PL EN


2014 | 185 | 37-46
Article title

Public relations - kreowanie czy odczytywanie sensu

Content
Title variants
EN
Public Relations - Creation or Reading Sense
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W ten oto sposób pojawia się nauka jako specyficzny rodzaj poznania. Epistemicznie więc nauka jawi się wpierw jako jednolity układ sądów logicznych, posiadających swoje uzasadnienie, jak też wewnętrzny porządek. Wynika on z metodycznie prowadzonego procesu poznawczego, uzasadnionego w racjonalny sposób i posiadającego swój wyraz w informatywnym, jak też intersubiektywnie sensownym języku, za pomocą ogólnych pojęć. Istotnym jest, aby zwrócić uwagę na fakt, iż uzyskiwana na naukowym polu wiedza powinna być systematyczna, planowa i metodyczna; innymi słowy - dobór i układ dokonywanych aktów poznawczych normowanych przez odpowiednie reguły postępowania, powinien być podporządkowany określonemu celowi. Przypatrując się więc istocie nauki, należy wskazać na konieczność istnienia jej spójnego charakteru logicznego, a więc na jej racjonalność poznawczą, oraz na sprecyzowanie jej dążności do konkretnego celu, a więc na jej sensowność. Właśnie ów sens staje się jednym z najbardziej charakterystycznych wyznaczników nauki. Chcąc więc traktować różnego rodzaju sfery poznawcze w sposób naukowy, koniecznie trzeba zachować owo kryterium. W kontekście niniejszego rozważania, zagadnienie to zostanie zaprezentowane w odniesieniu do problematyki public relations.
EN
The sense is fundamental for human cognitivism. Thanks to it, a man can be sure that what he recognized is true. For this reason a scientific perception must be based upon the sense. Otherwise it becomes a sum of own believes (outlook or ideology). The sense emerges when fundamental issues of a certain thing or phenomenon are pinpointed. The sense is in things that aim towards a defined objective. The sense relies upon mind in a way that it can be encompassed and assessed by mind - it is logical. PR actions belong to the process of interpersonal communication, that is aimed at exchange of thoughts and information sharing. They lead to dialogue between an organization (or person) and its environment. Sound PR must be rooted in the sense, i.e. must be reliable, purposeful and realistic. Black PR is a propaganda - it destroys the sense or creates its own substitute - far away of the truth.
Year
Volume
185
Pages
37-46
Physical description
Contributors
References
  • Adamus-Matuszyńska A.: Możliwość public relations jako dyscypliny naukowej. W: Public relations. Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce. Red. H. Przybylski. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.
  • Bronk A.: Spór o postmodernizm. W: Idem: Zrozumieć świat współczesny. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1998.
  • Dobek-Ostrowska B.: Podstawy komunikowania społecznego. Astrum, Wrocław 2004.
  • Drzazga M.: Systemy promocji przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 2006.
  • Dummett M.: The Logical Basis of Metaphysics. Duckworth, London 1991.
  • Frege G.: Schriften zur Logik und Sprachphilosophie. Felix Meiner Verelag, Hamburg 2001.
  • Frege G.: Pisma semantyczne. PWN, Warszawa 1977.
  • Giedrojć K.: Public relations w administracji. ALPHApro, Ostrołęka 2004.
  • Hoppe E.: Etyczne aspekty Public Relations Public relations - agencje konsultingowe, www.epr.pl/etyczne-aspekty-public-relations,etyka-pr,13981,1.html [24.02.2014].
  • Olędzki J.: Czarne sztuczki, propaganda i brudny PR, www.proto.pl/artykuly/info? itemId=6588, [24.02.2014].
  • Jan Paweł II: Centesimus annus. Kuria Diecezjalna, Katowice 1991.
  • Kamiński S., Herbut J.: Nauka. W: Leksykon filozofii klasycznej. Red. J. Herbut. TN KUL, Lublin 1997.
  • Karta Rzymska. Karta Zawodowa Stowarzyszenia Konsultantów Międzynarodowego Komitetu Public Relations (ICO), www.piar.pl/index.php?a=40 [24.02.2014].
  • Kowalczyk S.: Idee filozoficzne postmodernizmu. Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne Polwen, Radom 2004.
  • Krąpiec M.A.: Metafizyka. TN KUL, Lublin 1998.
  • Maj G.: Teoretyczne i metodologiczne podstawy public relations. W: Public relations czyli relacje między podmiotami życia społecznego a ich publicznością. Red. H. Przybylski. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 1999.
  • Maryniarczyk A.: Pluralistyczna interpretacja rzeczywistości. Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2004.
  • Przybylski H.: Możliwości teoretycznego uogólnienia działalności public relations. W: Public relations. Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce. Red. H. Przybylski. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.
  • Public relations. Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce. Red. H. Przybylski. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.
  • Sartre J.P.: Mdłości. PIW, Warszawa 1974.
  • Seitel F.P.: Public Relations w praktyce. Felberg SJA, Warszawa 2003.
  • Stępień A.B.: O metodzie teorii poznania. Rozważania wstępne. TN KUL, Lublin 1966.
  • Stępień A.B.: Wstęp do filozofii. TN KUL, Lublin 1995.
  • Szczęsna E.: Poetyka reklamy. PWN, Warszawa 2001.
  • Wielgus S.: Postmodernizm jako współczesne wyzwanie wobec podstaw kultury euroatlantyckiej chrystianizmu. W: Tertio millennio adveniente. U progu trzeciego tysiąclecia. Red. G. Witaszek. RW KUL, Lublin 2000.
  • Wojcik K.: Public relations od A do Z. T. 1. Placet, Warszawa 2001.
  • Wojcik K.: Teoretyczne zagadnienia public relations, Public relations. W: Sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce. Red. H. Przybylski. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2004.
  • Żegleń U.: Koncepcja sądu na tle poglądów logiczno-filozoficznych G. Fregego. "Kwartalnik Filozoficzny" 1993, 21.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2083-8611
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-25cfc3c7-eecb-4696-a948-afa2a76b092d
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.