PL EN


2014 | 10/4 | 9-24
Article title

Polscy wydawcy prasowi wobec kryzysu dzienników drukowanych. Opis strategii przetrwania

Content
Title variants
EN
Polish publishing companies in the face of the crisis of paper dailies. Description of a survival strategy
Languages of publication
Abstracts
EN
The paper dailies sector in Poland has been in a severe crisis for the past few years. Month by month, lower rates of readership and, at the same time, lower revenue from advertisements, have been reported by the press. This is caused by changes in the area of social communication resulting from the development of new media. The aim of the analyses, that resulted in this article, was to answer the question how publishing companies respond to the crisis of paper dailies. This helped to reach the conclusion that their actions concentrate on creating new distribution channels of contents that have been made for printed newspapers until now. As a result of this, news websites, the press available on smartphones, tablets and e-readers are being developed. Publishing companies also try to make money on newspaper contents in the Piano System. The article depicts the first attempt to create a tablet newspaper in Poland, too.
Keywords
Year
Issue
Pages
9-24
Physical description
Dates
published
2014
Contributors
References
  • Bitner T., Na iPada. Tylko jak?, „Press” 2011, nr 6.
  • Cieński J., Ile warte są informacje prasowe, „Nowe Media” 2012, nr 2.
  • Deptuła T., Nieudany eksperyment, „Press” 2013, nr 1.
  • Domaszewicz Z., Gazeta pod palcami, „Press” 2010, nr 10.
  • Dzierżyńska J., Agora wobec wyzwań rynku mediów, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3–4.
  • Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek prasy w Polsce w latach 1990–2010, „Studia Medioznawcze”, nr 2.2012, nr 2.
  • Filas R., Dwadzieścia lat przemian polskich mediów (1989–2009) w ujęciu periodycznym, „Zeszyty Prasoznawcze” 2010, nr 3–4.
  • Filas R., Gazeta papierowa – witryna internetowa – e-gazeta w Polsce. Dokąd zmierza nasza prasa?, w: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, red. M. Gierula, P. Szostok, t. 2, Katowice 2012.
  • Filas R., Polski rynek prasy codziennej w I dekadzie XXI wieku, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 3–4.
  • Flasiński K., Rodzaje i zastosowanie konwergencji w aplikacjach polskiej prasy tabletowej, w: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, red. M. Gierula, P. Szostok, t. 2, Katowice 2012.
  • Fusiecki J., Ekonomiczne combo, „Press” 2012, nr 11.
  • Fusiecki J., Więcej niż plus, „Press” 2013, nr 6.
  • Fusiecki J., Todorczuk A., Siedem trendów głównych, „Press” 2012, nr 12.
  • Kerger R., E-dylemat wydawców, „Press” 2010, nr 9.
  • Kopacz G., Fels schodzi z boiska, „Press” 2010, nr 2.
  • Kozielski M., Duży jeszcze większy, „Press” 2012, nr 9.
  • Mielczarek T., Monopol pluralizm koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.
  • Nowicki S., Zainteresowanie prasą codzienną w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 2008, nr 1–2.
  • Przybylski J., Cel: jeden procent, „Press” 2012, nr 9.
  • Przybylski J., Jak żyć, papierze?, „Press” 2012, nr 10.
  • Szynol A., Piętnaście lat obecności Passauer Neue Presse (Polskapresse) i Orkla Media na polskim regionalnym rynku prasowym, „Studia Medioznawcze” 2008, nr 2.
  • Uchańska A., Konkurencja na polskim rynku prasowym na przykładzie Axel Springer Polska w latach 2000–2010, w: Transformacja polskiego systemu medialnego, red. M. Sokołowski, Toruń 2011.
  • Wyjść z redakcji, „Press”, 2011, nr 5.
  • Żabiński Z., Zarządzanie dziennikiem wobec dominacji mediów elektronicznych, „Studia Medioznawcze”2012, nr 1.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2712529d-a8d6-4a3f-b2e7-a063f48c69d3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.