PL EN


2016 | 13 | 179-194
Article title

Periodization and the notion of the baroque and (neo)baroque in British literature and culture

Content
Title variants
FR
Périodisation littéraire et culturelle britannique et les notions du baroque et du (néo)baroque
PL
Zagadnienie periodyzacji literatury i kultury brytyjskiej a pojęcie baroku i (neo)baroku
Languages of publication
EN
Abstracts
EN
The paper is devoted to the category of the Baroque as a historical period of literature and culture, and the category of (neo)baroque, which has recently become relevant in the description of mod-ern/contemporary literary and cultural phenomena that exhibit the “crisis of representation” and the experience of dramatic movement and change of the world (this pertains to a large part of the so-called post-modernist literature). The article examines the relevance of these categories for the canon of English literature. The traditional periodi-zation of English literature does not usually reveal the historical peri-od of seventeenth-century Baroque and uses other categories instead, which are either Anglocentric/ethnocentric or refer to the style of the Italian Renaissance. The term “baroque” has become indispensable in literary-historical studies due to the necessity to create a transna-tional/simultaneous and more “spatial” history of literature(s) and culture(s) and because of the need for more universal tools of description.
FR
L’article présente la catégorie du baroque, comme une époque historique dans la littérature et la culture, et celle du (néo)baroque, comme une notion devenue importante pour la description des phénomènes littéraires et culturels contemporains révélant « la crise de la représentation » et l’expérience du mouvement dramatique et du changement dans le monde (cela concerne une bonne partie de la littérature que l’on appelle « postmoderne »). L’objectif de cet article est de présenter la pertinence de ces catégories pour le canon de la littérature anglaise. En général, la périodisation traditionnelle de la littérature britannique ne se réfère pas à l’époque historique du baroque au XVIIème siècle. Aux fins de la périodisation, on emploie d’autres catégories, anglo- et ethnocentriques ou relevant de l’esthétique de la renaissance italienne. Le terme « baroque » est devenu actuellement indispensable pour les études historiques et littéraires dû à la nécessité de créer une image de l’histoire de la littérature / des littératures et de la culture / des cultures qui soit plus transnationale / simultanée et plus « spatiale ». Il répond aussi au besoin d’un outil de description plus universel.
PL
Artykuł omawia kategorię baroku jako historycznej epoki literatury i kultury oraz (neo)baroku jako pojęcia, które stało się ważne dla opisu nowoczesnych/współczesnych zjawisk literackich i kulturowych ujawniających „kryzys reprezentacji” i doświadczenie dramatycznego ruchu i zmiany w świecie (dotyczy to sporej części tzw. literatury postmodernistycznej). Celem artykułu jest przedstawienie relewantno-ści tych kategorii dla kanonu literatury angielskiej. Tradycyjna perio-dyzacja literatury brytyjskiej zwykle nie uwzględnia historycznego okresu siedemnastowiecznego baroku. Dla celów periodyzacji stosuje się inne kategorie, które są anglocentryczne/etnocentryczne, bądź odnoszą się do stylistyki włoskiego renesansu. Termin “barok” stał się obecnie niezbędny dla studiów historyczno-literackich z powodu ko-nieczności tworzenia transnarodowego/symultanicznego i bardziej „przestrzennego” obrazu historii literatury/literatur i kultu-ry/ kultur, a także w odpowiedzi na zapotrzebowanie na bardziej uni-wersalne narzędzia opisu.
Contributors
References
  • Benjamin, Walter (2003). The Origin of German Tragic Drama. Trans. John Osborne. London: Verso.
  • Buci-Gluksmann, Christine (1994). Baroque Reason: The Aesthetics of Modernity. Trans. Patrick Camiller. London: Sage Publications.
  • Calabrese, Omar (1992). Neo-Baroque: A Sign of the Times. Trans. Charles Lambert. Princeton: Princeton University Press.
  • Canfield, J. Douglas (2003). The Baroque in English Neoclassical Litera-ture. Newark – London: University of Delaware Press, Associated University Presses.
  • Chandler, James (2009). English Romantic Literature. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Daniells, Roy (1946). “English Baroque and deliberate obscurity”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism V(2): 115-121.
  • Daniells, Roy (1963). Milton, Mannerism and Baroque. Toronto: Univer-sity of Toronto Press.
  • Davison, Peter (2007). The Universal Baroque. Manchester: Manches-ter University Press.
  • Deleuze, Gilles (1993). The Fold: Leibniz and the Baroque. Trans. Tom Coley. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Habermas, Jürgen (1981). “Modernity versus Postmodernity”. Trans. Seyla Ben-Habib. New German Critique 22: 3-14.
  • Hatzfeld, Helmut (1949). “A clarification of the Baroque problem in the Romance literatures”. Comparative Literature 1/2: 113-139. Duke University Press: University of Oregon.
  • Hyun Joo Yoo, Yonsei (2010). “The neo-baroque of our time: A reading of Umberto Eco’s The Name of the Rose”. International Journal of Arts and Sciences 3 (10): 266-273.
  • Irimia, Michaela, Dragoş Ivana (eds.) (2007). Literary into Cultural His-tory. Bucureşti: Institutul Cultural Român.
  • Jones, Thora Burney, Bernard de Bear Nicol (1976). Neoclassical Dra-matic Criticism 1560-1770. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lessenich, Rolf P. (2009). “The ‘Metaphysicals’: English Baroque liter-ature in context”. Available at <http://webdoc.sub.gwdg.de/edoc/ia/eese/artic21/less3/Startseite.html>. Accessed 10 October 2009.
  • Liedtke, Walter A., Jon F. Moffitt (1981). “Velázquez, Olivarez, and the Baroque equestrian portrait”. The Burlington Magazine 123.942: 528-537.
  • Lambert, Gregg (2008). On the (New) Baroque. Aurora: The Davies Group Publishers.
  • Maravall, José (1986). Culture of the Baroque: Analysis of a Historical Structure. Trans. Terry Cochran. Minneapolis: University of Minne-sota Press.
  • Mole, Tom (2007). Byron’s Romantic Celebrity: Industrial Culture and the Hermeneutic of Intimacy. Basingstoke and New York: Palgrave Mac-millan.
  • Roston, Murray (1980). Milton and the Baroque. London: Macmillan.
  • Scott-Warren, Jason (2005). Early Modern English Literature. Cambridge: Polity Press.
  • Stevens, Wallace (1921). “The Snow Man”. Harmonium: Poetry 19 Oc-tober 1921. Available at <https://www.poetryfounda tion.org/po-ems-and-poets/poems/detail/45235>. Accessed 25 August 2016.
  • Warnke, Frank J. (1972). Versions of Baroque: European Literature in the Seventeenth Century. New Haven: Yale University Press.
  • Wellek, René (1946). “The concept of Baroque in literary scholarship”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 2: 77-109.
  • Wölfflin, Heinrich (1964). Renaissance and Baroque. Trans. Kathrin Simon. Ithaca: Cornell University Press.
  • Zamora, Lois Parkinson, Monika Kaup (eds.) (2010). Baroque New Worlds: Representation, Transculturation, Counterconquest. Durham: Duke University Press.
Document Type
Publication order reference
Identifiers
ISSN
1732-1220
ISSN
2451-1498
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-2ec12249-e972-4160-82dd-e7963388199a
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.