Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | XX (XXIX) | 83-98

Article title

From Artist Gone Underground to Occupational Realism. Remarks on Artistic Strategies Based on Invisibility

Content

Title variants

PL
Od artysty podziemnego do realizmu okupacyjnego. Uwagi o strategiach artystycznych opartych na niewidzialności

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article discusses the problem of invisibility in the context of visual arts. An outline of six types of artistic activities in which invisibility or the artist’s disappearance plays a pivotal role is followed by a presentation of artistic practices called a strategy of mimicry. The latter consists in enacting by artists such jobs as a waitress, a cleaner or a sales representative and regarding these occupations as artistic activities. The tendencies are discussed based on Stephen Wright’s conception of ‘escapology’ and Julia Bryan Wilson’ ‘occupational realism’. The article raises questions concerning ethical repercussion of these activities and the fluid status of their identity, which, according to the author, paradoxically leads to evoking the Romantic figure of the artist.
PL
Artykuł omawia zagadnienie niewidzialności w kontekście sztuk wizualnych. Po zarysowaniu sześciu typów działań artystycznych, w których niewidzialność lub zniknięcie artysty odgrywają kluczową rolę, przedstawione zostają praktyki artystyczne określone przez autora strategią mimikry. Polegają one na wykonywaniu przez artystów zawodów jak kelnerka, sprzątaczka czy przedstawiciel handlowy – i traktowaniu tych ich jako działań artystycznych. Tendencje te omówione zostają na przykładzie koncepcji „eskapologii” Stephena Wrighta oraz „realizmu okupacyjnego” Julii Bryan Wilson. W artykule zostają przestawione wątpliwości dotycząca etycznego wydźwięku tych działań oraz płynnego statusu ich tożsamości, który – zdaniem autora – prowadzi paradoksalnie do ewokowania romantycznej figury twórcy.

Year

Volume

Pages

83-98

Physical description

Contributors

  • Wydział Sztuki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

References

  • Adelson J., Douvan E. (1966) The Adolescent Experience, New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Białkowski Ł. (2015) Figury na biegunach. Narracje silnego i słabego podmiotu twórczego. Universitas: Kraków, pp. 23-35.
  • Bishop C. (2012) Artificial Hells. London-New York: Verso.
  • Bryan Wilson J. (2012) Occupational Realism, „TDR: The Drama Review”, vol. 56, Issue 4, pp. 32-48.
  • D’Ambra E. (1998) Art and Identity in the Roman World. London: Weidenfeld & Nicolson.
  • herbst s., Malzacher F. (eds.) (2014), Truth is Concrete. A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics, Vienna: Sternberg Press
  • Higgins D. (1966), Intemedia, „The Something Else Newsletter”, vol. 1, no 1 February 1966, pp. 1-3.
  • Kester G. (2013) Conversation Pieces. Community and Communication In Modern Art. Berkeley-Los Angeles-London: University of California, 2013.
  • Kramrish S. (1955) The Art of India. Traditions of Indian Sculpture, Painting and Architecture. London: Phaidon.
  • Puusemp R. (2018) Umyślne oddziaływanie, [in:] F. Malzacher, S. Herbst, eds., Prawda jest konkretna, transl. E. Majewska, K. Szreder. Waszawa: Bęc Zmiana, p. 119.
  • Paczkowska-Łagowska E. (2000) Logos życia. Słowo/obraz terytoria: Gdańsk.
  • Szreder K. (2016) ABC projektariatu. Warszawa: Bęc Zmiana.
  • Tomkins C. (2013) Marcel Duchamp. The Afternoon Interviews. New York: Badlands Unlimited.
  • Wright S. (2014) Toward a Lexicon of Usership. Eindvohen: Museum of Arte Útil Van Abbemuseum.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2af673fc-2725-4315-9c89-9b84df5267b6
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.