PL EN


2014 | 26 | 113-131
Article title

Linking Regional Knowledge Laboratory and Growth of smes – Empirical Investigation in Southern Region of Poland

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The regional knowledge laboratory, being a part of the regional innovation system, impacts the regional innovation potential of regional firms, especially SMEs. Diffusion of innovations consists of the penetration of innovative solutions into the whole social and economic system, the result of which is a change in its functioning and overall development. The process of diffusion of innovations in a sense forces the innovativeness of the competing enterprises by necessitating their adaptation to the changing conditions of the environment. Diffusion of innovations is a determinant of the growth and development of enterprises, especially those of the SME sector. The paper is an attempt to empirically verify the dependence between the development of small and medium-sized enterprises and the innovative potential of the studied region. Due to utilitarian reasons, the region was defined in accordance with the European statistical terminology (NUTS1 – regions in the total number of 6) as the area of two administration regions (NUTS2 – voivodeships in the total number of 16): małopolskie and śląskie, which makes of one statistical regional (PL2 – Southern Region of Poland). The empirical material was based on a random sample of 109 micro, small and medium-sized enterprises located in the studied region. With the use of computer statistical tools, the hypothesis made in the paper was confirmed, namely that the level of commercialization of knowledge and the transfer of technology in the studied region influences the development of small and medium-sized enterprises.
Contributors
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji
References
  • Aydalot, Ph. (1986). Milieux innovation en Europe, Paris: GREMI.
  • Baruk, J. (2001). Organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa. In: Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi, M. Brzeziński (ed.), Warszawa: Difin.
  • Bergmann, H., Jaspen, A., Tamásy, Ch. (2002). Regionaler Entrepreneurship Monitor (REM). Gründungsaktivitäten und Rahmenbedingungen in zehn deutschen Regionen. Köln-Lüneburg: Universität zu Köln, Universität Lüneburg.
  • Bogdanienko, J. (1998). Cechy procesów innowacyjnych lat dziewięćdziesiątych. In: Zarządzanie innowacjami, J. Bogadienko (ed.), Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głownej Handlowej.
  • Byrski, B. (1986). Procesy innowacyjne w przemyśle. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Gomułka, S. (1990). The Theory of Technological Change and Economic Growth. New York: Routledge.
  • Hart, D.M. (2003). Entrepreneurship Policy. What It Is and Where It Come From. In: The Emergence of Entrepreneurship Policy. Governance, Start-ups and Growth in the U.S. knowledge economy, D.M. Hart (ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Howells, J. (2006). Intermediation and the role of intermediaries in innovation. Research Policy, 35(5).
  • Jerschina, J., Wach, K. et al. (2009). Ocena transferu wiedzy i powiązań sfery B+R oraz instytucji otoczenia biznesu z przedsiębiorstwami. Badanie ewaluacyjne on-going Regionalnej Strategii Innowacji. Raport końcowy. Kraków: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
  • Karcz, K. (1997). Proces dyfuzji innowacji – podejście marketingowe. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Kosała, M., Wach, K. (2011). Regionalne determinanty rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 866.
  • Kosała, M., Wach, K. (2013). Czynniki determinujące dyfuzję innowacji na poziomie makro, mezo i mikro. In: Makroekonomiczne i sektorowe czynniki rozwoju przedsiębiorczości. K. Zieliński (ed.), Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
  • Langendijk, A. (2001). Regional learning between variation and convergence: The concept of ‘mixedland- use’ in regional spatial planning in the Netherlands. Canadian Journal of Regional Science, 24(1).
  • Laperche, B. (2007). Knowledge-capital and innovation in multinational corporations. Journal of Technology and Globalisation, 3(1), 24–41.
  • Laperche, B., Lefebvre, G., Langlet, D. (2011). Innovation strategies of industrial groups in the global crisis: rationalisation and new paths, Technological Forecasting and Social Change, 78(8), 1319–1331.
  • Laperche, B., Liu, Z. (2013). SMEs and knowledge-capital formation in innovation networks: a review of literature, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(21).
  • Maillant, D. (2002). Globalizacja, terytorialne systemy produkcyjne i środowiska innowacyjne. Rector’s Lecture, 52, Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Mancinelli, S., Mazzanti, M. (2009). Innovation, Networking and Complementarity: Evidence on SME Performances for a Local Economic System in North-Eastern Italy. The Annals of Regional Science, 43(3).
  • Meyer-Krahmer, F., Gundrum, U. (1995). Innovationsförderung im ländlichen Raum. Raumforschung und Raumordnung, 53(3).
  • Oughton, Ch., Landabaso, M., Morgan, M. (2002). The regional innovation paradox: Innovation Policy and industrial policy. Journal of Technology Transfer, 27(1).
  • Pfirrmann, O. (1994). The Geography of Innovation in Small and Medium-sized Firms in West Germany. Small Business Economics, 6(1).
  • Pietrzyk, I. (2002). Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Porter, M.E. (1998). The Adam Smith Address: Location, Cluster, and the “new” Microeconomics of Competition. Business Economics, 33(1).
  • Porter, M.E. (2002a). Competitiveness and the Role of Regions, Paper at the conference. The Centre For Huston’s Future, Huston, Texas, 22 November.
  • Porter, M.E. (2002b). Regional Foundations of Competitiveness. Issues for Wales, Paper at the conference. Future competitiveness of Wales: Innovation, Entrepreneurship and Technology Change, 3 April.
  • Porter, M.E. et al. (2001a). Clusters of Innovation: Regional Foundations of U.S. Competitiveness. Report. Washington: Harvard University.
  • Porter, M.E. et al. (2001b). Research Triangle. Clusters of Innovation Initiative. Report, Washington: Harvard University.
  • Rachwał, T., (2012). Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych jako czynnik rozwoju miast. Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 141, 135–152.
  • Rogers, E.M. (1976). New Product Adoption and Diffusion, Journal of Consumer Research, 2.
  • Rogers, E.M. (1995). Diffusion of Innovations, New York: The Free Press.
  • Romijn H., Albu M. (2001). Explaining Innovativeness in Small High-Technology Firms in the United Kingdom. Working Paper, 00.18, Endhoven: Endhoven Centre for Innovation Studies.
  • Sheikh, S., Pecher, I., Steiber, N., Heckl, E. (2002). Support Services for Micro, Small and Sole Proprietor’s Businesses. Final Report Brussels – Vienna: European Commission – Austrian Institute for SMEs Research.
  • Sieja, M., Tomczyk, K., Wach, K. (2002). Rola Krakowskiego Parku Technologicznego w transferze innowacji: Handel międzynarodowy 2002. Stan i kierunki rozwoju. K. Budzowski, S. Wydymus (red.), Kraków: Katedra Handlu Zagranicznego Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Surdej, A., Wach, K., (2008). Rola parków naukowo-technologicznych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 70–74.
  • Sotarauta, M., Kosonen, K.-J. (2005). Strategic adaptation to the knowledge economy in less favoured regions: a South Ostrobothnian University network as a case in point. In: Regional Economies as Knowledge Laboratories, Ph. Cooke, A. Piccaluga (eds.), Cheltnham – Northampton, MA: Edward Elgar.
  • Sternberg, R., Arndt, O. (2001). The firm or the Region – What Determines European Firms’ Innovation Behavior?. Economic Geography, 77(4).
  • Stewart J., Hyysalo S. (2008). Intermediaries, Users and Social Learning in Technological Innovation. International Journal of Innovation Management, 12(3).
  • Wach, K. (2005). Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw z ośrodkami naukowo-badawczymi na przykładzie Krakowskiego Parku Technologicznego. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 671.
  • Wach, K. (2007a). Empiryczna weryfikacja wpływu poziomu komercjalizacji wiedzy i transfery technologii na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw Polski Południowej. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Nauki Ekonomiczne, 35.
  • Wach, K. (2007b). Wpływ potencjału innowacyjnego Małopolski i Śląska na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań empirycznych. Wiedza i innowacje rozwoju polskich regionów: siły motoryczne i bariery, S. Pangsy-Kania (ed.). Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Wach, K. (2008). Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Weresa M.A. (2014). Polityka innowacyjna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Wiśniewska, J. (2004). Dyfuzja jako determinanta działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. In: Innowacje w rozwoju przedsiębiorczości w procesie transformacji, W. Janasz (ed.), Warszawa: Difin.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-22caec03-fd42-4340-b24a-310b1b607793
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.