Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2(46) | 85-95

Article title

City break as a form of urban tourism

Authors

Content

Title variants

PL
City break jako forma turystyki miejskiej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The aim of this paper is to investigate the attractiveness of city break trips as a form of urban (cognitive) tourism. The study focuses on the following research questions: What factors influence the popularity of city break trips? Which cities are most often chosen as destinations for short-term holidays? What factors determine the choice of these cities? Which city attractions appeal to city break visitors? How are city breaks organized? These research questions were investigated through desk-based analysis of literaturę on urban tourist destination attractiveness and the determinants of city break trend development as well as an online diagnostic survey which involved 184 respondents actively participating in tourism. The study shows that the main reasons for taking a city break trip is the desire to “escape from everyday life routine”, “sightseeing” and “relaxation”. Cities in Poland were more popular destinations than cities abroad and they were usually reached by train or car. City break visitors most often visited historical sites and looked for off-the-beaten-track places. The main reason for choosing a particular destination was the desire to see something new. Research topic and issues testify to the originality of the selected research area.
PL
Celem badań była ocena atrakcyjności „city break” jako formy turystyki miejskiej (poznawczej). W opracowaniu postawiono następujące pytania: Jakie czynniki wpływają na popularność wyjazdów typu „city break”? Które miasta są najczęściej wybierane jako miejsca krótkookresowego wypoczynku? Jakie czynniki decydują o wyborze tych miast? Jakie obiekty w miastach cieszą się największą popularnością wśród respondentów? W jaki sposób organizowane są wyjazdy „city break”? W pracy dokonano analizy literatury z zakresu atrakcyjności turystycznej miast oraz uwarunkowań rozwoju wyjazdów „city break”. W ramach metody sondażu diagnostycznego zastosowano ankietę internetową. W badaniu wzięły udział 184 aktywne turystycznie osoby. Wyniki pokazały, że główne powody korzystania z „city break” to chęć oderwania się od codzienności, zwiedzanie i odpoczynek. Częściej niż zagraniczne respondenci wybierali miasta w Polsce, do których dojeżdżali pociągiem lub samochodem. Najczęściej zwiedzali zabytki oraz miejsca „nieodkryte” przez turystów zorganizowanych, a główny powód wyboru danego miasta to właśnie chęć zobaczenia czegoś nowego. Temat opracowania i poruszane problemy świadczą o oryginalności wybranego obszaru badań.

Year

Issue

Pages

85-95

Physical description

Dates

published
2020-06-30

Contributors

  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

References

  • Ashworth, G., Page, S. J. (2011). Urban tourism research: Recent progress and current paradoxes. Tourism Management, 32(1), 1–15. DOI: 10.1016/j.tourman.2010.02.002.
  • Awedyk, M., Makarewicz, M., Weltrowska, J. (2013). Indywidualne city break jako reprezentacyjny trend turystyki europejskiej w XXI wieku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 11–18.
  • Boivin, M., Tanguay, G. A. (2019). Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux. Journal of Destination Marketing & Management, 11, 67–79. DOI: 10.1016/j.jdmm.2018.11.002.
  • Bouchon, F., Rauscher, M. (2019). Cities and tourism, a love and hate story: Towards a conceptual framework for urban overtourism management. International Journal of Tourism Cities, 5(4), 598–619. DOI: 10.1108/IJTC-06-2019-0080.
  • Charterina, J., Aparicio, G. (2015). A comparison of antecedents of satisfaction in city break traveling. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 19(2), 71–82. DOI: 10.1016/j.reimke.2015.04.002.
  • Dunne, G., Buckley, J., Flanagan, S. (2007). City break motivation: The case of Dublin – a successful national capital. Journal of Travel & Tourism Marketing, 22(3–4), 95–107. DOI: 10.1300/J073v22n03_08.
  • Esteban, N. R. R (2017). A management guide for university museums focused in the cultural tourism: The case of the “Museo de Arte de la Universidad Nacional”. Tourismos, 12(1), 22–58.
  • Gralak, K. (2016). Selected aspects of city break travel on Warsaw example. Journal of Tourism and Regional Development, 6, 23–34.
  • Kachniewska, M. (2012). Zastosowanie analizy sieci społecznych w zarządzaniu zrównoważonym rozwojem turystyki miejskiej. In: T. Żabińska (ed.). Turystyka na obszarach miejskich. Uwarunkowania rozwoju. Narzędzia promocji (pp. 49–52). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. ISBN 9788378750475.
  • Kowalczyk, A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, 35, 155–197.
  • Kruczek, Z., Zmyślony, P. (2010). Regiony turystyczne. Kraków: Proksenia. ISBN 9788360789261.
  • Mika, M. (2007). Turystyka miejska. In: W. Kurek (ed.). Turystyka (pp. 319–328). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301152949.
  • MSiT. (2015). Jak sprzedać weekend? Trendy w turystyce city break [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://msit.gov.pl/pl/turystyka/aktualnosci/2236,Jak-sprzedac-weekend-Trendy-w-turystyce-city-break.html.
  • MSiT. (2016–2019). Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://www.msit.gov.pl/pl/turystyka/polska-zobacz-wiecej-we/8100,POLSKA-ZOBACZ-WIECEJ-WEEKEND-ZA-POL-CENY.html.
  • MSiT. (2019). Ponad tysiąc atrakcji na weekend za pół ceny [online, accessed: 2019-10-31]. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/sport/ponad-tysiac-atrakcji-na-weekend-za-pol-ceny.
  • Nicoletti, S., Medina-Viruel, M. J., Di-Clemente, E., Fruet-Cardozo, J. V. (2019). Motivations of the culinary tourist in the city of Trapani, Italy. Sustainability, 11(9), 2686. DOI: 10.3390/su11092686.
  • Prylińska, M., Ratkowska, P. (2009). City break – an attempt to explain and define the phenomenon with regard to Polish market of tourist services. Turystyka Kulturowa, 10, 4–16. Retrieved from: http://turystykakulturowa.org/ojs/index.php/tk/article/view/401.
  • Romão, J., Neuts, B., Kourtit, K., Nijkamp, P. (2018). The smart city as a common place for tourists and residents: A structural analysis of the determinants of urban attractiveness. Cities, 78, 67–75. DOI: 10.1016/j.cities.2017.11.007.
  • Szymkowiak, A. (2014). Portale zakupów grupowych jako narzędzie promocji turystyki miejskiej w formie city break. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(3), 136–152.
  • Trew, J., Cockerell, N. (2002). The European market for UK city breaks. Insights, 14(58), 85–111.

Document Type

Publication order reference

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-25dd4f5f-be61-42b8-8661-e46974036619
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.