PL EN


2013 | 3(82) | 106-118
Article title

Psychologiczne uwarunkowania decyzji o kontynuacji kształcenia na poziomie wyższym

Authors
Content
Title variants
EN
Psychological conditions of a decision for continuation an education at a higher level
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The subject of the article is the psychological conditions of the decisions about starting higher education. It was found that the test sample was characterized by moderate levels of motivation, self-esteem and the average level of evaluation of their own life. The results suggested that low levels of psychological variables may be caused by the traditional model of adult education.
Contributors
author
References
  • Bandura A. (1986), Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs. Prentice Hall, New York.
  • Baumeister R., Tice D.M., Hutton D.G. (1989), Self-presentational motivation and personality differences in self-esteem, [w:] „Journal of Personality”, nr 57, s. 547–579.
  • Baumeister R.F., Campbell J.D., Krueger J.L., Vohs K.D. (2003), Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? [w:] „Psychological Science in the Public Interest”, nr 4 (1), s. 1–44.
  • Brown J.D., Marshall M.A. (2006), The three faces of self-esteem, [w:] Kernis M.H. (red.), Self-esteem: Issues and answers. Hove: Psychology Press, New York.
  • Corr P.J. Lęk i behawioralny system hamowania; http://www.ueapsychology.net/uploads /downloads/120.pdf. [6.11.2012].
  • Grabowska I., Kotowska I.E. (2011), Aktywność edukacyjna dorosłych członków gospo-darstw domowych, [w:] Kotowska I.E. (red.), Rynek pracy i wykluczenie społeczne w kontekście percepcji Polaków – diagnoza społeczna 2011. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Pro-Print, Warszawa, Żabia Wola.
  • Judge T.A.,. Erez A., Bono J.E., Thorensen C.J. (2002), Are measures of self-esteem, neuroticism, locus of control, and generalized self-efficacy indicator of a common core construct? [w:] „Journal of Personality and Social Psychology”, nr 83, s. 693–710.
  • Klinkosz W., Sękowski A. (2006), H. Schulera i M. Prochalski polska wersja Inwentarza Motywacji Osiągnięć – Leistungsmotivationsinventar (LMI), [w:] „Czasopismo Psycho-logiczne”, t. 12, nr 2, s. 253–264.
  • Knowles M. (1984), Andragogy In Action. Jossey-Bass. San Francisco.
  • Łukaszewski Ł. (2000), Motywacje w najważniejszych systemach teoretycznych, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, s. 427–468. Gdańskie Wy-dawnictwo Psychologiczne. Sopot.
  • Maslow A.H. (1943), A Theory of Human Motivation, [w:] „Psychological Review”, t. 50, s. 370–396.
  • Obuchowski K. (1966), Psychologia dążeń ludzkich. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Reykowski J. (1992), Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Rosenberg M. (1965), Society and adolescent self-image. Princeton University Press. New York.
  • Strzelecki P., Kotowska I.E., Baranowska A., Matysiak A. (2011), Rynek pracy, [w:] Kotowska I.E. (red.), Rynek pracy i wykluczenie społeczne w kontekście percepcji Pola-ków – diagnoza społeczna 2011. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Pro-Print, Warszawa, Żabia Wola.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1507-6563
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-1f2f5557-5541-4c9e-b485-737ea26c18a0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.