Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2018 | 47 | 2 | 501-514

Article title

Wpływ skróconego wędzidełka języka na rozwój mowy dziecka. Opis przypadku

Content

Title variants

EN
Short Lingual Frenulum in a Pre-School Child. Case Study

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie wpływu skróconego wędzidełka na zmianę w jakości wymowy u dziecka w wieku przedszkolnym. Okres między 4. a 6. rokiem życia przypada na fazę intensywnego wzrostu struktur twarzoczaszki, co skutkuje zmianą wielkość przestrzeni dla ruchów języka. Dziewczynka, której przypadek opisano w niniejszym artykule, w okresie objętym obserwacją w zmieniających się warunkach anatomicznych, nie była w stanie – pomimo wysiłków – utrzymać prawidłowych kontaktów między narządami artykulacyjnymi.
EN
The aim of this study is to present the influence of a shortened lingual frenulum on the change in the quality of articulation in a pre-school child. The intense growth in the orofacial complex is observed in children between 4 and 6 years old, which results in enlarged space for tongue movements. The girl, whose case is described in this article, found difficulties to achieve proper articulation contacts in the enlarging structures of the orofacial complex.

Journal

Year

Volume

47

Issue

2

Pages

501-514

Physical description

Dates

published
2020-08-27

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego

References

  • Bielawska H., 1998, Rozwój fizyczny u dzieci oddychających przez usta, „Pediatria Polska”, 73, s. 1265–1271.
  • Bielawska-Victorini H., Doniec-Zawidzka I., Rucińska-Grygiel B., Wedrychowska-Szulc B., 2008, Rozwój i wzrost twarzy, [w:] Zarys współczesnej ortodoncji, red. I. Karłowska, Warszawa, s. 18–58.
  • Demel G., 1998, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.
  • Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 15–16.
  • Grabias S., 2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, „Logopedia”, 37.
  • Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacji (dyslalii), [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole.
  • Jeżewska-Krasnodębska E., 2015, Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, Kraków, s. 96–98.
  • Karłowska I., 2016, Zarys współczesnej ortodoncji, Warszawa.
  • Konopska L., 2006, Wymowa osób z wadą zgryzu, Szczecin.
  • Konturek S., 2012, Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Wrocław, s. 235–237, 240–242, 251–253.
  • Kuczkowski J., 2014, Logopedyczne aspekty przerostu pierścienia chłonnego gardła, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk, s. 167–175.
  • Kulewicz M., 2002, Wzrost i rozwój twarzoczaszki, „Acta Clin.” 2, s. 168–178.
  • Łabiszewska-Jaruzelska F., 1995, Etiologia zaburzeń w obrębie narządu żucia, [w:] Ortopedia szczękowa. Zasady i praktyka, red. F. Łabiszewska-Jaruzelska, Warszawa, s. 153–194.
  • Lorenc A., 2013, Diagnozowanie normy wymawianiowej, „Logopedia”, 42, s. 63–87.
  • Lorenc A., 2016, Kryteria diagnostyczne normy wymawianiowej, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 107–143.
  • Łuszczuk M, 2017, Zaburzenia zgryzu, czynności prymarnych a zaburzenia artykulacji, [w:] Patologia mowy, red. Z. Tarkowski, Gdańsk, s. 361–394.
  • Orlik-Grzybowska A., 1976, Podstawy ortodoncji, Warszawa.
  • Ostapiuk B., 2006, Poglądy na temat ruchomości języka w ankyloglosji a potrzeby artykulacyjne. „Ann Acad Med Stetin”, 3, s. 37–47.
  • Ostapiuk B., 2005, Logopedyczna ocena ruchomości języka, [w:] Logopedia. Teoria i praktyka, red. M. Młynarska, T. Smereka., A Linea, Wrocław, s. 299–306.
  • Ostapiuk B., 2002, Dziecięca artykulacja czy wada wymowy – między fizjologią a patologią, „Logopedia”, 31, s. 95–156.
  • Pisulska-Otremba A., 1995a, Bilans mięśniowy, [w:] Ortopedia szczękowa. Zasady i praktyka, red. F. Łabiszewska-Jaruzelska, Warszawa.
  • Pisulska-Otremba A., 1995b, Rozwój narządu żucia, [w:] Ortopedia szczękowa. Zasady i praktyka, red. F. Łabiszewska-Jaruzelska, Warszawa, s. 33–43.
  • Proffit W. R., Fields H.W. Jr, 2001, Ortodoncja współczesna, Lublin.
  • Pluta-Wojciechowska D., 2010, Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci z wadami twarzoczaszki, [w:] Różne aspekty opóźnionego rozwoju mowy, red. B. Cyl, Katowice 2010, s. 83–87.
  • Pluta-Wojciechowska D., 2009, Połykanie jako jedna z niewerbalnych czynności kompleksu ustno-twarzowego, „Logopedia”, 38, s. 119–149.
  • Pluta-Wojciechowska D., 2005, Lowely, jody i safy, czyli o tzw. substytucjach i deformacjach, „Śląskie Wiadomości Logopedyczne”, 8, s. 26–29.
  • Pluta-Wojciechowska D., Sambor B., 2016, O różnych typach skróconych wędzidełek języka, ich ocenie i interpretacji wyników badań w logopedii, „Logopedia”, 45, s. 123–155.
  • Sambor B., 2014/2015, Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a budowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych, „Logopedia”, 43/44.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz.1591).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2017 poz. 649).
  • Skorek E.M., Rządzka M., 2011, Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, Zielona Góra, s. 7–18.
  • Sołtys-Chmielowicz A., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku dyslalii, „Logopedia”, 37, s. 59–67.
  • Stańczyk K., Ciok E., Perkowski K., Zadurska M., 2015, Ankyloglosja-przegląd piśmiennictwa, „Forum ortodontyczne”, 11, s. 123–133.
  • Szczepańska I., Jackowska M., 1993, Norma morfologiczno-czynnościowa narządu żucia w poszczególnych okresach rozwojowych, [w:] Stomatologia wieku rozwojowego, red. M. Szpringer-Nodzak, Warszawa, s. 78–81.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku, Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).

Notes

PL
Publikacja jest efektem realizacji projektu naukowego o numerze 2018/02/X/HS2/00838 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu MINIATURA 2. Działanie zrealizowano w formie stażu naukowego pod opieką prof. Briana Gicka w Interdisciplinary Speech Research Laboratory w UBC w Vancouver w Kanadzie.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-215c0e22-6d3f-4175-8daf-9b75318923aa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.