PL EN


2011 | 5 | 121-134
Article title

The development of English education in the years 1830–1914

Selected contents from this journal
Title variants
PL
Rozwój angielskiego systemu szkolnictwa w latach 1830-1914
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
This article investigates factors that shaped the development of English education prior to the outbreak of the Great War. It focuses on the link between education and working class movements such as Chartism, education and the Empire, as well as education and the relationships between the Church and Dissent. It also explores the growing role of the State, the reform of the civil service and the passing of the Trades Union Act.
PL
W artykule autorka omówiła czynniki, które wpłynęły na ukształtowanie się państwowego systemu szkolnictwa w Anglii w latach 1830–1914, zanalizowała związek między rozwojem edukacji i ruchem czartystów oraz uwypukliła wpływ instytucji Kościoła i Imperium Brytyjskiego na nowo powstałe zręby bezpłatnej, świeckiej szkoły. Omówiła także kluczową rolę reformy służby cywilnej i wprowadzenie prawa regulującego działanie związków zawodowych.
Year
Issue
5
Pages
121-134
Physical description
Dates
published
2011
Contributors
  • Uniwersytet w Białymstoku
References
  • B. Simon, Studies in the History of Education 1780–1870, London 1960.
  • W. E. Houghton, The Victorian Frame of Mind, 1830–1870, New Haven–London 1985.
  • J. Roach, Secondary Education in England 1870–1902, London–New York 1991.
  • B. Simon, Education and the Labour Movement 1870–1920, London 1965.
  • C. P. Hill, British Economic and Social History 1700–1982, Fifth edition, London-Sydney–Auckland 1992.
  • T. Huxley, Science and Education, New York 1894.
  • A. Briggs, The Collected Essays, vol. 3: Serious Pursuits: Communications and Education, Hemel Hempstead 1991.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1734-4557
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-1f70ecaa-b013-4cf8-95b3-756f11e8604b
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.