PL EN


2017 | 1(5) | 113-121
Article title

Offsetting the ‘Violence’ of the Male Gaze through the Box-Assemblage

Content
Title variants
PL
Łagodzenie “przemocy” męskiego spojrzenia poprzez asamblaż
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The purpose of the article and my purpose as an artist is to demonstrate how my box-assemblage succeeds in countervailing the ‘violence’ of the male gaze through its sanctuaried design and Idoia’s simulacra, relics and memorabilia that make up its fabric. While acknowledging that Idoia embodies my unattainable other, I have come to the point where I have no qualms in equating her with the transcendental. To this effect, the box-assemblage fuses the sacred and the profane, and subjects Idoia’s raw sexuality to a process of transubstantiation whereby the ordinary yearns for the extraordinary. Furthermore, by having her body eroticised and fetishized through fragmentation, a process construed as violent in nature, the artefact roots within itself the notions of Eros and Thanatos. With such attributes, the box-assemblage not only empowers this woman to display herself on her own terms, but questions and disrupts the violent spectatorship and dominance of the male gaze.
PL
Celem tego artykułu, jak również moim zamysłem artystycznym, jest wykazanie w jaki sposób moje asamblaże przeciwstawiają się przemocy męskiego spojrzenia poprzez swój rezonujący religijnie kształt oraz symulakra Idoi, relikwie i pamiątki, które składają się na ich tkankę. Choć przyznaję, że Idoia uosabia mojego nieosiągalnego Innego, nie waham się odkrywać w niej element transcendentalny. W ten sposób asamblaż łączy sacrum i profanum i podporządkowuje pierwotną seksualność Idoi procesowi przeistoczenia, gdzie to, co zwyczajne tęskni za tym, co wyjątkowe. Dodatkowo, poprzez fragmentację jej ciało staje się erotycznym fetyszem i to, co w naturze utożsamiane jest z przemocą, poprzez dzieło sztuki zaczyna być nośnikiem pojęcia Erosa i Tanatosa. W ten sposób asamblaż daje kobiecie siłę nie tylko w przedstawianiu siebie na własnych warunkach, ale również by przełamać przemoc i dominację męskiego spojrzenia.
Year
Volume
Pages
113-121
Physical description
Contributors
  • Artist, architect, freelance researcher, Malta
References
  • Bataille Georges. 1986. Eroticism: death and sensuality. San Francisco: City lights book.
  • Bynum Caroline Walker. 1991. Fragmentation and Redemption. New York: Zone books.
  • Bynum Caroline Walker and Paula Gerson. 1997. “Body-part reliquaries and body parts in the Middle Ages”. Gesta. Vol 36, no 1.
  • Fierman David Louis and Maeve O’ Donnell-Morales. Body/death. In Objects of Devotion and Desire (online catalogue).
  • Freud Sigmund. 2011. Three Essays on the Theory of Sexuality. London: Imago publishing company ltd.
  • Gilman Charlotte Perkins. 1935. The Living of Charlotte Perkins Gilman: An Autobiography. Wisconsin: University of Wisconsin Press.
  • Gosden Chris. 2004. Making and Display: Our Aesthetic Appreciation of Things and Objects. In Substance, Memory, Display: Archaeology and Art, eds. Renfrew Colin, Chris Gosden, Elizabeth DeMarrais. Cambridge: McDonald Institute for Archaeological Research.
  • Meskimmon Marsha. 2011. Contemporary Art and the Cosmopolitan Imagination. Oxon: Routledge.
  • Mey Kerstin. Art & obscenity. IB Taurus & co ltd.
  • Mulvey Laura. 2009. Visual pleasure and narrative cinema. In Visual and Other Pleasures. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Nead Lynda. 1992. The Female Nude: Art, Obscenity and Sexuality. London: Routledge.
  • Tickner Lisa. 1998. Sexuality and/ in Representation: Five British Artists. In The art of Art History: A Critical Anthology, ed. Donald Preziosi. Oxford: Oxford UP.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-280f13e0-e58e-4234-a045-018778f5bdcd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.