PL EN


Journal
2015 | 2(8) | 46-62
Article title

Granie ergatyczne, czyli konsekwencje upodobnienia rozgrywki do pracy. Diablo III jako przypadek „gry zgamifikowanej”

Selected contents from this journal
Title variants
EN
Ergatic play, or the consequences of work-like gameplay. A case study of Diablo III as a “gamified game”
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
O gamifikacji zwykło się mówić jako o zastosowaniu zaczerpniętych z gier rozwiązań poza grami. W tym kontekście pomysł gamifikowania gier może wydawać się absurdalny, jednak ułatwia zrozumienie współczesnych strategii projektowania gier. Przykładu zgamifikowanej rozgrywki dostarczyć może Diablo III, popularna gra Action RPG opracowana przez firmę Blizzard Entertainment. Artykuł obejmuje krótkie studium przypadku, a także próbę wskazania przyczyn tego procesu z zastosowaniem koncepcji grania ergatycznego (wyprowadzonej z playbour Juliana Kücklicha).
EN
Gamification is most often thought of as an application of game mechanics and design in non-game contexts. Because of that, the notion of gamification of games seems absurd. However, it is useful in understanding modern game design strategies. To find a possible example, we need look no further than Diablo III, a popular Action RPG by Blizzard Entertainment. This paper discusses a short case study of gamified gameplay in Blizzard’s bestseller, and identifies a possible cause of this process utilizing the concept of ergatic play (based on playbour proposed by Julian Kücklich).
Journal
Year
Issue
Pages
46-62
Physical description
Dates
published
2015
Contributors
References
  • Bogost, I. (8 sierpnia 2011a). Gamification is Bullshit. Blog: Videogame Theory, Criticism, Design. Online: <http://www.bogost.com/blog/gamification_is_bullshit.shtml>.
  • Bogost, I. (3 maja 2011b). Persuasive Games: Exploitationware, Gamasutra. Online: <http://www.gamasutra.com/view/feature/134735/persuasive_games_exploitationware.php>.
  • Bomba ,R. (2012). Gamification. Jak rzeczywistość staje się grą cyfrową? W: A. Pitrus (red.), Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej (s. 67–90). Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Bunchball (październik 2010). Gamification 101: An Introduction to the Use of Game Dynamics to Influence Behavior. Online: <http://www.bunchball.com/sites/default/files/downloads/gamification101.pdf>.
  • Bycer, J. (2013). Understanding the Siren Song of Achievements. Blog: Game Wisdom. <http://game-wisdom.com/critical/understanding-the-siren-song-of-achievements>.
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. i Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness:Defining „Gamification”. W: Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (s. 9-15). Online: <http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2181037.2181040>.
  • Fuchs, M., Fizek, S., Ruffino, P. i Schrape, N. (red.) (2014). Rethinking Gamification. Luneburg: Meson Press.
  • Goggin, J. (2011). Playbour, farming and leisure, ephemera 11 (4), s. 357–368. Online: <http://www.ephemerajournal.org/contribution/playbour-farming-and-labour>.
  • Hamari, J. i Eranti, V. (styczeń 2011). Framework for Designing and Evaluating Game Achievements. W: Proceedings of DiGRA 2011: Think Design Play. Online: <http://www.digra.org/digital-library/publications/framework-for-designing-and-evaluating-game-achievements/>.
  • Huotari, K. i Hamari, J. (2012a). Defining Gamification – A Service Marketing Perspective. W: Proceedings of the 16th International Academic MindTrek Conference (s. 17-22) Online: <http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2393137>.
  • Huotari, K. i Hamari, J. (8 października 2012b). Defining Gamification. Blog: Hamari, J. Online:<http://juhohamari.com/post/33158604130/gamification>.
  • Karmal i, L. (21 sierpnia 2015). How Blizzard is building on Diablo's legacy to secure its future. IGN UK, Ziff Davis. Online: <http://uk.ign.com/articles/2015/08/21/how-blizzard-is-building-on-diablos-legacy-to-secure-its-future>.
  • Keefer, J. (26 marca 2014). Diablo III Arena-Style PvP May Never Happen. The Escapi s t , Def y Media. Onl ine: <ht tp://www.escapi s tmagazine.com/news/view/133265-Diablo-III-Arena-Style-PvP-May-Never-Happen>.
  • Kelly, T. (2012). Glossary: Gamification. Blog: What Games Are. Online: <http://www.whatgamesare.com/gamification.html>.
  • Kücklich, J. (2005). Precarious Playbour: Modders and the Digital Games Industry, The Fibreculture Journal 5. Online: <http://f ive.f ibreculturejournal.org/fcj-025-precarious-playbour-modders-and-the-digital-games-industry/>.
  • Robertson, M. (6 października 2010). Can't play, won't play. Blog: Hide and Seek. Online: <http://hideandseek.net/2010/10/06/cant-play-wont-play/>.
  • Siuda, P. (2012). Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie. Studian Socjologiczne, 52 (4), 109–132.
  • Skok, K. (2013). Paradoks gracza, czyli co motywuje graczy do korzystania z gier online. Homo Ludens, 5 (1), 233–252. Online: <http://ptbg.org.pl/HomoLudens/bib/147/>.
  • Urbańska-Galanciak, D. (2009). Homo players. Strategie odbioru gier komputerowych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Zichermann, G. i Cunningham, C. (2011). Gamification by Design. Kanada: O’Reilly.
  • LUDOGRAFIA
  • Blizzard Entertainment (2012). Diablo III. [PC, gra sieciowa, wersja podstawowa oraz otwarta beta], Blizzard Entertainment: otwarta beta 21 kwietnia 2012, pełna wersja od premiery 15 maja 2012 do instalacji rozszerzenia 26 marca 2014.
  • Blizzard Entertainment (2014). Diablo III: Reaper of Souls. [PC, gra sieciowa, rozszerzenie], Blizzard Entertainment: od 26 marca 2014 do 18 maja 2015.
  • Blizzard North (1996). Diablo. [PC, wersja podstawowa], Blizzard Entertainment.
  • Blizzard North (2000). Diablo II. [PC, wersja podstawowa], Blizzard Entertainment.
  • Blizzard North (2001). Diablo II: Lord of Destruction. [PC, rozszerzenie], Blizzard Entertainment.
  • ŹRÓDŁA PRZYKŁADÓW
  • Diablo 3 Ladder. Online: <www.diablo3ladder.com>.
  • Diablo Evolution. Online: <http://www.diablo-evolution.net/>.
  • Diablo III Patch Notes. Online: <http://us.battle.net/d3/en/game/patch-notes/>, wersja polska: <http://eu.battle.net/d3/pl/game/patch-notes/>.
  • DiabloProgress. Online: <http://www.diabloprogress.com/>.
  • DiabloWiki. Online: <http://www.diablowiki.net/>.
  • Forum Diablo III na oficjalnej stronie Battle.net (US-EN, EU-EN i EU-PL). Online: <http://us.battle.net/d3/en/forum/>, <http://eu.battle.net/d3/en/forum/>, <http://eu.battle.net/d3/pl/forum/>.
  • Forum strony DiabloFans. Online: <http://www.diablofans.com/forums>.
Notes
PL
Data dostępu do materiałów internetowych: 25 sierpnia 2015.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
2080-4555
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-27252ee4-474f-430c-913a-d8b63e307634
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.