Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


System messages
  • Session was invalidated!
2019 | 10 | 1 | 79-83

Article title

Współczesne modele jakości życia – analiza teoretyczna

Authors

Content

Title variants

EN
Contemporary Models of Quality of Life – Theoretical Analysis

Conference

Edukacja-technika-Informatyka

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Rosnące zainteresowanie badaniami nad jakością życia ludzi prowokuje potrzebę tworzenia modeli teoretycznych pomocnych przy prowadzeniu analiz empirycznych. Mnogość ujęć, perspektyw oglądu oraz interdyscyplinarność pojęcia powoduje, że wybór spośród istniejących modeli adekwatnego do zaplanowanej koncepcji badań bywa utrudniony. Prezentowana taksonomia współczesnych modeli jakości życia w zamierzeniu autorki ma na celu ich uporządkowanie i wstępną weryfikację.
EN
The growing interest in research on the quality of life of people provokes the need to create theoretical models helpful in conducting empirical analyzes. A multitude of intakes, perspectives, and the interdisciplinary nature of the concept makes it difficult to choose among the existing models adequate to the planned concept of research. The presented taxonomy of contemporary models of quality of life is intended by the author to organize and initial verification.

Year

Volume

10

Issue

1

Pages

79-83

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

author
  • Doktor, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Instytut Pedagogiki, Zakład Metodologii Nauk Pedagogicznych, Polska

References

  • Brown, J. (2004). A Taxonomy and Overview of Quality of Life. W: J. Brown, A. Bowling, T. Flynn (red.), Models of Quality of Life: A Taxonomy, Overview and Systematic Review of the Literature (s. 6–77). London: European Forum on Population Ageing Research.
  • Brown, J., Bowling, A., Flynn, T. (2004). Models of Quality of Life: A Taxonomy, Overview and Systematic Review of the Literature. London: European Forum on Population Ageing Research.
  • Campbell, A. (1976). Subjective Measures of Well-being. American Psychologist, 2, 117–124.
  • Fence, D., Perry, J. (1996). Exploring Current Conceptions of Quality of Life: A Model for People with and without Disabilities. W: R. Renvick, I. Brown, M. Nagler (red.), Quality of Life in Health Promotion and Rehabilitation (s. 51-62). London: Sage.
  • Furmanek, W. (2016). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca a jakość życia człowieka. Rzeszów: Wyd. UR.
  • Heszen, I., Sęk, H. (2016). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Kajanoja, J. (2002). Theoretical Basis for the Measurement of Quality of Life. Social Indicators Research Series, 16, 63–80.
  • Lawton, M.P. (1991). A Multidimensional View of Quality of Life in Frail Elders. W: J.E. Birren, J. Lubben, J. Rowe, D. Deutchman (red.), The Concept and Measurement of Quality of Life in the Frail Elderly (s. 3-27). San Diego: Academic Press.
  • Mazurek, M. (2015). Modele teoretyczne. Filozofia i Nauka, 3, 141–157.
  • Michalos, A.C. (2004). Social Indicators Research and Health-related Quality of Life Research. Social Indicators Research, 65, 27–72.
  • Nordenfelt, L. (1994). Concepts and Measurement of Quality of Life in Health Care. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher.
  • Nowak, S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Rostowska, T. (2009). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Impuls.
  • Straś-Romanowska, M. (2005). Jakość życia w świetle założeń zorientowanych na osobę. W: M. Straś-Romanowska, K. Lachowicz-Tabaczek, A. Szmajke (red.), Jakość życia w badaniach empirycznych i refleksji teoretycznej (s. 261–274). Warszawa: Komitet Nauk Psychologicznych PAN.
  • Suchodolska, J. (2017). Poczucie jakości życia młodych dorosłych na przykładzie społeczności akademickiej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
  • Veenhoven, R. (1994). Is Happiness a Trait? Tests of the Theory that a Better Society Does Make us any Happier. Social Indicators Research, 32, 101–162.
  • Wysocka, E. (2014). Jakość życia jako kategoria pedagogiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie teoretycznej. Chowanna, 1, 21–43.
  • Zalewska, A.M. (2005). Transakcyjny Model Jakości Życia – założenia, wyniki badań, dalsze hipotezy. W: M. Straś-Romanowska, K. Lachowicz-Tabaczek, A. Szmajke (red.), Jakość życia w badaniach empirycznych i refleksji teoretycznej (s. 245–259). Warszawa: Komitet Nauk Psychologicznych PAN.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-28fde237-7da3-4609-b08e-6985f4ee51a1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.