PL
W art. 134 § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ustanowiona została zasada zakazu reformationis in peius. Zgodnie z tym przepisem sąd administracyjny nie może wydać orzeczenia na niekorzyść skarżącego. Wyjątkowo może zostać wydany wyrok niekorzystny dla podmiotu wnoszącego skargę, ale tylko wtedy, gdy sąd stwierdzi naruszenie prawa skutkujące stwierdzeniem nieważności zaskarżonego aktu lub czynności. Powyższa zasada jest instytucją procesową, która zapewnia, że sytuacja skarżącego nie ulegnie pogorszeniu w wyniku wydania orzeczenia przez sąd administracyjny. W doktrynie i orzecznictwie sądów administracyjnych istnieje wiele wątpliwości interpretacyjnych dotyczących zakazu reformationis in peius. Wynika to z tego, że sądy administracyjne bardzo rzadko wydają orzeczenia merytoryczne. Zasadniczo wyroki sądów administracyjnych mają charakter kasacyjny. Gdy sąd administracyjny uwzględnia skargę, co do zasady, zaskarżony akt zostaje wyeliminowany z obrotu prawnego, a sprawa zostaje przekazana do ponownego rozpatrzenia organowi administracji publicznej. Z tego powodu bardzo trudno jest ustalić treść zakazu reformationis in peius w postępowaniu sądowoadministracyjnym, a w praktyce zakaz zmiany na gorsze nie jest prawdziwą gwarancją ochrony interesów skarżącego. Zdaniem autorki konieczna jest zmiana sposobu podejścia do mechanizmu stosowania przez sądy administracyjne zakazu reformationis in peius. Jednakże znaczna poprawa skuteczności ochrony przed pogarszaniem sytuacji prawnej skarżącego możliwa jest jedynie dzięki wprowadzeniu nowej regulacji prawnej ograniczającej możliwości orzecznicze organu administracji publicznej, który ponownie rozpatruje sprawę po wydaniu orzeczenia kasacyjnego przez sąd administracyjny.
EN
The principle of prohibition of reformatio in peius is established in Article 134 § 2 of the Law on Proceedings Before Administrative Courts. According to this provision the administrative court is not allowed to issue a decision to the detriment of the complainant. A judgment adverse to the complainant can be exceptionally issued but only if the court finds a violation of the law resulting in the annulment of the challenged act or action. This principle is a procedural institution which ensures that the complainant's situation will not deteriorate due to the decision of the administrative court. There are many interpretative doubts concerning the prohibition of reformatio in peius in the doctrine and the jurisdiction of the administrative courts. This is because administrative courts very rarely issue a decision on the merits. Decisions of administrative courts are basically of cassation nature. When the administrative court allows a complaint, the contested act is generally eliminated from the system of law and the case is returned for re-examination by the public administrative authority. It is therefore very difficult to determine the content of the prohibition of reformatio in peius in administrative court proceedings and in practice the prohibition of a change for the worse is not a real guarantee of the protection of the interests of the complainant. In the author’s opinion, the way of approaching the mechanism of application of the prohibition of reformatio in peius by the administrative courts needs to be changed. And yet, a significant improvement in the effectiveness of the protection against the worsening of the complainant's legal situation will only be possible through the introduction of a new legal regulation restricting the jurisdiction of public administrative authority, which will reconsider the case after the cassation judgment issued by the administrative court.