PL EN


2013 | 3/2013 (43) | 89 - 105
Article title

Wykorzystanie usług doradczych jako czynnik rozwoju zarządzania organizacjami

Content
Title variants
EN
Consulting as a factor in the development of organizational management
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
Artykuł rozwija jeden z kluczowych obszarów problemowych aktualnych dla tematyki konsultingu. Zostaje w nim podjęta próba określenia potrzeb klienta usług doradczych (organizacji) oraz wartości tych usług dla podmiotów działających na rynku. Celem artykułu jest analiza znaczenia dla współczesnych organizacji doradztwa oraz identyfikacja obszarów organizacji, które wymagają wsparcia i w ramach których jest ono udzielane. Opracowanie pokazuje również korzyści, które wynikają z korzystania z doradztwa organizacyjnego, oraz zagrożenia z nim związane. Artykuł zakończony jest prezentacją badań własnych dotyczących różnych aspektów doradztwa organizacyjnego. Zastosowane metody badawcze to: analiza krytyczna źródeł literaturowych oraz badania ankietowe przeprowadzone na grupie respondentów będących uczestnikami studiów podyplomowych z zakresu zarządzania.
EN
Article develops one of the key problems of modern consulting and it attempts to analyze customer (organization) needs in the area of consulting services and the importance of consulting for contemporary organizations. The article aims to analyze the importance of consulting services for organizations and attempts to identify main areas of organization that require external support of professional consultants. The article presents benefits and potential threats for organizations related to the external consulting services. The article ends with a presentation of research on various aspects of organizational consulting. Research methods applied in the article are: critical analysis of literature sources, research surveys conducted among respondents who are participants in postgraduate studies in management.
Year
Issue
Pages
89 - 105
Physical description
Dates
published
2013-09-15
Contributors
  • Instytut Ekonomii i Zarządzania, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, kinga.korniejenko@uj.edu.pl
  • Instytut Ekonomii i Zarządzania, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, katarzyna.lichwa@uj.edu.pl
References
  • Anand, N., Gardner, H.K. i Morris, T. (2007). Knowledge-based innovation: Emergence and embedding of new practice areas in management consulting firms. Academy of Management Journal, 50 (2), 406–428.
  • Banham, R. (2010). No Fear, The Consultants Are Here. CFO, (6).
  • Barnes & Co. (2010). United States Management Consulting Services Industry Report. Pozyskano z: http://web.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=9b97f82e-7e3d-4ca5-864a-4eaa2ceb4fda%40sessionmgr104&vid=1&hid=121 (06.09.2013).
  • Canback, S. (1998). The logic of management consulting. Journal of Management Consulting, 10 (2).
  • Canato, A. i Giangreco, A. (2011). Gurus or Wizards? A Review of the Role of Management Consultants. European Management Review, 8, 231–244, http://dx.doi.org/10.1111/j.1740-4762.2011.01021.x.
  • Ciampi, F. (2008). The Knowledge Creation Potential of Management Consulting. Amsterdam: IOS Press.
  • Chrostowski, A. i Czachorowski, W. (2011). Doradztwo organizacyjne: Obrazy z życia doradców. W: M. Kostera (red.), Organizacje w praktyce. Studia przypadku dla studentów zarządzania. Warszawa: Poltex.
  • Chorościński, Z. (2006). Konsulting w zarządzaniu. Warszawa: Poltext.
  • Czekaj, J. (2004). Leksykon Zarządzania. Warszawa: Difin.
  • Ćwikliński, M. i Jabłoński, M. (red). (2009). Konsulting. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju w Polsce. Kraków: Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjan.
  • European Federation of Management Consultancies Associations. (2012). Survey of the
  • European Management Consultancy 2011/2012. Pozyskano z: http://www.feaco.org/sites/default/files/sitepagefiles/Feaco%20Survey%202012-2013.pdf (10.04.2013).
  • Greiner, L.E. i Poulfelt, F. (2009). Management Consulting Today and Tomorrow: Perspectives and ad vice from 27 leading world experts. Nowy Jork: Routledge, Hoboken,
  • Gródek-Szostak, Z. i Kajrunajtys, D. (2010). Usługi doradcze dla MŚP – problemy i uwarunkowania. W: M. Ćwiklicki i M. Jabłoński (red.), Konsulting. Rodzaje, obszary, instrumentarium (s. 170–183). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Jacobson, N., Butterill, D. i Goering, P. (2005). Consulting as a Strategy for Knowledge Transfer. Milbank Quarterly, 83 (2).
  • Korniejenko, K. (2011). Możliwości finansowania w oparciu o fundusze europejski rozwiązań innowacyjnych w sektorze MSP. W: P. Antonowicz (red.), Współczesne modele biznesu. Diagnoza i perspektywy (s. 37–49). Sopot: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Law, M. (2009). Managing consultants. Business Strategy Review, 20 (1), 62–66.
  • Lorenczewski, R. (2006). Rola konsultingu w racjonalizacji zarządzania wiedzą w polskich przedsiębiorstwach. W: M.J. Stankiewicz (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa (s. 373–386). Toruń: Dom Organizatora.
  • Ludwicki, T. (2013). Relacja konsultant–klient: perspektywa systemów i sieci. W: M. Kostera (red.), Doradztwo organizacyjne. Ujęcie systemowe. Warszawa: Wydawnictwo Poltex.
  • Masłyk-Musiał, E. (2010). Konsulting Procesowy w zarządzaniu. W: M. Ćwiklicki i M. Jabłoński (red.), Konsulting. Rodzaje, obszary, instrumentarium. Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Poulfelt, F. i Payne, A. (1995). Management Consultants: The Danish Experience. W: H. Von Weltzein Hoiviki i A. Follesdal (red). Ethics and Consultancy: European Perspectives (s. 63–81). United States: Kulwer Academic Publishers.
  • Stefaniak, P. (2008). Faceci z zewnątrz. Manager Magazine, (10).
  • Suszyński, C. (2001). Management Consulting jako czynnik skutecznego zarządzania zmianami w małych i średnich przedsiębiorstwach. W: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Transformacja przedsiębiorstw – problemy, metody, efekty (t. 2). Wrocław: Prace naukowe AE we Wrocławiu.
  • Surdykowska, S. (2009). Kryzysy gospodarcze a wiarygodność sprawozdań finansowych. Warszawa: Difin.
  • Szarucki, M. i Tkachev, V. (2010). Problemy współczesnego zarządzania. W: M. Ćwiklicki i M. Jabłoński (red.), Konsulting. Rodzaje, obszary, instrumentarium (s. 26–48). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Veres, B. (2013). Advisor Worries: A Top 10 List. Financial Planning, (4).
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1644-9584
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2ae42231-8d91-4047-bcad-22a0ac02ea4a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.