Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | LX (60) | 67-79

Article title

Hasła reklamowe miast polskich w kontekście urbonimicznym

Content

Title variants

EN
Polish cities advertising slogans in relation to urbonyms

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł przedstawia zjawisko sloganu reklamowego miasta jako komunikatu uzupełniającego i towarzyszącego jego nazwie (urbonimowi) w funkcji meta-denominacyjnej. Zebrane hasła promocyjne miast polskich poddane są refleksji na podstawie 10 wykładników interpretacji pragmatycznej. Wykazany zostaje efekt perlokucyjny tego typu sloganów, koncentrujących się głównie na przekazie informacji kulturowej o denominowanym obiekcie. Dodatkowa analiza strukturalna dowodzi, że na pragmatyczny wydźwięk sloganów miejskich ma także wpływ nadawana im forma językowa.
EN
The article presents the phenomenon of the cities advertising slogan serving as a complementary means of communication and acompagning the city names (urbonyms) and having metadenominative function. The collected promoting slogans of Polish cities were submitted to reflection on the basis of 10 exponents of pragmatic interpretation. The perlocutive effect of such kind of slogans was proved, concentrating mainly on the transition of cultural information regarding the denominative object. The additional structural analysis proves that the pragmatic implication of the city slogans is largely influenced by the lexical form given to them.

Year

Volume

Pages

67-79

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny

References

  • Chlebda Wojciech, 2003, Elementy frazematyki. Wprowadzenie do frazeologii nadawcy, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask.
  • Fabris Giampaolo, Minestroni Laura, 2004, Valore e valori della marca. Come costruire e gestire una marca di successo, Franco Angeli, Milano.
  • Gałkowski Artur, 2007, Komponent wartościujący w sloganach i nazwach firmowych, [w:] A. Oskiera, red., Antynomie wartości. Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź, s. 139–162.
  • Gałkowski Artur, 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, wyd. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Gałkowski Artur, 2014, Osservazioni sul nome Wrocław nella sua veste storica e contemporanea, polacca e internazionale, „Italica Wratislaviensia”, 5, s. 67–82.
  • Przybylska Renata, 2012, Nazwy nowych inwestycji mieszkaniowych w Polsce, [w:] I. Łuc, M. Podgórek, red., W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 281–288.
  • Rutkiewicz-Hanczewska Małgorzata, 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
  • Wróbel Henryk, 2002, Struktury składniowe a ich realizacje tekstowe, [w:] S. Gajda, K. Rymut, U. Żydek-Bednarczuk, red., Język w przestrzeni społecznej, Uniwersytet Opolski, Opole, s. 499–506.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

ISSN
0076-0390

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-3082afe9-1b8c-4b32-9bd8-bda19da835fa
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.