PL EN


2015 | 1(13) |
Article title

Początki filozofii Cohena a problem psychologii

Content
Title variants
EN
The Beginnings of Cohen’s Philosophy and the Question of Psychology
Languages of publication
PL
Abstracts
EN
Hermann Cohen, the originator of the Neo-Kantian Marburg School, is considered one of the most radical representatives of anti-psychologism. This stance is the result of the process comprised of three integral elements, i.e., the dispute over psychology, the dispute over Plato and the dispute over Kant. As far as the first of them is concerned, Cohen sides with psychologically-inclined linguists, such as Heymann Steinthal and Moritz Lazarus. With regard to the second dispute, Cohen emerges as the interpreter of Plato that he initially theorises in the vein of psychologism, which he later on distances himself from. Finally, as regards the third dispute, this is what determines the eventual critique of the philosophy of Kant.
PL
Hermann Cohen, twórca neokantowskiej szkoły marburskiej, jest uznawany za jed-nego z najbardziej radykalnych reprezentantów antypsychologizmu. Okazuje się jednak, że stanowisko to jest rezultatem procesu, w którym ujawniają się trzy ważne elementy, a mianowicie spór o psychologię, spór o Platona i spór o Kanta. W pierwszym wypadku Cohen okazuje się związany z psychologicznie zorientowanymi językoznawcami, a mianowicie Heymannem Steinthalem i Moritzem Lazarusem. W drugim wypadku Cohen okazuje się interpretatorem Platona, przy czym początkowo ujmuje go w duchu psychologizmu, od którego się później dystansuje. I wreszcie, w trzecim wypadku, z tego wynika późniejszy obraz filozofii Kanta.
Keywords
PL
Cohen   Steinthal   Lazarus   Platon   Kant  
EN
Cohen   Steinthal   Lazarus   Plato   Kant  
Contributors
  • Institute of Philosophy, University of Silesia
References
Document Type
Publication order reference
Identifiers
YADDA identifier
bwmeta1.element.desklight-30d03970-5348-4607-9505-046020d72723
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.