Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 14 | 15-24

Article title

PROJEKT ZMIAN PROCESU KSZTAŁCENIA AKADEMICKIEGO UKIERUNKOWANEGO NA WARTOŚCI SPOŁECZNE

Authors

Content

Title variants

EN
THE DESIGN OF CHANGES TO THE ACADEMIC PROCESS TARGETED AT SOCIAL VALUES

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W pracy ukazano projekt zmian podstawowych składników (celów, treści i metod) procesu kształcenia akademickiego. Wyznacznikiem tychże zmian są wartości społeczne, które jako składowe idei zrównoważonego rozwoju, wyznaczają kierunek rozwoju cywilizacji. Wskazano na znaczenie wartości społecznych dla opracowania wzorca osobowego oraz ukierunkowania z korzystania z doświadczeń osobistych nabytych w toku autoedukacji uczących się.
EN
The paper presents the idea of sustainable development, which determines the direction of changes in the education process. They include developing of a model of values for constructing the aims of education and the selection of relevant content and methods of education. The basic assumption behind the changes to the learning process applies to respecting of the learners’ subjectivity, which manifests itself in reference to their personal experience. It is important to use the results of self-education in the academic educational process.

Year

Issue

14

Pages

15-24

Physical description

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Bereźnicki, F. (2001). Dydaktyka kształcenia ogólnego. Kraków.
  • Hummel, A. (2015). Edukacja globalna w dialogu z antropologią. W M. Kuleta-Hulboj i M. Gontarska (red.), Edukacja globalna Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław.
  • Kojs, W. (1999). Treści kształcenia – stare i nowe problemy. W K. Denek i T.M. Zimny (red.), Oświata na wirażu. IV Tatrzańskie Seminarium Naukowe. Kielce.
  • Kuleta-Hulboj, M. (2015). Postkolonialna edukacja globalna w działaniu: inicjatywy Open Spaces for Dialogue and Enqiry i Through Others Eyes. W M. Kuleta-Hulboj i M. Gontarska (red.), Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław.
  • Lipska-Badotii, L. (2015). Metoda dociekań filozoficznych w edukacji globalnej. W M. Kuleta-Hulboj i M. Gontarska (red.), Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław.
  • Morszczyńska, U. (2009). Normy w pedagogice. Aksjologiczne i metodologiczne wyznaczniki statusu zdań o powinnościach. Kraków.
  • Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa.
  • Rodek, V. (2014). Stan i uwarunkowania autoedukacji studentów. Katowice.
  • Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań.
  • Papuziński, A. (2007). Filozofia zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie. Problemy Ekorozwoju, 2.
  • Szadzińska, E. (2015). Proces kształcenia ukierunkowany na wartości społeczne. W M. Kuleta-Hulboj i M. Gontarska (red.), Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław.
  • Szadzińska, E. (2016). Edukacyjne przygotowanie do etycznego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chowanna, 1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2b3d9570-4d25-4a3c-9070-58cafd135d23
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.