PL EN


2013 | 1 | 175-190
Article title

O lomografii - konteksty funkcjonowania ruchu lomograficznego

Content
Title variants
EN
ON LOMOGRAPHY — CONTEXTS OF FUNCTIONING
Languages of publication
PL EN
Abstracts
EN
The author’s main aim is to present the lomography movement: an international society whose identity is built on the old Soviet Lomo camera (and camera equipment with similar technical parameters). The author indicates the various possible interpretive and analytical contexts whereby the movement could be set in the broader social environment and viewed in categories of marketing strategy or of activities with the hallmarks of artistic work. Lomography’s characteristics and the questions about its identity that arise require considering the border between the movement and the art and photographic worlds: to what degree do these worlds intertwine and to what degree are they constructed in mutual opposition?
Contributors
  • Uniwersytet Łódzki
References
  • Berman Marshall, 2006, „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Szuster, Univeristas, Kraków.
  • Bourdieu Pierre, 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. Andrzej Zawadzki, Universitas, Kraków.
  • Czartoryska Urszula, 1965, Przygody plastyczne fotografii, WAiF, Warszawa.
  • Dickie George, 1978, Instytucjonalna koncepcja sztuki i przedmiotu estetycznego, „Studia Estetyczne”, t. 15.
  • Drozdowski Rafał, 2006, Obraza na obrazy. Strategia społecznego oporu wobec obrazow dominujących, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Drozdowski Rafał, 2008, Idiomy fotografii amatorskiej, w: Jerzy Kaczmarek (red.), Do zobaczenia. Socjologia wizualna w praktyce badawczej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
  • Krajewski Marek, 1997, Konsumpcja i wspołczesność, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3.
  • Moucha Josef, 2005, Od odzwierciedlenia do refleksji, w: Tomasz Ferenc, Krzysztof Makowski (red.), Przestrzenie fotografii, Galeria f5–Księgarnia Fotograficzna, Łodź.
  • Potocka Maria Anna, 2010, Fotografia, Aletheia, Warszawa.
  • Soulages Francois, 2007, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter, Universitas, Kraków.
  • Sowa Jan, 2010, Co jest wywrotowe?, „Kultura Wspołczesna”, nr 2.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-27cb9788-0d42-4b6a-86e9-72aa545d13f8
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.