Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 9 | 4 | 518-523

Article title

System oświaty w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej

Authors

Content

Title variants

EN
The System of Education in the Polish People’s Republic

Languages of publication

PL EN

Abstracts

PL
Okres Rzeczpospolitej Ludowej był czasem wielu zawirowań zarówno natury politycznej, jak i społecznej. Obowiązujący w latach 1945–1989 ustrój wymuszał szereg zmian w systemie edukacji. Nie można zapominać o tym, że był to czas walki z nieznanym już dzisiaj problemem analfabetyzmu. W tamtych czasach ówczesnej władzy udało się ostatecznie tą trudną kwestię rozwiązać. Totalitarny ustrój oraz specyfika tamtego okresu powodowały, że w dzisiejszych czasach negatywnie wspomina się wpływ tamtej rzeczywistości politycznej na oświatę. W artykule ukazana zostanie charakterystyka peerelowskiego systemu edukacji uwzględniająca jego wady i zalety.
EN
The period of the People's Republic was a time of many turbulence both in political and social nature. The ruling system in 1945–1989 forced a number of changes on the education system. One can not forget that it was a time of struggling with the problem of today unknown illiteracy. The authorities of that time managed to solve this difficult issue. The totalitarian regime and the specifics of that period resulted in mentioning the influence of that political reality on current education as negative. In my presentation I will try to show the characteristics of that education system, taking into account its advantages and disadvantages.

Year

Volume

9

Issue

4

Pages

518-523

Physical description

Dates

published
2018

Contributors

  • Magister, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Socjologiczno-Historyczny, Instytut Nauk o Polityce, Zakład Systemów Politycznych, Polska

References

  • Banach, C. (2001). Blaski i cienie polskiej edukacji w XX w. Przegląd Historyczno-Oświatowy, 44, 1/2, 5–14.
  • Bogaj, A. (2005). O ideach i praktykach polskiego systemu oświaty w latach 1945–2005. W: C. Plewka (red.), Materiały pokongresowe I Zachodniopomorskiego Kongresu Edukacyjnego (s. 26–40). Szczecin: Wyd. CDiDN w Szczecinie.
  • Budnik, M. (2013). Walka z analfabetyzmem w Polsce Ludowej (na przykładzie wybranych dokumentów Ministerstwa Oświaty oraz Biura Pełnomocnika Rządu do Walki z Analfabetyzmem z lat 1949−1951). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 1(19), 31–41.
  • Miąso, J. (1980). Historia wychowania wiek XX. Warszawa: PWN.
  • Moraczewska, B. (2010). Szkolnictwo polskie w latach 1945–1975 z uwzględnieniem miasta Włocławka. Włocławek: Wyd. Wyd. PWSZ we Włocławku.
  • Osiński, Z. (1998). Ideologia w obowiązkach nauczycieli szkół podstawowych w Polsce w latach 1944–1956. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska Lublin, LII/LIII, Sectio F, 483–499.
  • Osiński, Z. (2010). Nauczanie historii w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1944–1989. Lublin: Duet.
  • Ozymko, J. (2015). Walka z analfabetyzmem w powiecie miasteckim w latach 1945–1951. Społeczeństwo i Ekonomia, 1(3), 120–132. DOI: 10.15611/sie.2015.1.08.
  • Pyter, M. (2015). Prawne zasady funkcjonowania oświaty w Polsce Ludowej. Studia Iuridica Lublinensia, XXIV, 4, 105–122. DOI: 10.17951/sil.2015.24.4.105.
  • Skawiński, R. (2008). Korzenie i uwarunkowania reform polskiej edukacji w XX wieku. Studia Ełckie, 10, 193–229.
  • Wagner, B. (2018). Strategia wychowawcza w PRL. Warszawa: Neriton.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.desklight-30cf5052-501b-4d09-a9da-c5f3ce543a5c
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.