Uniwersyteckie, Białystok.
  • Konopnicki J. (1961), Problem opóźnienia w nauce szkolnej. Ossolineum, Wrocław–Kraków.
  • Konopnicki J. (1966), Powodzenia i niepowodzenia szkolne. PZWS, Warszawa.
  • Komar W. (1994), Teologia etosu pracy w edukacji zawodowej – wybrane problemy, W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kształcenie zawodowe w warunkach gospodarki rynkowej. IBE, Warszawa, s. 53-62.
  • Kozieł B. (2011), Spostrzeganie niepowodzeń szkolnych przez nauczycieli, uczniów i ich rodziców. Wydaw. Adam Marszałek, Toruń.
  • Kupisiewicz Cz. (1974), O zapobieganiu drugoroczności. WSiP, Warszawa.
  • Kupisiewicz Cz. (1972), Niepowodzenia dydaktyczne. PWN, Warszawa.
  • Kwiatkowski E. (2002), Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. PWN, Warszawa.
  • Kwiatkowski S.M. (2006), Kształcenie zawodowe – wyzwania, priorytety, standardy. IBE, Warszawa.
  • Kwieciński Z. (2002), Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa. Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • Mehta J., Why Americian Education Fails, publ. in “Foreign Affairs”, http://www.foreignaffairs.com/articles/139113/jal-mehta/why-american-education-fails, (data dostępu: 06-06.2013).
  • Mudyn K., Pietras K. (2007), Preferowane wartości a zdrowie i satysfakcja z życia. Psychoterapia, nr 1(140), s. 5-25.
  • Lipińska-Grobelny A., Głowacka K. (2009), Zadowolenie z pracy a stopień dopasowania do zawodu. Przegląd Psychologiczny, t. 52, nr 2, s. 181-194.
  • Okoń W. (2004), Nowy słownik pedagogiczny. Wydaw. Akademickie „Żak”, Warszawa.
  • Orczyk J. (red.) (2001), Dylematy zatrudnienia w warunkach postępującej integracji Polski z UE. AE, Poznań.
  • Quality of Life Index Country, http://www.numbeo.com/quality-of-life/rankings_by_country.jsp, (data dostępu: 2016 r.).
  • Requires improvement. The causes of educational failure by The Centre for Social Justice, http://www.centreforsocialjustice.org.uk/UserStorage/pdf/Pdf%20reports/requires.pdf, (data dostępu: 09.2013).
  • Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego sytemu kwalifikacji (2014), oprac. S. Sławiński i in.. IBE, Warszawa.
  • Tickle L., Funding cuts, Policy changes and careers ad vice: how are college Faring? http://www.theguardian.com/education/2014/oct/26/funding-cuts-policy-careers-advice-colleges-further-education (data dostępu: 26.10.2014).
  • Terelak J.F., Jankowska P. (2009), Dopasowanie jednostka – organizacja a zadowolenie z pracy. Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, nr 1, s. 229-254.
  • Turek K. (2011), Bezrobotni – niewykorzystane zasoby polskiej gospodarki. Wydawca Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
  • Wiatrowski Z. (1975), Powodzenia i niepowodzenia szkolne pracujących. PWN, Warszawa.
  • Wiatrowski Z. (2002), Powodzenia i niepowodzenia zawodowe. Wszechnica Mazurska, Olecko.
  • Wudarzewski G. (2013), Satysfakcja z pracy – konceptualizacja pojęcia w świetle badań literaturowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej, nr 5(37), Wrocław, s. 323-344.
  • Zalewska A. (2003), Dwa światy – emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania u osób o wysokiej i niskiej reaktywności. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej ACADEMICA, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
2081-6081

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1e50b8ac-24da-4e06-a4ba-f244d3d75422
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.