Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 48(2) | 93-110

Article title

Rola samooceny w kształtowaniu zaangażowania społecznego w kontekście raportowania ESG

Content

Title variants

The role of self-esteem in shaping social engagement in the context of ESG reporting

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Cel: Celem artykułu jest określenie roli samooceny na poczucie indywidualnej sprawczości w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz raportowania ESG wśród przedstawicieli zawodów związanych z rachunkowością. Metodyka/podejście badawcze: Badanie opiera się na krytycznej analizie literatury, metodzie analizy i konstrukcji logicznej, a także wykorzystuje metody i narzędzia statystyczne, w tym korelację liniową Pearsona oraz test t-Studenta w celu szczegółowej analizy związku między samooceną a zaangażowaniem społecznym w kontekście zrównoważonego rozwoju wśród osób związanych z rachunkowością. Wyniki: Wyniki badania sugerują istnienie związku między poziomem samooceny a zaangażowaniem w obszarze zrównoważonego rozwoju. Przedstawione w artykule wnioski mogą zostać wykorzystane do projektowania programów szkoleniowych, ukierowanych na rozwijanie umiejętności związanych ze zrównoważonym rozwojem. Ograniczenia/ implikacje badawcze: Uproszczony sposób pomiaru zmiennych oraz ich szeroki kontekst może nie stanowić zbioru zamkniętego czynników wpływających na zaangażowanie społeczne w zrównoważony rozwój. Oryginalność/wartość: Artykuł przyczynia się do rozszerzenia wiedzy na temat czynników wpływających na zaangażowanie społeczne w obszarze zrównoważonego rozwoju. Ponadto podkreśla możliwość zastosowania narzędzi służących wzmacnianiu samooceny w celu zwiększenia zaangażowania społecznego, zwłaszcza w kontekście zrównoważonego rozwoju i ESG.
EN
Purpose: The aim of the article is to determine the role of self-esteem in the sense of individual agency in terms of sustainable development and Environmental, Social, and Governance (ESG) reporting among professionals associated with accounting. Methodology/approach: The study is based on a critical analysis of the literature, the methods of analysis and logical construction, and the application of statistical tools. It utilizes statistical methods, including Pearson’s linear correlation and the t-Student test, for a detailed analysis of the relationship between self-esteem and social engagement in the context of sustainable development among individuals associated with accounting. Findings: The study results suggest a connection between the level of self-esteem and engagement in sustainable development. The conclusions can be utilized for designing training programs to develop sustainable development skills. Research limitations/implications: The simplified measurement method of variables and their broad context may not encompass the full range of factors that influence social engagement in sustainable development. Originality/value: The article expands knowledge of the factors that influence social engagement in sustainable development. Furthermore, it emphasizes the potential application of tools for enhancing self-esteem to increase social engagement, especially in the context of sustainable development and ESG. 93

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa, Instytut Finansów, Katedra Rachunkowości Finansowej
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Ekonomii, Finansów i Prawa, Instytut Finansów, Katedra Rachunkowości Finansowej
  • Uniwersytet w Mälardalen, Szwecja, Wydział Energii, Budownictwa i Środowiska, Katedra Energii
  • Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Zarządzania, Katedra Finansów i Rachunkowości

References

  • Allen J.B., Ferrand J.L. (1999), Environmental Locus of Control, Sympathy, and Proenvironmental Behavior: A Test of Geller’s Actively Caring Hypothesis, „Environment and Behavior”, 31 (3), s. 338–353; https://doi.org/10.1177/00139169921972137.
  • Andrzejewski M., Chłapek K., Krajewska S. (2021), Wiarygodność raportu niefinansowego wyzwaniem dla rachunkowości, [w:] Andrzejewski M., Chłapek K., Krajewska S. (red.), Wyzwania sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, Difin, Warszawa, s. 114–131.
  • Bandura A. (1986), Social Foundation of Thought and Action: A Social-cognitive View, PrenticeHall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Baumeister R.F., Campbell J.D., Krueger J.I., Vohs K.D. (2003), Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? „Psychological Science in the Public Interest”, 4 (1), s. 1–44; https://doi.org/10.1111/1529-1006.01431.
  • Bolman L.G., Deal T.E. (2017), Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Brown J.D., Marshall M.A. (2001), Self-esteem and emotion: Some thoughts about feelings, „Personality and Social Psychology Bulletin”, 27, (5), s. 575–584; https://doi.org/10.1177/0146167201275006.
  • Burzym E. (1983), Problemy współczesnej ewolucji rachunkowości, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 179.
  • Burzym E. (2008), Społeczna funkcja rachunkowości, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 45 (101), s. 71, 85–86.
  • Carnegie G.D., Parker L., Tsahuridu E. (2021), It’s 2020: what is accounting today? „Australian Accounting Review”, 31 (1), s. 65–73; https://doi.org/10.1111/auar.12325.
  • Chłapek K., Krajewska S., Jonas K. (2019), Zrównoważony paradygmat kształcenia w szkole wyższej w kontekście sprawozdawczości zintegrowanej – z perspektywy nauczyciela akademickiego, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 103 (159), s. 23–38; https://doi.org/10.5604/ 01.3001.0013.3073.
  • Czop K., Leszczyńska A. (2012), Poziom zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa a zaangażowanie organizacyjne pracowników, „Organizacja i Kierowanie”, 3 (152), s. 27–41.
  • Guziana B., Dobers P. (2012), How Sustainability Leaders Communicate Corporate Activities of Sustainable Development, „Corporate Social Responsibility and Environmental Management”, 20, 4; https://doi.org/10.1002/csr.1292.
  • Jarugowa A. (1986), Rachunek kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kollmuss A., Agyeman, J. (2002), Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? „Environmental education research”, 8 (3), s. 239–260; https://doi.org/10.1080/13504620220145401.
  • Kożuch M. (2020), Znaczenie sprawozdawczości w budowaniu polityki ochrony środowiska przyrodniczego i strategii zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, [w:] Chłapek K., Krajewska S., Zieniuk P., Ewolucja sprawozdawczości a potrzeby informacyjne interesariuszy, Difin, Warszawa, s. 89–106.
  • Krajewska S., Chłapek K., Guziana B. (2021), Raportowanie niefinansowego w sektorze MŚP w aspekcie gospodarki obiegu zamkniętego, [w:] Andrzejewski M., Chłapek K., Krajewska S. (red.), Wyzwania sprawozdawczości finansowej i niefinansowej, Difin, Warszawa, s. 151–169.
  • Krasodomska J., Zarzycka E., Dobija D. (2022), Czynniki determinujące raportowanie przez przedsiębiorstwa informacji o działaniach na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 46 (3), s. 99–118; https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.9599.
  • Kutanis R.Ö., Mesci M., Övdür Z. (2011), The Effects of Locus of Control on Learning Performance: A Case of an Academic Organization, „Journal of Economic & Social Studies (JECOSS)”, 1 (2), s. 113–136; https://doi.org/10.14706/JECOSS11125.
  • Kuzior A. (2014), Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie”, 72 (1918), s. 87–100.
  • Lane J., Lane A.M., Kyprianou A. (2004), Self-efficacy, self-esteem and their impact on academic performance, „Social Behavior and Personality: An International Journal”, 32 (3), s. 247–256; https://doi.org/10.2224/sbp.2004.32.3.247.
  • Martyniuk O., Gostkowska-Drzewicka M. (2022), Raportowanie informacji niefinansowych polskich firm rodzinnych i nierodzinnych. Analiza porównawcza, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 46 (4), s. 69–91; https://doi.org/ 10.5604/01.3001.0016.1303.
  • Meinhold J.L., Malkus A.J. (2005), Adolescent Environmental Behavior-Can Knowledge, Attitudes, and Self-Efficacy Make a Difference? „Environment and Behavior”, 37 (4), s. 511–532; https://doi.org/10.1177/0013916504269665.
  • Mendlowitz E. (2017), Chief Value Officer: Accountants Can Save the Planet, „The CPA Journal”, 87 (7), s. 16–16.
  • Mensah J. (2019), Sustainable development: Meaning, history, principles, pillars, and implications for human action: Literature review, „Cogent Social Sciences”, 5 (1), 1653531; https://doi.org/10.1080/23311886.2019.1653531.
  • Micherda B. (2006), Problemy wiarygodności sprawozdania finansowego, Difin, Warszawa.
  • Myers D.G. (2010), Social Psychology, McGraw Hill, New York.
  • Nowak E. (2015), Klasyfikacyjna funkcja rachunkowości, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 399, s. 373–382; https://doi.org/10.15611/pn.2015.399.36
  • Rosenberg M., Schooler C., Schoenbach, C., Rosenberg F. (1995), Global self-esteem and specific self-esteem: Different concepts, different outcomes, „American Sociological Review”, 60 (1), s. 141–156; https://doi.org/10.2307/2096350.
  • Rzepka S. (2023), Nowe zadanie dla księgowych: raportowanie ESG, „Rzeczpospolita”, 23.08, s. 5.
  • Strelau J. red. (2000), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. I, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Szpitalak M., Polczyk R. (2015), Samoocena, Geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Szychta A. (2022), Rola wytycznych UNCTAD-ISAR w monitorowaniu realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju przez przedsiębiorstwa, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 46 (1), s. 67-99; https://doi.org/ 10.5604/01.3001.0015.7989.
  • Wojciszke B. (2010), Funkcje samooceny, [w:] Kolańczyk A., Wojciszke B. (red.), Motywacje umysłu, Smak Słowa, Sopot, s. 111–126.
  • Zyznarska-Dworczak B. (2022), Sprawozdawczość finansowa i sprawozdawczość ESG w czasach niepewności, „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości”, 46 (4), s. 161–180; https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1307.
  • Agenda 2030, https://www.un.org.pl/agenda-2030-rezolucja (dostęp 20.03.2023).
  • Carroll A.B. (1991), The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders, „Business Horizons”, 34 (4), s. 39-48; https://doi.org/ 10.1016/0007-6813(91)90005-G (dostęp 14.10.2023).
  • Dancey K. (2021), Professional Accountants Leading Reporting and Assurance on Sustainability, „International Federation of Accountants (IFAC)”, 26; https://www.ifac.org/knowledge-gateway/contributing-global-economy/discussion/professional-accountantsleading-reporting-and-assurance-sustainability (dostęp 14.11.2023).
  • Dyrektywa CSR (2022), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 537/2014, dyrektywy 2004/109/WE, dyrektywy 2006/43/WE oraz dyrektywy 2013/34/UE w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju; https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32022L2464 (dostęp 14.03.2023).
  • Global Risks Report (2023); https://www.weforum.org/reports/global-risks-report-2023/ (dostęp 20.03.2023).
  • GPW (2023), Wytyczne do raportowania ESG; https://www.gpw.pl/pub/GPW/ESG/Wytyczne_do_raportowania_ESG.pdf (dostęp 9.11.2023).
  • Harms P.D., Credé M. (2010), Emotional Intelligence and Transformational and Transactional Leadership: A Meta-Analysis, „Journal of Leadership & Organizational Studies”, 17 (1), s. 5–17; https://doi.org/10.1177/1548051809350894 (dostęp 14.11.2023).
  • Henschke J.A. (2010), Bringing Together Personal Learning, Higher Education Institutional Elements, and Global Support for a Re-Orientation toward a Focus on Lifelong Learning and Education, [in:] Wang V. (ed.), Encyclopedia for Using Technology in Adult and Career Education, IGI Global, Hershey, PA; https://www.umsl.edu/~henschkej/articles/added-02-10/1.pdf (dostęp 14.11.2023).
  • IFAC (2003), Towards Competent Professional Accountants, https://www.ifac.org/system/files/publications/files/iep-2-towards-competent.pdf (dostęp 24.11.2023).
  • Ioannou I., Serafeim G. (2017). The consequences of mandatory corporate sustainability reporting.Harvard Business School research working paper, (11-100); https://doi.org/10.2139/ssrn.1799589, https://ssrn.com/abstract=1799589 (dostęp 9.11.2023).
  • ISAR, https://isar.unctad.org/training-materials/ (dostęp 14.03.2023).
  • Mazurowska M., Płoska R. (2022), Sprawozdawcze i poza sprawozdawca komunikacja zewnętrzna w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, Centrum Myśli Strategicznych, Sopot; https://fundacjacms.pl/wp-content/uploads/2022/03/Sprawozdawcza-i-pozasprawozdawcza-komunikacja-zewnętrzna-wersja-elektroniczna.pdf (dostęp 14.11.2023).
  • Moëc G., Badré B. (2022), Will the Ukraine War Upend the Sustainability Agenda?; https://www.project-syndicate.org/commentary/ukraine-war-effect-on-net-zero-transition-esg-strategies-by-gilles-moec-and-bertrand-badre-2022-04/polish (dostęp 5.03.2023).
  • Paszkiewicz A., Silska-Gembka S. (2013), Rola kompetencji miękkich w pracy księgowego –wyniki badań empirycznych „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 130,
  • s. 89–112; https://www.researchgate.net/profile/Sylwia-Silska-Gembka/publication/322104325_Rola_kompetencji_miekkich_w_pracy_ksiegowego-wyniki_badan_empirycznych/links/5a457d1ba6fdcce1971a5d63/Rola-kompetencji-miekkich-w-pracy-ksiegowego-wyniki-badan-empirycznych.pdf (dostęp 8.11.2023).
  • Shirazi F., Heidari S. (2019), The Relationship Between Critical Thinking Skills and Learning Styles and Academic Achievement of Nursing Students, „The Journal of Nursing Research”, vol. 27, no. 4, August; https://doi.org/10.1097/jnr.0000000000000307; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6641090/ (dostęp 14.11.2023).
  • Sursock A., Loukkola T., Gover A. (2015), ESG Part 1: Are Universities Ready? European University Association; https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=e87aedd09f13609999000e5d597e0641121981bd (dostęp 10.03.2023).
  • Tse N.S.L. (2023), Eight Key Takeaways for the Accountancy Profession Facilitating Sustainable Development and Net Zero Transitions; https://www.ifac.org/knowledge-gateway/ developing-accountancy-profession/discussion/eight-key-takeaways-accountancyprofession-facilitating-sustainable-development-and-net-zero (dostęp 14.11.2023).
  • Ülger K. (2016), The Relationship between Creative Thinking and Critical Thinking Skills of Students, „Hacettepe University Journal of Education”; https://www.researchgate.net/publication/303327018_The_Relationship_between_Creative_Thinking_and_Critical_Thinking_Skills_of_Students, https://doi.org/10.16986/HUJE.2016018493, (dostęp 14.11.2023).
  • Ülger K. (2020), From perspective of bloom taxonomy relationship between students’ critical and creative thinking, „International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education”, 9 (2); https://www.ijtase.net/index.php/ijtase/article/view/68 (dostęp 14.11.2023).
  • UN, https://www.un.org.pl/inne-materialy (dostęp 14.03.2023).
  • UNGC, https://ungc.org.pl/strefa-wiedzy/ (dostęp 14.03.2023).
  • Zhao L., Yang M.M., Wang Z., Michelson G. (2023), Trends in the dynamic evolution of corporate social responsibility and leadership: A literature review and bibliometric analysis, „Journal of Business Ethics”, 182 (1), s. 135–157; https://doi.org/10.1007/s10551-022-05035-y (dostęp 14.10.2023).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2703435a-4586-4f8c-8696-d1f8129421ca
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.