Polemika z artykułem „Negatywne oddziaływanie polityki ewaluacji jednostek naukowych na jakość polskiej nauki. Perspektywa Mertonowskiego etosu naukowego” Konrada Kulikowskiego
Anderson, M., Ronning, E., DeVries, R., Martinson, B. (2010). Extending the Mertonian Norms: Scientists’ Subscription to Norms of Research. The Journal of Higher Education, 81, 366–393.
Barlösius, E. (2010). „Klasycy w złotych ramach”. Przyczynek do socjologii klasyków (s. 5–30). (G. Sowinski, tłum.). W: A. Manterys i J. Mucha, red., Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Nomos.
Bieliński, J., Tomczyńska, A. (2019). The Ethos of Science in Contemporary Poland. Minerva, 1, 151–173. https://doi/org/10.1007/s11024-018-9365-1
Bloch, N. (2023). Is a Woman a Better Refugee Than a Man? Gender Representations of Refugees in the Polish Public Debate. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3(189), 39–56. https://doi/org./10.4467/25444972SMPP.23.028.19143
Bourdieu, P. (1984/1990). Homo Academicus. Polity Press.
Burawoy, M. (2010). O socjologię publiczną. Przemówienie prezydenckie z 2004 roku, (s. 525–562). (A. Dziuban, tłum.). W: A. Manterys i J. Mucha, red., Nowe perspektywy teorii socjologicznej. Nomos.
Connell, R., Pearse, R., Collyer, F., Marcelo Maia, J., Morrell, R. (2018). Negotiating with the North: How Southern-tier intellectual workers deal with the global economy of knowledge. The Sociological Review, 66, 1, 41–57. https://doi/org./10.1177/0038026117705038
Costa, C. (2018). Digital Scholars: A Feeling for the Academic Game. W: Y.Taylor i K. Lahad, red., Feeling Academic in the Neoliberal University (s. 345–368). Palgrave Macmillan.
Davidson, D. (1992). Prawda i znaczenie (s. 3–32). (J. Gryz, tłum.). W: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle. WN PWN.
Gardulska, A. (2024). „Nie mamy listy czasopism ani punktów za publikacje”. Jak się pracuje na uczelni, która wypisała się z rankingów. https://wyborcza.pl/7,75398,30899613,nie-mamy-listy-czasopism-ani-punktow-za-publikacje-jak--sie.html. Dostęp: 22.04.2024.
Golińska-Pilarek, J. (2024). W grantowym gabinecie luster (cz. II). Forum Akademickie, dostępny: https://forumakademickie.pl/sprawy-nauki/w-grantowym-gabinecie-luster-cz-ii/ Dostęp: 24.04.2024.
Furness, Z. (2012). Attempted Education and Righteous Accusations: An Introduction to Punkademics (s. 4–24). W: Z. Furness, Punkademics. The Basement Show in the Ivory Tower. Minor Compositions.
Hosseini, M., Senabre Hidalgo, E., Horbach, S., Güttinger, S., Penders, B. (2022). Messing with Merton: The intersection between open science practices and Mertonian values. Accountability in Research, 1–28. https://doi/org./10.1080/08989621.2022.2141625
Kahn-Egan, S. (1998). Pedagogy Pissed: Punk Pedagogy in the First-Year Writing Classroom. College Composition and Communication, 49, 1, 99–104.
Kosmulski, M. (2022). MDPI a sprawa polska. Forum Akademickie, https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-5-2022/mdpi-a-sprawa-polska%e2%80%a9/ Dostęp: 22.04.2024.
Krępa, M., Judzińska, N. (2023). Production of the Crisis: Discourses on the Polish-Belarusian Border. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 3, 9–14. https://doi/org./10.4467/25444972SMPP.23.033.19301
Kulczycki, E., Guns, R., Pölönen, J., Engels, T.C.E., Rozkosz, E.A., Zuccala, A.A., Bruun, K., Eskola, O., Istenič Starčič, A., Petr, M., Sivertsen, G. (2020). Multilingual publishing in the social sciences and humanities: A seven-country European study. The Journal of the Association for Information Science and Technology, 71, 1371–1385.
Kulikowski, K. (2024). Negatywne oddziaływanie polityki ewaluacji jednostek naukowych na jakość polskiej nauki. Perspektywa Mertonowskiego etosu naukowego. Studia Socjologiczne, 1, 55–79. https://doi/org./10.24425/sts.2024.149316
Merton, R. (1942). A Note on Science and Democracy. Journal of Legal and Political Sociology, 1: 115–126.
Merton, R. (1973). The Sociology of Science: Theoretical and empirical investigations. University of Chicago Press.
Merton, R. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. (E. Morawska i J. Wertenstein-Żuławski, tłum.). WN PWN.
Mulkay, M. (1976). Norms and ideology in science. Social Science Information, 15, 637–656.
Ossowski, S. (1967). Dzieła, t. 3. PWN.
Parkinson, T. (2017). Being Punk in Higher Education: Subcultural Strategies for Academic Practice (s. 173–190). W: G.D. Smith, M. Dines, T. Parkinson, red. Punk Pedagogies. Music, Culture and Learning. Routledge.
Paruzel-Czachura, M., Baran, L., Spendel, Z. (2021). Publish or be ethical? Publishing pressure and scientific misconduct in research. Research Ethics, 17, 3, 375–397. https://doi/org./10.1177/1747016120980562
Rodriguez Medina, L. (2013). Centers and Peripheries in Knowledge Production. Routledge.
Santos, T., Guerra, P. (2017). From Punk Ethics to the Pedagogy of the Bad Kids: Core Values and Social Liberation (s. 210–224). W: G.D. Smith, M. Dines, T. Parkinson, red. Punk Pedagogies. Music, Culture and Learning. Routledge.
Sztompka, P. (2007). Trust in science: Robert K. Merton’s inspirations. Journal of Classical Sociology, 7, 2, 211–220. https://doi/org./10.1177/1468795X07078038
Schütz, A. (2008). O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. (B. Jabłońska, tłum.). Nomos.
Wroński, M. (2021). Jak zapełnić sloty. Forum Akademickie, https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-2-2021/jak-zapelnic-sloty%E2%80%A9/ Dostęp: 26.04.2024.
Zuckerman, H. (1988). The Sociology of Science (s. 511–574). W: N.J. Smelser, red., Handbook of Sociology. Sage.