Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 19 | 4 | 36-44

Article title

Evaluation or Analysis of a Live or a Recorded Video Sequence: An Example from an Analysis of Sports Videos

Content

Title variants

PL
Ocena lub analiza sekwencji obrazu na żywo lub nagranego: Przykład analizy filmów dotyczących sportu

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
Background. Since 2006, the Faculty of Sport Sciences of Montpellier students must build 4 specific applications with general and specific software, in order to train them in the use of sportive video analysis. These ICT skills are part of those defined by the Ministry of Higher Education, and the feature of these applications is the use of “delayed videos” analysis. Students’ learning journey is supported by online tutorials. To consider the ever-increasing efficiency of new technologies and go further in video analysis, we have added a step (a fifth application): the use of “live videos” analysis excluding the backtracking of video. The benefits of this type of work can help decision-making in everyday life and therefore concern the world of sport. Problem. The purpose of this work was to observe students analyzing a recorded video sequence excluding video backtracking, as if it were live, as a coach. The feasibility conditions of such an experiment led us to study a judo combat by appreciating or estimating the interactions between different criteria as a coach. Method. After training, Masters students (n= 12), who specialized in video analysis and in judo performance, analyzed (they stud- ied the same bout three times) the balance of power (subjective criterion) between two judokas. The process required the student observers to identify whether a judoka was “dominant, i.e.: in a favorable position to win” or “dominated” whilst managing his/ her actions in “programmed /conscious” or “automatic, i.e.: reflex organization” modes. Nonparametric Kolmogorov Smirnov and Wilcoxon tests were used to analyze the data collected by the students. Conclusions. These tests indicated that the analyses were identical and stable at the intra-observer (p=[0.095: 0.999], p=[0.219: 1.0]) and group levels (p=0.224; p=0.406). We propose to include this methodology of analysis in Masters’ students training programs and develop these live analyses for coaches, teachers or referees.
PL
Tło. Od 2006 roku, studenci Wydziału Nauk o Sporcie Uniwersytetu w Montpellier muszą stworzyć 4 konkretne aplikacje z oprogramowaniem ogólnym i specjalistycznym, w celu przeszkolenia się w wykorzystaniu sportowej analizy wideo. Umiejętności teleinformatyczne są częścią umiejętności zdefiniowanych przez Ministerstwo Szkolnictwa Wyższego, a cechą tych aplikacji jest wykorzystanie analizy „filmów wideo z opóźnieniem”. Studencka ścieżka naukowa wspierana jest przez materiały szkoleniowe online. Aby uwzględnić stale rosnącą efektywność nowych technologii i pójść dalej w analizie wideo, autorzy dodali jeden krok (piąta aplikacja): wykorzystanie analizy „wideo na żywo” z wyłączeniem cofania wideo. Korzyści płynące z tego typu pracy mogą pomóc w podejmowaniu decyzji w życiu codziennym, a tym samym dotyczą świata sportu. Problem. Celem tej pracy było obserwowanie studentów w roli trenerów analizujących nagraną sekwencję wideo, z wyłączeniem cofania wideo, jakby walka odbywała się na żywo. Warunki realności takiego eksperymentu skłoniły autorów do przeanalizowania walki judo poprzez ocenę interakcji według różnych kryteriów będąc w roli trenera. Metoda. Po szkoleniu, studenci studiów magisterskich (n=12), którzy specjalizowali się w analizie wideo i wydajności judo, analizowali (studiowali tę samą walkę trzy razy) równowagę sił (kryterium subiektywne) pomiędzy dwoma judokami. Proces wymagał od studentów-obserwatorów określenia, czy zawodnik judo był „dominujący, tzn.: w korzystnej pozycji, aby wygrać” czy „zdominowany” podczas zarządzania swoimi działaniami w trybach „zaprogramowanym/świadomym” lub „automatycznym, tzn. organizacji refleksyjnej”. Do analizy danych zebranych przez studentów wykorzystano nieparametryczne testy Kolmogorova Smirnova i Wilcoxona.

Year

Volume

19

Issue

4

Pages

36-44

Physical description

Contributors

author
  • Universite de Montpellier (Francja)
  • Universite de Montpellier (Francja)
  • Universite de Montpellier (Francja)
author
  • University of Canberra

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-256ae618-3d91-4f25-974f-bbbdf89dbdb6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.