PL EN


2014 | 3 | 13-26
Article title

Stany Ja diagnosty edukacyjnego

Content
Title variants
EN
The Ego States of Educational Diagnosticians
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
Amidst the multitude of their professional obligations, teachers also function as informal educational diagnosticians. This role requires maturity and the ability to shed uncontrolled inclinations which could bias diagnoses they perform. Transactional analysis may assist with such a selfrecognition task. A feasibility study on how transactional analysis can explain the differences in teachers’ concepts of their diagnostic duties has been carried out on a small sample of 30 post-graduate students of education. The students completed two inventories: (1) an original set of four ten-item scales labeled: Procedural (learned by assimilation), Taking a Risk (learned by doing), Theoretician (learned by discovery), and Intuitive (learned by experience). (2) the Egogram representing nine categories of double-level analysis, created in the Research Group for Educational Transactional Analysis in Jan Długosz University in Częstochowa. The main findings of the study include the following ones: 1. In students’ opinion, Procedural type of a diagnostician resembles mostly Adult in Adult attitude and is free of the Parent in Parent authoritarian flaw. 2. The Taking a Risk diagnostician is closest to Adult in Parent, practice-oriented educator. 3. Theoreticians are also Adult in Parent personalities supported by the Parent in Adult ethical considerations. 4. Intuitive diagnosticians are versatile, associated with all types of Parent and Adult but not with the Childish spontaneous attitude except of certain amount of the Adult in Child’s creativity. Much more research is needed to confirm the findings and to transfer them into acting educational evaluators: homeroom and subject-matter teachers, tutors, and supervisors.
Contributors
  • Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Wydział Zamiejscowy w Sopocie
References
  • Berne E. (1987), W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa.
  • Cohen L., Manion L., Morrison K. (1999), Wprowadzenie do nauczania, Zysk, Poznań.
  • Covey S.R. (2000), Komunikacja synergiczna, [w:] J. Stewart (red.), Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, PWN, Warszawa.
  • Dewey J. (1988), Jak myślimy?, PWN, Warszawa (wyd. amer. 1933).
  • Good T.L., Brophy J.E. (1977), Educational psychology. A realistic approach, Holt, Rinehart & Winston, New York.
  • Gordon T. (1997), Wychowanie bez porażek w szkole, PAX, Warszawa.
  • Jagieła J. (2011a), Transakcyjny model w procesie wielostronnego nauczania-uczenia się, [w:] J. Jagieła Analiza transakcyjna w edukacji, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, Częstochowa.
  • Jagieła J. (2011b), Egogram EFP. Wersja eksperymentalna, [w:] J. Jagieła Analiza transakcyjna w edukacji, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
  • Jagieła J. (2012a), Słownik analizy transakcyjnej, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
  • Jagieła J. (2012b), Od redakcji, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 1.
  • Niemierko B. (1975), Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe, WSiP, Warszawa.
  • Niemierko B. (2007), Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa.
  • Niemierko B. (2009), Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa.
  • Niemierko B. (2013), Analiza transakcyjna jako metoda diagnostyki edukacyjnej, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 2.
  • Okoń W. (1967), Podstawy wykształcenia ogólnego, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • Paluchowski W.J. (2001), Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe, Scholar, Warszawa.
  • Pankowska D. (2012), Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? – próba porządkowania znaczeń, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 1.
  • Pierzchała A., Sarnat-Ciastko A. (2011), Egogram strukturalny. Kwestionariusz samooceny stanów Ja, „Edukacyjna Analiza Transakcyjna”, nr 1.
  • Pierzchała A. (2013), Pasywność w szkole. Diagnoza zjawiska z punktu widzenia analizy transakcyjnej, Wydawnictwo AJD, Częstochowa.
  • Tyszka T. (1999), Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, GWP, Gdańsk.
  • Wysocka E. (2009), Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wysocka E. (2013), Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls, Kraków.
Document Type
Publication order reference
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-25ff7460-c88e-4b7a-a223-8b0bdb5b15be
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.