PL EN


2017 | 8 | 4 | 119-144
Article title

Być czy nie być poganinem? Chrześcijaństwo w oczach chińskich imigrantów w Stanach Zjednoczonych na przykładzie twórczości Wong Chin Foo i Yan Phou Lee

Title variants
EN
To Be or Not to Be a Heathen? Christianity in the Eyes of Chinese Immigrants in the United States on the Example of Wong Chin Foo’s and Yan Phou Lee’s Works
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
XIX-wieczna chińska imigracja do Stanów Zjednoczonych często przybierała charakter zarobkowy i właśnie przez ten pryzmat opisywana jest w literaturze jej poświęconej. Perspektywa ta pomija natomiast chińskich intelektualistów, studiujących i tworzących w Ameryce tego okresu. Przykładem tego są esej „Why Am I Heathen” Wong Chin Foo z 1887 r., zalecający pozostanie przy „starej religii”, i odpowiedź nań autorstwa Yan Phou Lee, orędownika chrześcijaństwa, o korespondującym tytule „Why I Am Not a Heathen. A Rejoinder to Wong Chin Foo”. Dzięki porównaniu ich poglądów możliwe jest odtworzenie horyzontu intelektualnego ówczesnego środowiska amerykańskiego, poznanie stereotypów, zwłaszcza co podporządkowanych innych (subaltern). Analizy te ujawniają silne powiązanie religii i związanych z nią wartości na życie społecznego tamtego okresu, ale też przenikanie motywów z tym związanych do sfery ekonomii czy administracji. Oba teksty są również zapisem różnych tendencji wśród chińskich imigrantów, gotowych odpowiedzieć na pytanie o nową tożsamość w ramach zachodniego społeczeństwa. Pozwala to odejść od jednorodnego obrazu Chińczyków przybywających do XIX-wiecznych Stanów Zjednoczonych jedynie w celach zarobkowych i spojrzeć na przedstawicieli tej grupy w szerszy sposób.
EN
Chinese immigration to the United States of America in the 19th century was often driven by financial reasons, and it has been approached in the subject literature from this very perspective. Focusing on this aspect, however, may lead to overlooking Chinese intellectuals who studied and published in America during that period. Examples include the essay „Why Am I Heathen”, published by Wong Chin Foo in 1887, wherein holding on to ‘the old religion’ was advocated, and the response to it, promoting Christianity, and published by Yan Phou Lee under the polemic title „Why I Am Not a Heathen: A Rejoinder to Wong Chin Foo.” The comparison of opinions expressed by these two authors allows for the reconstruction of the intellectual horizons of the American social milieu of the day, revealing what stereotypes were in circulation, especially with regard to the Subaltern (‘the marginalized, oppressed and subjugated others’). These analyses not only demonstrate how strongly religious beliefs (and values thus implied) were linked to the social life of the day but also how both the national economy and home affairs were permeated by motifs stemming from this linkage.
Year
Volume
8
Issue
4
Pages
119-144
Physical description
Contributors
References
  • Beinorius, Audrius. „Orientalizm i dyskurs postkolonialny: kilka problemów metodologicznych”. Porównania 2013, nr 12: 11–23.
  • Bercovitch, Sacvan. The American Jeremiad. Madison, Wis.: University of Wisconsin Press, 2012.
  • Bhabha, Himi. Miejsca Kultury. Tłum. Tomasz Dobrogoszcz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
  • Cassel, Susie Lan. The Chinese in America: A History from Gold Mountain to the New Millennium. New York, N.Y.: Rowman Altamira, 2002.
  • Chang, Iris. The Chinese in America: A Narrative History. New York, N.Y.: Viking, 2004.
  • Chiles, Katy L. „Blackened Irish and Brownfaced Amerindians: Constructions of American Whiteness in Dion Boucicault’s ‘The Octoroon’”. Sage Journal 32 (2000), Is. 2: 28–50. DOI: 10.7227/NCTF.31.2.4.
  • Cohen, Paul A.: China Unbound: Evolving Perspectives on the Chinese Past. New York, N.Y.: Psychology Press, 2003.
  • Common Border, Uncommon Paths: Race, Culture, and National Identity in U.S.-Mexican Relations. Red. Jaime E. Rodríguez i Kathryn Vincent. Wilmington, N.C.: Rowman & Littlefield, 1997.
  • Cunz, Dieter. „The German Americans: Immigration and Integration”. Society for the History of the Germans in Maryland 28 (1953): 29–43.
  • God’s New Israel: Religious Interpretations of American Destiny. Red. Conrad Cherry. Chapel Hill, N.C.: University of North Carolina Press, 1998.
  • Johnson, Kevin R. The Huddled Masses Myth: Immigration and Civil Rights. Philadelphia, Pa.: Temple University Press, 2008.
  • Foucault, Michel. Nadzorować i karać. Narodziny więzienia. Tłum. Tadeusz Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 1993.
  • Fresonke, Kris. West of Emerson: The Design of Manifest Destiny. Berkeley, Calif.: University of California Press, 2003.
  • Ghandi, Leela. Teoria postkoloniala. Tłum. Jacek Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2008.
  • Goetzman, William H. When the Eagle Screamed: The Romantic Horizon in American Expansionism, 1800–1860. Norman, Okla.: University of Oklahoma Press, 2000.
  • Ho-Fung, Hung. „Orientalist Knowledge and Social Theories: China and the European Conceptions of East-West Differences from 1600 to 1900”. Sociological Theory 21 (2003), No 3:. 254–280. DOI: 10.1111/1467-9558.00188.
  • Kaufmann, Eric. P. The Rise and Fall of Anglo-America. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2004.
  • Leibovitz, Liel, i Matthew D. Miller. Fortunate Sons: The 120 Chinese Boys Who Came to America, Went to School, and Revolutionized an Ancient Civilization. New York, N.Y.: W.W. Norton, 2011.
  • Mandani, Mahmood. „Settler Colonialism: Then and Now”. Critical Inquiry 41 (2015), no 3 (Spring): 596-614. DOI: https://doi.org/10.1086/680088.
  • McCalin, Charles. Chinese Immigrants and American Law. New York, N.Y.: Routledge, 1995.
  • Merk, Frederick. Manifest Destiny and Mission in American History: A Reinterpretation. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1963.
  • Miller, Robert J. Native America, Discovered and Conquered: Thomas Jefferson, Lewis & Clark, and Manifest Destiny. London: Greenwood Publishing Group, 2006.
  • Osterhammel, Jürgen. Colonialism: A Theoretical Overwiev. Princeton, N.J.: Markus Viener Publishing, 2010.
  • Paddison, Joshua. American Heathens: Religion, Race, and Reconstruction in California. Los Angeles, Calif.: University Of California Press, 2012.
  • Paddison, Joshua. „Anti-Catholicism and Race in Post-Civil War San Francisco”. Pacific Historical Review 78 (2009), no. 4: 505–544. DOI: 10.1525/phr.2009.78.4.505.
  • Pastusiak, Longin. Dyplomacja Stanów Zjednoczonych (XVIII-XIX w.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 1997.
  • Rethinking ethnicity: Majority groups and dominant minorities. Red. Eric P. Kaufmann. New York, N.Y.: Routledge, 2004.
  • Said, Edward W. Orientalizm. Tłum. Monika Wyrwas-Wiśniewska. Warszawa: Zysk i S-ka, 2005.
  • Sandmeyer, Elmer Clarence. The Anti-Chinese Movement in California. Champaign, Ill.: University of Illinois Press, 1991.
  • Schrecker, John. „‘For the Equality of Men – For the Equality of Nations’: Anson Burlingame and China’s First Embassy to the United States, 1868”. Journal of American-East Asian Relations 17 (2010): 9–34. DOI: 10.1163/187656110X523717.
  • Seligman, Scott D. The First Chinese American: The Remarkable Life of Wong Chin Foo. Hongkong: Hongkong University Press, 2013.
  • Spivak, Gayatri Chakravorty. „Czy podporządkowani inni mogą przemówić?”. Tłum. Ewa Majewska. Krytyka Polityczna 2011, nr 24-25: 196–239.
  • Storti, Craig. Incident at Bitter Creek: The Story of the Rock Springs Chinese Massacre. Iowa City: Iowa State Press, 990.
  • Swartz, David L. „The Sociology of Habit: The Perspective of Pierre Bourdieu”. The Occupation Therapy Journal of Research 22 (2002), Supplement: 61S-69S. DOI: https://doi.org/ 10.1177/15394492020220S108.
  • Weinberg, Albert Katz. Manifest Destiny: A Study of Nationalist Expansionism in American History. Chicago, Ill.: Quandrangle Books, 1963.
  • Włuczkowski, Piotr. „Izolacjonizm a izolacjonizm amerykański. Wyróżnienie pojęciowe na podstawie analizy polityki zagranicznej USA na tle historycznym”. Academic Journal of Modern Philology 4 (2015): 145–153.
  • Zesch, Scott. „The Chinatown War: Chinese Los Angeles and the Massacre of 1871”. New York, N.Y.: Oxford University Press, 2012.
  • Zhang, Quingsong. „The Origins of the Chinese Americanization Movement: Wong Chin Foo and the Chinese Equal Rights League”. W: Claiming America: Constructing Chinese American Identities during the Exclusion Era. Red. K. Scott Wong i Sucheng Chan. Philadelphia, Pa.: Temple University Press, 1998.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2d26a348-79ec-4959-bc65-1de487482da1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.