PL EN


2017 | 1 | 173-184
Article title

Perspektywa oceniania a spostrzegana atrakcyjność twarzy autentycznyc: różnice międzypłciowe

Authors
Content
Title variants
EN
The perspective of judgements and the perception of facial attractivness natural: gender differences
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł dotyczy różnic w postrzeganiu atrakcyjności twarzy autentycznych, zależnych od perspektywy oceniania oraz płci zarówno osoby przedstawionej na zdjęciu, jak i płci oceniającego. W prezentowanym badaniu osoby badane (N = 233) dokonywały oceny atrakcyjności poszczególnych części autentycznych twarzy z trzech perspektyw: oceny siebie samych (perspektywa aktora), oceny ze strony innych osób (perspektywa obserwatora) oraz oczekiwanej oceny przez innych (perspektywa Ja odzwierciedlonego). Wyniki ujawniły, że osoby badane oceniają własne twarze korzystniej niż obserwatorzy, a rzeczywista ocena własnej twarzy jest bardziej korzystna od oczekiwanej (Ja odzwierciedlone). Najbardziej krytyczni w ocenach byli mężczyźni, szczególnie wówczas, gdy oceniali innych.
EN
The article concerns the differences in the perception of facial attractiveness natural and modification depending on the perspective of judgements and gender. In the experiment (N = 233), a natural facial photo was rated three times. The first was self-rating by the participant. The second was by an observer. The third was the looking glass self. The results showed that participants rated themselves better than observers. But the perspective of the looking glass self was better than the observer’s perspective, but worse than the perspective of self.
Year
Issue
1
Pages
173-184
Physical description
Contributors
References
  • Adams, G.R., Crossman, S.M. (1978). Physical attractiveness: A cultural imperative. Roslyn Heights, New York: Libra Publishing.
  • Brycz, H. (2004). Trafność spostrzegania własnych i cudzych zachowań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Carver, C.S., Scheier, M.F. (1981). Attention and self-regulation: A control theory approach to human bevavior. New York: Springer-Verlag.
  • Cunningham, M.R., Roberts, A.R., Barbee, A.P., Druen, P.B., Wu, C.H. (1995). “Their ideas of beauty are, on the whole, the same as ours”: Consistency and variability in the cross-cultural perception of female physical attractiveness. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 261-279.
  • DeBruine, L., Jones, B., Little, A., Perrett, D. (2008). Social perception of facial resemblance in humans. Archives of Sexual Behavior, 37(1), 64-77.
  • Dymkowski, M. (1993). Poznawanie siebie. Umotywowane sprawdziany wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
  • Feingold, A. (1990). Gender differences in effects of physical attractiveness on romantic attraction: A comparison across five research paradigms. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 981-993.
  • Franzoi, S.L., Shields, S.A. (1894). The Body-Esteem Scale: Multidimensional structure and sex differences in a collage population. Journal of Personality Assessment, 48, 173-178.
  • Frederick, D.A., Bohrnstedt, G.W., Hatfield, E., Berscheid, E. (2014). Factor Structure and Validity of the Body Parts Satisfaction Scale: Results from the 1972 Psychology Today Survey. Psihologijske teme, 23(2), 223-243.
  • Garner, D.M. (1997). The 1997 body image survey results. Psychology Today, January, 30-78.
  • Głębocka, A. (2009). Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Hönekopp, J. (2006). Once more: Is beauty in the eye of the beholder? Relative contributions of private and shared taste to judgments of facial attractiveness. Journal of Experimental Psychology, 32, 199-209.
  • Jones, E.E., Nisbett, R.E. (1972). The Actor and the Observer: Divergent Perception of the Causes of Behavior. W: E.E. Jones (red.), Attribution: Perceiving of the Causes of Behavior, Morristown: General Learning Press.
  • Kossakowska, M. (1999). Wykorzystanie skali BES (Body Esteem Scale) w badaniach empirycznych (referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji: „Wspomaganie rozwoju – psychostymulacja i psychokorekcja”, Bydgoszcz, 16-17 listopada 1999 r.).
  • Langlois, J.H., Roggman, L.A. (1990). Attractive faces are only average. Psychological Science, 1(2), 115-121.
  • Markus, H., Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 44, 954-969.
  • Oleś, P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Penton-Voak, I.S., Little, A.C., Jones, B.C., Burt, D.M., Tiddeman, B.P., Perrett, D.I. (2003). Female condition influences preferences for sexual dimorphism in faces of male humans (Homo sapiens). Journal of Comparative Psychology, 117, 264-271.
  • Penton-Voak, I.S., Perrett, D.I., Peirce, J.W. (1999). Computer graphic studies of the role of facial similarity in judgements of attractiveness. Current Psychology, 17, 104-117.
  • Rhodes, G. (2006). The evolutionary psychology of facial beauty. Annual Review of Psychology, 57, 199-226.
  • Rhodes, G.I., Halberstadt, J., Jeffery, L.R., Palermo, R. (2005). The Attractiveness of Average Faces is not a Generalized Mere Exposure Effect. Social Cognition, 23(3), 205-217.
  • Sanefuji, W., Ohgami, H., Hashiya, K. (2007). Development of preference for baby faces across species in humans (Homo sapiens). Journal of Ethology, 25, 249-254.
  • Simpson, J.A., Gangestad, S.W., Lerma, M. (1990). Perception of physical attractiveness: Mechanisms involved in the maintenance of romantic relationships. Journal of Personality and Social Psycho-logy, 59, 1192-1201.
  • Wills, T.A. (1981). Downward comparison principles in social psychology. Psychological Bulletin, 90, 245-271.
  • Winkielman, P., Halberstadt, J., Fazendeiro, T., Catty, S. (2006). Prototypes are attractive because they are easy on the mind. Psychological Science, 17, 799-806.
  • Zajonc, R.B. (1968). Attitudinal effects of mere exposures. Journal of Personality and Social Psychology, 9, 1-27.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-26c5bb57-d88c-4b0d-865b-65823ad78f19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.