PL EN


2012 | 3 | 1 | 127-140
Article title

Modele doskonałości w zarządzaniu jakością

Content
Title variants
EN
Models of excellence in the quality management
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Poszukiwanie przez organizacje dróg do doskonałości doprowadziło do sformułowania różnych modeli i koncepcji jej osiągania. W tej pracy skupiono się na przedstawieniu tendencji w tworzeniu modeli doskonałości organizacji w zarządzaniu jakością. Przedstawiono wybrane istniejące modele doskonałości oraz ogólny cykl dojrzewania organizacji do doskonałości.
Year
Volume
3
Issue
1
Pages
127-140
Physical description
Contributors
References
  • Crosby P.B. (1979), Quality is Free. The Art of Making Quality Certain, McGraw-Hill, New York.
  • Crosby P.B. (1996), Quality is Still Free: Making Quality Certain in Uncertain Times, McGraw-Hill, New York.
  • Digalwar A.K., Sangwan K.S. (2007), Development and validation of performance measures for world class manufacturing practices in India, „Journal of Advanced Manufacturing Systems”, 6(1), s. 21-38.
  • Grigg, N., Mann R. (2008), Rewarding excellence: an international study into business excellence award processes, „Quality Management Journal”, 15(3), s. 26-40.
  • Hall R.W. (1987), Attaining Manufacturing Excellence: Just-in-Time, Total Quality, Total People Involvement, Dow Jones-Irwin, Homewood.
  • Hayes R.H., Wheelwright S.C. (1984), Restoring our Competitive Edge: Competing through Manufacturing, John Wiley, New York.
  • Humprey W.S. (1992), Introduction to Software Process Improvement, Technical Report CMU/SEI-92-TR-007, SEI, Carnegie Mellon University, Pittsburgh.
  • Jasiulewicz-Kaczmarek M., Drożyner P. (2010), Excellence models in maintenance, [w:] Innovative and intelligent manufacturing systems,
  • Fertsch M. (red), Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 333-352.
  • Jasiulewicz-Kaczmarek M., Drożyner P. (2011), Preventive and Pro-Active Ergonomics Influence onMaintenance Excellence Level, [w:] Ergonomics and Health Aspects, Robertson M.M. (red.), LNCS 6779, Springer-Verlag Ber-lin Heidelberg, s. 49–58.
  • Liker J., Meier D. (2006), The Toyota Way Fieldbook, McGraw-Hill, New York.
  • Mavroidis V., Toliopoulou S., Agoritsas C. (2007), A comparative analysis and review of national quality awards in Europe: development of critical success factors, „TQM Magazine”, 19(5), s. 454-467.
  • McDonald I., Zairi M., Idris M.A. (2002), Sustaining and transferring excellence, „Measuring Business Excellence”, 6(2), s. 20-30. 13.
  • Murino T., Naviglio G., Romano E., Guerra L., Revetria R., Mosca R., Cassettari L.C.A. (2012),World Class Manufacturing Implementation Model,Applied Mathematics in Electrical and Computer Engineering, Harvard, Cambridge, s. 371-376.
  • Paulk M.C., Curtis B., Chrissis M.B., Weber Ch.V. (1993), Capability Maturity Model for Software, Version 1.1, Technical Report CMU/SEI-93-TR-024, SEI – Carnegie Mellon University, Pittsburgh.
  • Prussak W., Tomalka E. (2010), World Class Manufacturing (WCM) jako model doskonałości przedsiębiorstwa, [w:] Tendencje rozwojowe Wielkopolski w kontekście transformacji wiedzy w sieciach gospodarczych,Wyrwicka M. (red.), Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, s. 277-294.
  • Schonberger R.J. (1986), World Class Manufacturing: The Lessons of Simplicity Applied, Free Press, New York.
  • Sharma A.K., Talwar B. (2007), Evolution of Universal Business Excellence Model incorporating Vedic philosophy, „Measuring Business Excellence”, 11(3), s. 4-20.
  • Sharma M., Kodali R. (2008), Development of a framework for manufactur-ing excellence, „Measuring Business Excellence”, 12(4), s. 50-66.
  • Talwar B. (2009), Comparative study of core values of excellence models vis-a`-vis human values, „Measuring Business Excellence”, 13(4), s. 34-46.
  • Talwar B. (2011), Comparative study of framework, criteria and criterion weighting of excellence models, „Measuring Business Excellence”, 15(1), s. 49-65.
  • Todd J. (1995), World Class Manufacturing, McGraw-Hill, New York.
  • Yaghoubi N.M., Bandeii M., Moloudi J., (2011), An empirical study of the EFQM excellence model in Iran, „International Journal of Business and Management”, 6(5), s. 260-267.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2a9ec28d-f1b2-4546-b6b6-18cd44a844c6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.