Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 4 | 161-175

Article title

Analiza aspektów organizacyjnych funkcjonowania modelu kształcenia dualnego realizowanego w ramach Radomskiego Klastra Metalowego – wyniki badań ankietowych (część 1)

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Analysis of the organizational aspects of the functioning of the dual education model implemented within the Radom Metal Cluster – results of the survey (part 1)

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych przez Izbę Przemysłowo-Handlową Ziemi Radomskiej przy wsparciu Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Technologii Eksploatacji w Radomiu dotyczących analizy kształcenia dualnego realizowanego w ramach Radomskiego Klastra Metalowego. Badania zostały przeprowadzone w 2021 roku na grupach: 54 uczniów uczestniczących w zajęciach praktycznych zorganizowanych w formie kształcenia dualnego w zawodzie szkolnym „Operator obrabiarek skrawających”; 11 przedstawicieli szkolnictwa branżowego oraz 16 przedstawicieli firm, w których uczniowie odbywali zajęcia praktyczne. Respondenci odpowiedzieli na pytania dotyczące czterech obszarów tematycznych: 1) Aspekty organizacyjne zajęć praktycznych dla uczniów prowadzonych w formie kształcenia dualnego; 2) Opanowanie przez uczniów efektów uczenia się wyróżnionych w programie zajęć; 3) Zadowolenie, użyteczność i trudności związane z realizacją zajęć praktycznych w formie kształcenia dualnego w firmach oraz 4) Zatrudnialność absolwentów i zainteresowanie firm z branży metalowej organizacją kształcenia dualnego w innych zawodach szkolnych. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do oceny przez respondentów aspektów organizacyjnych kształcenia dualnego. Pozostałe zagadnienia będą przedmiotem kolejnego artykułu zamieszczonego w numerze 1/2022. Pozyskanie wiedzy na ten temat jest ważną wskazówką do skonstruowania wniosków i rekomendacji w zakresie doskonalenia funkcjonowania modelu kształcenia dualnego funkcjonowania modelu kształcenia dualnego.
EN
The article presents the results of a survey concerning the analysis of the functioning of the dual education model implemented by the Metal Cluster in Radom. The survey was conducted by the Chamber of Industry and Commerce in Radom with the support of Łukasiewicz Research Network – Institute of Sustainable Technologies. The research was carried out in 2021 on the following groups of respondents: 54 students participating in practical training organized in the form of dual education in the school profession “Cutting tool operator”; 11 representatives of VET education and 16 representatives of companies where students had had their practical training. The respondents answered questions in four domains: 1) Organization of practical training in the form of dual education; 2) Mastering the learning outcomes distinguished in the curriculum; 3) Satisfaction, usefulness and difficulties related to the implementation of practical training in companies, and 4) Employability of graduates and the interest of companies from the metal industry in dual education in other school professions. This article presents the results of research on the organization of dual education. The remaining aspects of dual education will be analysed in the next article published in the Journal of Continuing Education (issue 1/2022). It will be an important hint for the development of conclusions and recommendations for the improvement of dual education.

Year

Issue

4

Pages

161-175

Physical description

Dates

printed
2021-12-30

Contributors

  • Izba Przemysłowo-Handlowa Ziemi Radomskiej
  • Inter-Metal Sp. J., Radom

References

  • Poortman C., Illeris K., Nieuwenhuis L. (2011), Apprenticeship: From learning theory to practice, Journal of Vocational Education and Training – Special issue on apprenticeship as an evolving model of learning, Vol. 63, No 3. London: Routledge.
  • Raelin J.R. (1997), A model of work-based learning, Organization Science, Vol. 8, No 6, pp. 563–578.
  • Ryan P. (2011), The apprentice: Employee, student, both, neither? Evidence from four countries, Paper presented at the ETF International Panel on Work-based Learning, 14–15 November 2011, Turin: European Training Foundation.
  • Strategia Marki Radom (2009). DEMO E’ ective Launching, Kraków.
  • Chatzichristou S., Ulicna D., Murphy I., Curth A. (2013), Dual education: a bridge over troubled waters? Study. European Parliament’s Committee on Culture and Education.
  • Darche S., Nayar N., Bracco K. (2009), Work-based learning in California: Opportunities and models for expansion, Los Angeles: James Irvine Foundation.
  • ETF (2013), Work-based learning: benefits and obstacles a literature review for policy makers and social partners in ETF partner countries, European Training Foundation.
  • Field S., Hoeckel K., Kis V., Kuczera M. (2009), Learning for jobs: OECD reviews of vocational education and training, Initial Report, Organisation for Economic Cooperation and Development, Paris.
  • Fuller A., Unwin L. (2008), Towards expansive apprenticeships: A commentary by the Teaching and Learning Research Programme, London: Teaching and Learning Research Programme.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
EISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-1ecd0c56-ca04-4d1b-949b-8a20ad9f273a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.