Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 3 (362) | 138-152

Article title

Uwarunkowania decyzji cenowych przedsiębiorstw działających na polskim rynku

Authors

Content

Title variants

EN
Determinants of Pricing Decisions of Companies Operating in the Polish Market
RU
Обусловленности ценовых решений предприятий, действующих на польском рынке

Languages of publication

PL EN RU

Abstracts

PL
Artykuł ma charakter badawczy. Jego celem jest zaprezentowanie wyników analizy związków zachodzących między cechami badanych przedsiębiorstw i rynku, na którym prowadzą działalność, z trzema aspektami podejmowanych przez te podmioty decyzji cenowych: przyjmowaną podstawą wyznaczania cen, wykorzystywaną podstawą różnicowania cen i realizowanym kierunkiem polityki cenowej. Analizy dokonano w oparciu o badania reprezentatywnej próby przedsiębiorstw działających na polskim rynku, w przekroju ich wielkości. Bazę danych stanowił materiał zebrany w ramach badań własnych przeprowadzonych przez Katedrę Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Wyniki wskazują, iż większość cech jest istotnie powiązana z decyzjami cenowymi zarówno w grupie małych, jak i dużych firm, natomiast tylko trzy cechy są powiązane z każdym z trzech rozpatrywanych zagadnień cenowych w przypadku obydwu badanych populacji przedsiębiorstw – są to: rodzaj finalnych nabywców, zasięg prowadzonej działalności oraz sposób obsługi rynku.
EN
The aim of this scientific paper is to present the results of the analysis of the relations between the selected characteristics of companies and their markets, and three issues of pricing decisions undertaken by these entities: the pricing method, criteria for price differentiation, pricing policy direction. The analysis is based on a survey made on a representative sample of companies operating in the Polish market, grouped by their size. The database constituted evidence gathered through own research conducted by the Department of Marketing at the University of Economics in Krakow. The results indicate that most of the characteristics are significantly associated with different decisions pricing - in both small and large companies. Only three characteristics are associated with each of the three price issue listed above, for both populations grouped. These are: the type of buyers, the scope of business activity and the way the market is served.
RU
Статья имеет исследовательский характер. Ее цель – представить результаты анализа связей, происходящих между свойствами обследуемых предприятий и рынка, на котором они проводят деятельность, с тремя аспектами принимаемых этими субъектами решений в отношении цен: принимаемой основой ценообразования, используемой основой дифференциации цен и осуществляемым направлением ценовой политики. Анализ провели на основе обследования представительной выборки предприятий, действующих на польском рынке, в разрезе их размера. Основу данных представлял собой материал, накопленный в результате трех собственных исследований, проведенных Кафедрой маркетинга Экономического университета в Кракове. Результаты показывают, что большинство свойств существенным образом связано с ценовыми решениями как в группе малых, так и крупных фирм, а только три черты связаны с каждым из трех рассматриваемых ценовых вопросов в случае обеих обследуемых популяций предприятий. Это вид конечных покупателей, диапазон проводимой деятельности и способ обслуживания рынка.

Year

Issue

Pages

138-152

Physical description

Contributors

author
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

References

  • Bórawski P., Bełdycka-Bórawska A. (2005), Strategie cenowe przedsiębiorstw, „Marketing i Rynek”, nr 11.
  • Górska-Warsewicz H., Pałaszewska-Reindl T. (2003), Strategie cenowe przedsiębiorstw sektora żywnościowego, „Handel Wewnętrzny”, nr 4/5.
  • Hadrian P. (1999), Polityka cen, (w:) Altkorn J. (red.), Kierunki zarządzania marketingowego w Polsce, Wydział Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Hadrian P. (2014), Polityka cen, (w:) Niestrój R., Hadrian P. (red.), Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-lecu gospodarki rynkowej, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Hanna N., Dodge M.R. (1997), Kształtowanie cen. Strategie i procedury, PWE, Warszawa.
  • Kapera K., Kuziak M., Niestrój R. (2014), Założenia, przebieg badań i ocena zebranego materiału, (w:) Niestrój R., Hadrian P. (red.), Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-leciu gospodarki rynkowej, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Karasiewicz G. (1997), Marketingowe strategie cen, PWE, Warszawa.
  • Karasiewicz G. (2004), Organizacja decyzji cenowych w polskich firmach, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica”, nr 179, tom. 1.
  • Karasiewicz G. (2005), Determinanty decyzji cenowych w przedsiębiorstwach polskich, (w:) Adamowicz M. (red.), Efektywność zarządzania marketingowego, SGGW, Warszawa.
  • Lambin J.J. (2001), Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Niestrój R. (2014), Kluczowe czynniki sukcesu a orientacja przedsiębiorstw, (w:) Niestrój R., Hadrian P. (red.), Marketing polskich przedsiębiorstw w 25-lecu gospodarki rynkowej, Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Pindakiewicz J. (2009), Ceny w kształtowaniu wartości dla klientów przez firmy działające na polskim rynku, „Marketing i Rynek”, nr 12.
  • Rogoda B. (2004), Polityka cenowa małych i średnich przedsiębiorstw, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Simon H. (1996), Zarządzanie cenami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Waniowski P. (2014), Marketingowe zarządzanie ceną w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Wrzosek W. (2002), Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2439864f-8c9a-4a1c-b5b8-4013b525c556
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.