Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 59 | 201-214

Article title

Architektura informacji w ofercie dydaktycznej Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa UMCS w Lublinie – od koncepcji do realizacji

Content

Title variants

EN
Information Architecture in the Educational Offer of the Institute of Library and Information Science, UMCS, Lublin. From Concept to Implementation

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa w roku akademickim 2016/2017 poszerzył ofertę dydaktyczną o nowy kierunek studiów pierwszego stopnia Architektura informacji, jak również studiów podyplomowych Architektura książki – projektowanie i edycja. Przeprowadzona aktualizacja koncepcji kształcenia wynikała z tendencji rozwojowych dyscypliny oraz potrzeb rynku pracy sygnalizowanych przez studentów i potencjalnych pracodawców. W artykule przedstawiono doświadczenia Instytutu związane z opracowaniem i wdrożeniem programu nowego kierunku studiów, m.in. zakładane efekty kształcenia, uwzględnione treści, przewidziane specjalności, organizacja praktyk zawodowych, sylwetka i miejsce absolwenta na rynku pracy. Wskazano trudności, które wystąpiły na etapie projektowania koncepcji (m.in. nierozumienie idei, terminologii i specyfiki dyscypliny przez pracowników Uniwersytetu) oraz wdrażania studiów (m.in. konieczność zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, poszerzania zakresu prowadzonych badań i doskonalenia kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej, poszukiwania nowych form promocji kierunku, wypracowania procedur współpracy z nową kategorią interesariuszy zewnętrznych), jak również wypracowane w tym zakresie rozwiązania praktyczne.
EN
The Institute of Library and Information Science, UMCS [Maria Curie-Skłodowska University], Lublin, expanded its educational offer in the academic year 2016/2017 with the new first-cycle course of study [Bachelor’s degree]): Information Architecture, as well as the postgraduate course: Book Architecture – Designing and Editing. The updating of the conception of training stemmed from the development tendencies in the discipline and the needs of the labor market signaled by students and potential employers. The article will present the Institute’s experiences connected with the development and implementation of the program of the new course of study, inter alia, the expected educational outcomes, the teaching content taken into account, planned specializations, organization of vocational training, and the graduate’s profile and place on the labor market. Difficulties which appeared at the stage of designing the concept (inter alia, the failure to understand the idea, terminology and specificity of the discipline by the University personnel) and at the stage of implementing the study course (inter alia, the necessity of providing adequate infrastructure, broadening the range of the conducted research and improving the competencies of the academic personnel, seeking new forms of promotion of the new study course, or developing procedures for cooperation with the new category of external stakeholders), will be shown, as well as the developed relevant practical solutions will be presented.

Year

Volume

59

Pages

201-214

Physical description

Dates

published
2018-07-18

Contributors

author
  • Wydział Humanistyczny (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Wydział Humanistyczny (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

References

  • Antczak M., Deregulacja zawodu bibliotekarza. Przegląd najważniejszych zmian proponowanych w latach 2011–2012, [w:] Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja?, red. H. Brzezińska-Stec, J. Żochowska, Białystok 2013, s. 295–316.
  • Capitol College, Master of Science in Information Architecture, 2001, [online], http://www.capitol-college.edu/academics/grad/msia.html [dostęp: 15.09.2017].
  • Czytelnicy – zasoby informacji i wiedzy. Tradycja i przemiany w czasach kultury cyfrowej, red. A Dymmel, S. D. Kotuła, Wyd. UMCS, Lublin 2017.
  • Department of Library and Information Science University of Pittsburgh, Special Topics: Information Architecture, 2001, [online], http://robins.sis.pitt.edu/ia/ [dostęp: 15.09.2017].
  • Dillon A., Information Architecture in JASIST. Just Where Did We Come From?, “The Journal of the Society for Information Science and Technology” 2002, nr 10, s. 821–823.
  • Ewing Ch., Magnuson E., Schang S., Information Architecture Proposed Curriculum. Graduate School of Library and Information Science at The University of Texas at Austin, [online], https://www.researchgate.net/profile/Chris_Ewing2/publication/265065684_ Information_Architecture_Proposed_Curriculum/links/546f7cdb0cf2d67fc031160f/ Information-Architecture-Proposed-Curriculum.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Gmiterek G., Kotuła S. D., Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece, Wydaw. SBP, Warszawa 2017.
  • Górny M., Kisilowska M., Głowacka E., Osiński Z., Mechanisms of the formation and evolution of personal information spaces in the humanities, Wyd. Rys, Poznań 2017.
  • Has-Tokarz A., Malesa R., Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej – kształcenie dla potrzeb społeczeństwa informacji i wiedzy, [w:] 60 lat Wydziału Humanistycznego UMCS. Historia i teraźniejszość, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, Wyd. UMCS, Lublin 2014, s. 81–94.
  • Has-Tokarz A., Malesa R., Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z perspektywy dziesięciu lat istnienia, „Forum Bibliotek Medycznych” 2013, R. 6, nr 2 (12), s. 145–159.
  • Illinois Institute of Technology, Master of Science in Information Architecture, 2001; obecna nazwa: Master of Science in Technical Communication and Information Architecture, [online] https://humansciences.iit.edu/humanities/programs/graduate-programs/ master-science-technical-communication-and-information-architecture [dostęp: 15.09.2017]
  • Inglot-Brzęk E., Przemiany demograficzne a rozwój szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy” 2012, nr 26, s. 216–229, [online], https://www.univ.rzeszow.pl/file/21662/18.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Instytut Nauk o Informacji (wówczas IINiB) Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, [online], http://iinib.up.krakow.pl/media/uploads/plany_programy/2014_2015/program--ai-ss-2014_2015.pdf oraz http://iinib.up.krakow.pl/plany-i-programy-studia-i-stopnia.html?2_0 [dostęp: 15.09.2017].
  • Kaskadowanie strategii rozwoju Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na wybrane jednostki, Lublin 2012, s. 93–117, [online], http://phavi.umcs.pl/at/attachments/ 2014/0526/095220-085823-strategia-rozwoju-umcs.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Kent State University, Interdisciplinary Program in Information Architecture and Knowledge Management, 2001, [online], http://iakm.kent.edu/ [dostęp: 15.09.2017].
  • Misja, wizja oraz cele strategiczne i operacyjne Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin 2011, [online], https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2014/0526/094504--zalacznik-nr-3-do-strategii-rozwoju-misja-i-wizja.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Porównanie efektów kształcenia dla programu kształcenia na kierunku Architektura informacji (studia I stopnia) z efektami dla poszczególnych modułów, [online], http://phavi.umcs.pl/at/attachments/2017/0308/190335-efekty-ksztalcenia.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Robins D., Information Architecture in Library and Information Science Curricula, “Bulletin of the American Society for Information Science and Technology” 2002, vol. 28, nr 2, [online], http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bult.231/pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Dz.U. 2014, poz. 1145.
  • School of Library and Information Science Indiana University, Master of Information Science in Information Architecture and Design, 2001, [online], http://www.slis.indiana.edu/Degrees/mis/mis-crs_new.html#architecture [dostęp: 15.09.2017].
  • Skórka S., Architektura informacji – krótki przewodnik, [w:] Zawód infobroker: polski rynek informacji, red. S. Cisek, A. Januszko-Szakiel, Wolter Kluwers, Warszawa 2015, s. 260–275.
  • Skórka S., Architektura informacji, [w:] Nauka o informacji, red. W. Babik, Wydaw. SBP, Warszawa 2016, s. 555–577.
  • Skórka S., Architektura informacji. Nowy kierunek informacji naukowej, „EBIB” 2002, nr 11, [online], http://www.ebib.pl/2002/40/skorka.php [dostęp: 15.09.2017].
  • Skórka S., Nowe wyzwania architektury informacji, „Bibliotheca Nostra” 2016, nr 2 (44), s. 10–22.
  • Skórka S., Strategie poszukiwania informacji w edukacyjnym systemie hipertekstowym, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2005, t. 13, nr 2, s. 43–48.
  • University of Michigan, Course with Contect Directed Toward In Information Architecture: Synonyms and Taxonomies: Thesaurus Design for Information Architects, 2001, [online], http://argus–acia.com/acia_event/seminar_roadshow.html oraz https://www.si.umich. edu/programs/courses/658 [dostęp: 15.09.2017].
  • Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, [online], http://orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/nazwa/806_u/$file/806_u.pdf [dostęp: 15.09.2017].
  • Wurman R. S., Information Architects, Graphis Publications, New York 1997.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-2e5e1e44-af2f-4462-ae12-59cdeada97b1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.