PL EN


2013 | 4(36) | 203-214
Article title

Pozytywne aspekty interakcji międzykulturowych w środowisku wielokulturowym

Content
Title variants
EN
Positive aspects of cross-cultural interactions in a multinational environment
Languages of publication
PL
Abstracts
PL
W artykule podjęto problematykę interakcji międzykulturowych, akcentując ich pozytywne strony, zgodnie z aktualnym kierunkiem badań w literaturze światowej, w których coraz częściej ukazuje się korzyści płynące z kontaktów zawodowych z przedstawicielami innych kultur. Na początku dokonano przeglądu literatury, wskazując zarówno na lukę badawczą, jak i obecny dorobek badań. Następnie przedstawiono metodykę i wyniki badań własnych na temat pozytywnych aspektów interakcji międzykulturowych. W zakończeniu ujęto najważniejsze wnioski, podkreślając istotny wpływ kontaktów z obcokrajowcami dla rozwoju zasobów ludzkich.
EN
The paper analyses the phenomenon of cross-cultural interactions. The emphasis is put on their positives, which is in conformity with a current research stream of the world field literature that more and more often tries to reflect the beneficial effects of contacts with representatives of different cultures as well. Initially, the author provides the literature reviews indicating a research gap and the results of existing studies. Then, the research methodology and the empirical findings are portrayed from the author’s study on the positive aspects of cross-cultural interactions. The closing section summarizes conclusions, emphasizing that contacts with foreigners may contribute to the development of human resources.
Year
Issue
Pages
203-214
Physical description
Contributors
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
References
  • Adler N.J., A typology of management studies involving culture, „Journal of International Business Studies” Fall 1983.
  • Bilewicz M., Kiedy kontakt osłabia uprzedzenia? Kategoryzacje społeczne i temporalne jako warunki skuteczności kontaktu międzygrupowego, „Psychologia Społeczna” 2006, nr 2 (2). Biznes międzynarodowy – obszary decyzji strategicznych, red. M.K. Nowakowski, Key Text, Warszawa 2000.
  • Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, red. M.K. Nowakowski, Wyd. SGH, Warszawa 2005.
  • Cox T.H., Cultural diversity in organizations. Theory, research, and practice, Benett-Koehler Publishers, San Francisco 1994.
  • Davidson M.N., E.J. James, The engines of positive relationships across difference: Conflict and learning, w: Exploring positive relationships at work: Building a theoretical and research foundation, red. J.E. Dutton, B.R. Ragins, Lawrence Erlbaum, Mahwah, NJ 2006.
  • Dorow W., S. Blazejewski, Global corporate cultures: management between cultural diversity and cultural integration, w: Cultural Forum. Corporate Cultures in Global Interaction, red. L. Mohn, t. III, Bertelsmann Foundation, Gutersloh 2003.
  • Ely R.J., Thomas D.A., Cultural diversity at work: The effects of diversity perspectives on work group processes and outcomes, „Administrative Science Quarterly” 2001, nr 46.
  • Fitzsimmons S.R., Miska Ch., Stahl G.K., Multicultural employees: Global business’ untapped resources, „Organizational Dynamics” 2011, t. 40, nr 3.
  • Hofstede G., Cultures and Organizations: Software of the Mind, McGraw-Hill, New York 1997.
  • Horwitz S.K., Horwitz I.B., The effects of team diversity on team outcomes: A meta-analytic review of team demography, „Journal of Management” 2007, t. 33, nr 6.
  • Jacob N., Intercultural Management, Kogan Page, London – Sterling 2003.
  • Lodorfos G., Boateng A., The role of culture in the merger and acquisition process. Evidence from the European chemical industry, „Management Decision” 2006, t. 44, nr 10.
  • Luna D., Gupta S.F., An integrative framework for cross-cultural consumer behaviour, „International Marketing Review” 2001, t. 18, nr 1.
  • Patel T., The Role of Dynamic Cultural Theories in Explaining the Viability of International Strategic Alliances, „Management Decision” 2007, t. 45, nr 10.
  • Pettigrew T., Tropp L., How does intergroup contact reduce prejudice? Meta-analytic tests of three mediators, „European Journal of Social Psychology” 2008, t. 38, nr 6.
  • Rozkwitalska M., Bariery w zarządzaniu międzykulturowym. Perspektywa filii zagranicznych korporacji transnarodowych, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  • Rozkwitalska M., Barriers of cross-cultural interactions according to the research findings, „Journal of Intercultural Management” 2011, nr 3 (2).
  • Rozkwitalska M., Human Resource Management strategies for overcoming the barriers in crossborder acquisitions of Multinational Companies: the case of multinational subsidiaries in Poland, „Social Sciences” 2012, t. 77, nr 3.
  • Rozkwitalska M., Staffing top management positions in multinational subsidiaries – a local perspective on expatriate management, „GSTF Journal on Business Review” 2012, nr 2 (2).
  • Rozkwitalska M., Interakcje międzykulturowe w ujęciu Pozytywnego Potencjału Organizacji, „Organizacja i Kierowanie” 2012, nr 4 (153).
  • Rummel R.J., Understanding Conflict and War, t. II: The Conflict Helix, Sage, Beverly Hills, Ca 1976.
  • Shenkar O., Cultural Distance Revisited: Towards a More Rigorous Conceptualization and Measurement of Cultural Differences, „Journal of International Business Studies” 2001, t. 23, nr 3.
  • Stahl G.K., Mäkelä K., Zanderd L., Maznevski M.L., A look at the bright side of multicultural team diversity, „Scandinavian Journal of Management”, 2010, nr 26, s. 439-447.
  • Stahl G.K., Maznevski M., Voigt A., Jonsen K., Unrevealing the effects of cultural diversity in teams: A meta-analysis of research on multicultural work groups, „Journal of International Business Studies” 2010, t. 41, nr 4.
  • Stevens F.G., Plaut V.C., Sanchez-Burks J., Unlocking the benefits of diversity. All-inclusive multiculturalism and positive organizational change, „The Journal of Applied Behavioral Science” 2008, t. 44, nr 1.
  • Suutari V., Mäkelä K., The career capital of managers with global careers, „Journal of Managerial Psychology” 2007, t. 22, nr 7.
  • The Oxford Handbook of International Business, red. A.M. Rugman, T.L. Brewer, Oxford University Press, New York 2003.
  • Turner R., Hewstone M., Voci A., Vonofakou C., A test of the extended intergroup contact hypothesis: The mediating role of intergroup anxiety, perceived ingroup and outgroup norms, and inclusion of the outgroup in the self, „Journal of Personality and Social Psychology” 2008, t. 95, nr 4.
  • Watson W.E., Kumar K., Michaelsen L.K., Cultural diversity’s impact on interaction process and performance: Comparing homogeneous and diverse task groups, „Academy of Management Journal” 1993, nr 36.
  • Webb A., Wright P.C., The expatriate experience: Implications for career success, „Career Development International” 1996, nr 1 (5).
  • White D.W., Absher R.K., Huggins K.A., The effects of hardiness and cultural distance on sociocultural adaptation in an expatriate sales manager population, „Journal of Personal Selling & Sales Management” 2011, t. 31, nr 3.
  • www.x-culture.org/
  • Yeager K.L., Nafukho F.M., Developing diverse teams to improve performance in the organizational setting, „European Journal of Training and Development” 2012, t. 36, nr 4.
  • Zorska A., Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Zorska A., Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania, PWE, Warszawa 2007.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2eaa61ef-683c-4925-b1b9-6e6aa8ce1e88
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.