PL EN


2016 | 9(14) | 159-180
Article title

So close, so different – regional rail transport in Poland, the Czech Republic and Slovakia

Content
Title variants
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The objective of this paper is to present three different models of regional railway passenger transport that emerged in the process of post-communist transition after 1989 in neighbouring countries: Poland, the Czech Republic and Slovakia. After an introduction, the second section of the paper shows the historical, spatial and socio-economic context of the analysis. The three resulting models are presented in the following section. This part of the paper is also devoted to the discussion of the developments, experiences and results obtained in Poland, the Czech Republic and Slovakia. The final section provides conclusions.
FR
L’objectif de cet article est de présenter trois modèles différents de transport ferroviaire commun au niveau régional qui sont apparus pendant le processus de transition post-communiste après 1989 dans les pays voisins: la Pologne, la République tchèque et la Slovaquie. Après l’introduction, l’article présente dans la deuxième section un contexte historique, spatial et socio-économique de l'analyse. Les trois modèles différents sont présentés dans la section suivante. Cette partie de l’article est aussi consacrée à la discussion des développements, des expériences et des résultats obtenus en Pologne, en République tchèque et en Slovaquie. La section finale présente des conclusions.
Year
Volume
Pages
159-180
Physical description
Dates
published
2016-12-31
printed
2016-12-31
Contributors
author
  • Dr. Marcin Król, Collegium of World Economy, Warsaw School of Economics, mkrol2@ sgh.waw.pl
References
  • Arriva (2013). Liberalisation and competition in the European regional rail market. Retrieved from: http://www.arriva.co.uk/~/media/Files/A/Arriva-Corporate-V2/press-release/2013/29-10-2013-2.pdf (01.10.2016).
  • Basiewicz, T., Łyżwa, J. and Modras, K. (1977). Centralna Magistrala Kolejowa Śląsk-Warszawa. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
  • Bittner, J., Křenek, J., Skála, B. and Šrámek, M. (2010). Malý atlas lokomotiv 2011. Praha: Gradis Bohemia.
  • Bocková, A. (2005). Krajští radní schválili nového dopravce na železniční trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně. Krajské listy, Karlovarský kraj, http://www.kr-karlovarsky.cz/krajske_listy/Stranky/251005_KV-ML.aspx (01.10.2016).
  • Finger, M. and Messulam, P. (eds.) (2015). Rail Economics, Policy and Regulation in Europe. Cheltenham-Northampton: Edward Elgar Publishing.
  • Gnap, J. and Poliak, M. (2005). Financovanie verejnej hromadnej osobnej dopravy. Doprava a spoje 1, http://fpedas.uniza.sk/dopravaaspoje (01.10.2016).
  • Gómez-Ibáñez, J.A. (2003). Regulating Infrastructure. Monopoly, Contracts, and Discretion. Cambridge-London: Harvard University Press.
  • Gulík, J. (2013). 2003–2013, www.vlaky.net (01.10.2016).
  • Jarząbek, M. (2012). Społeczny odbiór kolei. In: D. Keller (ed.), Dzieje kolei w Polsce. Rybnik: Eurosprinter, Muzeum w Rybniku, 58-59.
  • Jirásek, J. (2016). Arriva skončí na trati do Kout nad Desnou. Kraj si vybral České dráhy, http://www.firenet.cz/specialy/118-lokalka-tour/2556-arriva-skonci-na-trati-do-kout-nad-desnou-kraj-si-vybral-ceske-drahy (21.05.2016).
  • Komusiński, Sz. (2010). Przekształcenia przestrzenne sieci pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce w latach 1988-2008. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, XVIII.
  • Kováč, J. (2011). RegioJet na Slovensku nasadí jednotky Bombardier Talent, http://www.zelpage.cz/zpravy/7980 (01.10.2016).
  • Koziarski, S. (1993). Sieć kolejowa Polski w latach 1918-1992. Opole: Państwowy Instytut Naukowy Instytut Śląski w Opolu.
  • Kubáček, J. (2007). Dejiny železníc na území Slovenska. Bratislava: Železnice Slovenskej Republiky.
  • Nemeth, F. (2012). Strategická pozícia a výkonnosť železničných podnikov v SR. Trendy v podnikání – Business Trends, 4, 57-64.
  • Petrák, J. (2012). RegioJet představil nabídku pro osobní vlaky Bratislava – Komárno, http://www.zelpage.cz/zpravy/8370 (01.10.2016).
  • RegioJet (2016). Intenzívne riešime preplnenosť súprav, https://www.regiojet.sk/nase-trasy/bratislava-komarno/plne-vlaky (17.07.2016).
  • Schreier, P. (2010). Naše dráhy ve 20. století. Pohledy do železniční historie. Praha: Mladá fronta.
  • Sůra, J. (2009). Kraje dají drahám 150 miliard bez soutěže, http://ekonomika.idnes.cz/kraje-daji-draham-150-miliard-bez-souteze-d92-/ekonomika.aspx?c=A091110_214303_ekonomika_mmb (01.10.2016).
  • Taylor, Z. (2007). Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyckiego PAN.
  • Tomeš, Z., Kvizda, M., Nigrin, T. and Seidenglanz, D. (2014). Competition in the railway passenger market in the Czech Republic. Research in Transportation Economics, 48, 270-276.
  • Valček, A. (2011). Ľudia si vyskúšali súkromný vlak od RegioJetu, http://ekonomika.sme.sk/c/5870379/ludia-si-vyskusali-sukromny-vlak-od-regiojetu.html (01.10. 2016).
  • Zlinský, Z. (2012). Lokálky státem nemilované, http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/4410-Lokalky-statem-nemilovane/, (01.10.2016).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-262203d8-6ad9-4680-b8ef-867827d112ea
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.