PL EN


2009 | 71 | 4 | 501-527
Article title

Nagie ciało architektury. Pawilon „Praca Kobiet” na Powszechnej Wystawie Krajowej

Title variants
EN
Architecture’s Naked Body: The ‘Women’s Labour’ Pavilion as anthropological discourse
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
The ‘Women’s Labour’ Pavilion represents the debut of female architect Anatolia Hryniewiecka-Piotrowska (1896-1989). The pavilion was supposed to represent an architectural visualization of the so-called ‘women question’ in Poland, designed by a ‘woman engineer’ and carried out with funds collected by women. The paper discusses this design into the field of current art-historic research, which is critical towards the cannonised and mythologised history of modernism as cultural practice.
Year
Volume
71
Issue
4
Pages
501-527
Physical description
Contributors
  • Instytut Sztuki PAN, Warszawa
References
  • Bryl Mariusz, Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008.
  • Cage John, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2008.
  • Kemp Wolfgang, „The Work of Art and its Beholder. The Methodology of the Aesthetics of Reception”, [w:], The Subjects of Art History: Historical Objects in Contemporary Perspectives, ed. Mark Cheetham, Cambridge 1998.
  • Kiepuszewski Łukasz, „Cézanne Strzemińskiego. Obraz jako krytyka tekstu”, Artium Questiones 1988, t. IX.
  • Krauss Rosalind, Oryginalność awangardy, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, oprac. R. Nycz, Kraków 1996.
  • Leśniakowska Marta, „Architektura i jej obrazy. Fotografia-modernizm-historiografia. Fotografie Czesława Olszewskiego”, Rocznik Historii Sztuki 2006, t. XXXI.
  • Leśniakowska Marta, „Dom Adama – dom Ewy. Dyskurs różnicy w (pod)tekstach historii architektury”, Rocznik Historii Sztuki 2005, t. XXX.
  • Leśniakowska Marta, „Modernistka w kuchni. Barbara Brukalska, Grete Schütte-Lihotzky i «polityka kuchenna» (wstęp do architektury modernizmu)”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 2004, nr 1-2.
  • Sosnowska Joanna, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Warszawa 2003.
  • Turowski Andrzej, „Mowa w miejsce pisma”, Artium Questiones 1998, t. IX.
  • Turowski Andrzej, Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Kraków 2000.
  • Wigley Mark, White Walls, Designer Dresses. The Fashioning of Modern Architecture, Cambridge, Mass., 2001.
  • Wollheim Richard, Painting as an Art, Cambridge, Mass., 1987.
  • Žižek Slavoj, Patrząc z ukosa. Od Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2003.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2e8e84f3-b7a8-46d7-8097-720ac0464a9e
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.