Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 1(25) | 59-71

Article title

ROZWÓJ SPRZEDAŻY POSIŁKÓW PRZEZ INTERNET

Content

Title variants

EN
DEVELOPMENT OF MEAL SALES ONLINE

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Celem artykułu jest charakterystyka rozwoju handlu elektronicznego w branży gastronomicznej w postaci zamówień posiłków przez Internet. Dokonano identyfikacji czynników wpływających na to zjawisko oraz zidentyfikowano ważne przesłanki technologiczne, społeczno-kulturowe i ekonomiczne. Przedstawiono także modele biznesowe charakterystyczne dla zamówień posiłków online oraz ich funkcjonowanie ze szczególnym uwzględnieniem e-pośredników. Zaprezentowano w artykule działanie jednego z nich – Uber Eats.
EN
The purpose of the article was to characterize the development of electronic commerce in the catering industry in the form of online meal orders.The article identifies factors influencing the development of online meal orders by consumers. Important technological, socio-cultural and economic factors have been identified. Business models specific to online meal orders and their functioning are also presented, with particular emphasis on e-intermediaries. The example of the Uber Eats e-intermediary is presented in the article.

Year

Volume

Pages

59-71

Physical description

Contributors

  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

References

  • Alreck P. L. et al., Time Pressure, Time Saving and Online Shopping: Exploring a Contradiction, „Journal of Applied Business Research” 2009, no. 25 (5).
  • Aplikacje do zamawiania jedzenia to 1,6 mln dodatkowych posiłków, http://www.gastrohoreca.pl/aplikacje-do-zamawiania-jedzenia-ponad-16-mln-dodatkowych-posilkow/ [10.06.2020].
  • Chai L. T., Yat D. N. C., Online Food Delivery Services: Making Food Delivery the New Normal,„Journal of Marketing Advances and Practices” 2019, vol. 1, no. 1.
  • European Commission, Eurostat, THEME 3 Population and social conditions, How Europeans spend their time. Everyday life of women and men, European Communiteis, Luxembourg 2004.
  • Gmurek M., Kto zamawia i dlaczego?, [w:] PizzaPortal.pl, Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2018 r., 2019.
  • Gupta M., A Study on Impact of Online Food delivery app on Restaurant Business special reference to zomato and swiggy, „IJRAR- International Journal of Research and Analytical Reviews” 2019, vol. 6, no. 1.
  • He Z. et al., Evolutionary food quality and location strategies for restaurants in competitive online--to-offline food ordering and delivery markets: An agent-based approach, „International Journal of Production Economics” 2018, vol. 215.
  • Kisiel P., Millennialsi – nowy uczestnik życia społecznego?, „Studia Socialia Cracoviensia” 2016, t. 8, nr 1.
  • Mohanavel S., Gomathi S., Evolving Business Models Of Online Food Delivery Industry In Indian Context, 2018.
  • Online Food Delivery – worldwide, https://www.statista.com/outlook/374/100/online-food-delivery/worldwide [17.06.2020].
  • Sawicki A., Jedzenie jako branża, która rozwija się najszybciej w e-commerce?, [w:] PizzaPortal.pl, Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2018 r., 2019.
  • Suhartanto D. et al., Millennial Experience with Online Food Home Delivery: A Lesson from Indonesia, „Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management” 2019, vol. 14.
  • Thamaraiselvan N., Jayadevan G., Chandrasekar K. S., Digital Food Delivery Apps Revolutionizing Food Products Marketing in India, „International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE)” 2019, vol. 8, no. 2S6.
  • The Food Delivery Business Model – A Complete Guide, https://productmint.com/the-food-deliverybusiness-model-a-complete-guide [15.06.2020].
  • Turban E. et al., Electronic Commerce 2006. A Managerial Perspective, Pearson Education, 2006.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-29600d1f-ca5d-4b8c-9358-9c612ae34bc0
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.