Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 2 | 155-172

Article title

Kompetencje współczesnego nauczyciela – potrzeba doskonalenia w czasach sztucznej inteligencji

Selected contents from this journal

Title variants

EN
Competences of the modern teacher – the need for improvement in an age of artificial intelligence

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule przedstawiono zmiany zachodzące na współczesnym rynku pracy wskutek rewolucji cyfrowej oraz znaczenie sztucznej inteligencji i jej udział w edukacji. Zwrócono uwagę na kompetencje nauczycieli, które są wyznacznikiem efektywności pracy, a przede wszystkim na potrzebę ich doskonalenia, by mogli sprostać wyzwaniom przyszłości. Teoretyczne rozważania zostały uzupełnione badaniami ankietowymi przeprowadzonymi wśród nauczycieli szkół średnich regionu radomskiego. Uzyskane wyniki ukazały niską samoocenę nauczycieli w zakresie kompetencji cyfrowych oraz sztucznej inteligencji. Konieczne jest podjęcie szeregu działań na rzecz podnoszenia kompetencji i przygotowania do zawodu współczesnego nauczyciela, które powinno zostać uzupełnione o podstawową wiedzę w zakresie AI. Tym bardziej, że najbliższa przyszłość, z uwagi na ekspansję sztucznej inteligencji, wymagać będzie zmiany form i organizacji procesu nauczania–uczenia się.
EN
The article presents the changes taking place in the modern labour market as a result of the digital revolution and the importance of artificial intelligence and its contribution to education. Attention was drawn to teachers’ competences, which are a determinant of work effectiveness, and above all to the need to improve them in order to meet the challenges of the future. The theoretical considerations were supplemented by survey research conducted among secondary school teachers in the Radom region. The results showed a low self- assessment of teachers in terms of digital competence and artificial intelligence. It is necessary to take a number of measures to improve the competences and preparation for the profession of a modern teacher, which should be supplemented with basic knowledge of AI. All the more so as the near future, due to the expansion of artificial intelligence, will require a change in the forms and organisation of the teaching-learning process.

Year

Issue

2

Pages

155-172

Physical description

Dates

printed
2024-06-20

Contributors

  • Uniwersytet Radomski im. K. Pułaskiego

References

  • Augustyniak, J. (2017). Oczekiwania młodzieży wobec współczesnej szkoły. Szkoła – Zawód – Praca, 14, s. 141–152.
  • Cellary, W. (2019). Non-Technical Challenges of Industry 4.0. W: Camarinha-Matos, L.M., Afsarmanech, H., Antonelli, D. (red.), Collaborative Networks and Digital Transformation, IFIP Advances in Information and Communication Technology vol. 568, IFIP-Springer, s. 3–10.
  • Daugherty, P.R., Wilson, H.J. (2018). Human + Machine: Reimagining Work in the Age of AI, Harvard Business Review Press, Boston, Massachusett
  • Fazlagić, J., AI zaszkodzi, czy pomoże nauczycielom? https://kwalifikacje.gov.pl/ aktualnosci/1493-ai.
  • Fazlagić, J. (2022). Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją? Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Hardy, W., Przewodnik po sztucznej inteligencji w edukacji, https://sektor3-0.pl/blog/ sztuczna-inteligencja-w-edukacji-przewodnik.
  • Karpińska, A., Zińczuk, M., Kowalczuk, K. (2021). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 18.
  • Kordziński, J. Sztuczna inteligencja w edukacji, https://holistic.news/sztuczna-inteligencja -w-edukacji/.
  • Kuruliszwili, S. (2021). Sztuczna inteligencja – nowe wyzwanie edukacyjne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 10, s. 31.
  • Leonardi, P., Neeley, T. (2023). Cyfrowy umysł. Jak zarządzać i rozwijać biznes w erze algorytmów i sztucznej inteligencji. Warszawa: Wyd. MT Biznes

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
1507-6563
ISSN
2391-8020

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2811f2af-1fd2-448e-a3fd-2b7bb96dd30f
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.